• 1
  • 2
2017-11-21, 10:58
Bannlyst
Okej... så jag har funderat och funderat. När man nämner att gå ur a-kassan blir det nästan ramaskri bland kollegorna.

Men såhär ligger det till:
Jag är legitimerad lärare i en marknad med en sådan lärarbrist utan dess like och med ingen lösning inom de närmsta 50 åren såvida det inte skulle bli en dramatisk satsning på lärarutbildningar och folk plötsligt faktiskt skulle ta examen. För att få ut pengar från a-kassan så krävs det att jag är aktivt arbetssökande. Jag börjar inse att jag aldrig kommer att kunna vara aktivt arbetssökande utan att bli erbjuden jobb och därmed så kommer jag antagligen aldrig att kunna få ta del av a-kassan.
Så borde jag inte kunna gå ur a-kassan och spara 1200 per år på något jag ändå inte kommer att få igen? Eller är det något jag missar?
Citera
2017-11-21, 11:32
Medlem
Medlemskap är frivilligt.
Citera
2017-11-21, 12:23
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linneabdahl
Okej... så jag har funderat och funderat. När man nämner att gå ur a-kassan blir det nästan ramaskri bland kollegorna.

Jag är legitimerad lärare i en marknad med en sådan lärarbrist utan dess like och med ingen lösning inom de närmsta 50 åren såvida det inte skulle bli en dramatisk satsning på lärarutbildningar och folk plötsligt faktiskt skulle ta examen. För att få ut pengar från a-kassan så krävs det att jag är aktivt arbetssökande. Jag börjar inse att jag aldrig kommer att kunna vara aktivt arbetssökande utan att bli erbjuden jobb och därmed så kommer jag antagligen aldrig att kunna få ta del av a-kassan.
Så borde jag inte kunna gå ur a-kassan och spara 1200 per år på något jag ändå inte kommer att få igen? Eller är det något jag missar?