• 1
  • 2
2017-11-21, 10:58
Bannlyst
Okej... så jag har funderat och funderat. När man nämner att gå ur a-kassan blir det nästan ramaskri bland kollegorna.

Men såhär ligger det till:
Jag är legitimerad lärare i en marknad med en sådan lärarbrist utan dess like och med ingen lösning inom de närmsta 50 åren såvida det inte skulle bli en dramatisk satsning på lärarutbildningar och folk plötsligt faktiskt skulle ta examen. För att få ut pengar från a-kassan så krävs det att jag är aktivt arbetssökande. Jag börjar inse att jag aldrig kommer att kunna vara aktivt arbetssökande utan att bli erbjuden jobb och därmed så kommer jag antagligen aldrig att kunna få ta del av a-kassan.
Så borde jag inte kunna gå ur a-kassan och spara 1200 per år på något jag ändå inte kommer att få igen? Eller är det något jag missar?
Citera
2017-11-21, 11:32
Medlem
Medlemskap är frivilligt.
Citera
2017-11-21, 12:23
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linneabdahl
Okej... så jag har funderat och funderat. När man nämner att gå ur a-kassan blir det nästan ramaskri bland kollegorna.

Jag är legitimerad lärare i en marknad med en sådan lärarbrist utan dess like och med ingen lösning inom de närmsta 50 åren såvida det inte skulle bli en dramatisk satsning på lärarutbildningar och folk plötsligt faktiskt skulle ta examen. För att få ut pengar från a-kassan så krävs det att jag är aktivt arbetssökande. Jag börjar inse att jag aldrig kommer att kunna vara aktivt arbetssökande utan att bli erbjuden jobb och därmed så kommer jag antagligen aldrig att kunna få ta del av a-kassan.
Så borde jag inte kunna gå ur a-kassan och spara 1200 per år på något jag ändå inte kommer att få igen? Eller är det något jag missar?

Ja det är fritt fram att hoppa av. Själv tycker jag nog dock att det är en rätt trevlig och relativt billig försäkring att köra a-kassa + Unionens inkomsförsäkring (antar att ni lärare har något liknande?). För det är ju i slutänden det, en försäkring för att kunna få hjälp om det av någon anledning skulle skita sig med jobbet.

När vi ändå pratar skol och hade jag tänkt efter både en och två gånger innan jag gick ut facket som skolanställd. Det är en marknad som skriker efter folk och som funkar dåligt, dvs en perfekt grogrund för än mer kommande problem och aktörer som kommer försöka hitta sina egna "krativa lösningar" där det evt skulle kunna vara skönt att ha evt backning av facket om man hamnar i ett allt för jobbigt läge. Även lite hjälp är mer hjälp än inget..
Citera
2017-11-21, 14:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det är bara att gå ur facket och A-kassan. Bra av såväl ekonomiska som ideologiska skäl.
Citera
2017-11-21, 18:25
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Ponera att du av någon anledning döms för ett brott som hindrar dig från att arbeta som lärare. Du måste då söka dig till ett annat yrke där arbetsmarknaden kanske inte är lika ljus (samt att du då inte heller har ett tomt brottsregister vilket gör det ännu svårare) och då kan a-kassan vara ganska trevlig att kunna falla tillbaka på.
Observera att jag absolut inte utmålar dig som "brottsling" men ibland händer saker som kan ställa till det.

*Nu vet jag inte vilken åldersgrupp du jobbar med men åtminstone för yngre barn lär detta kunna vara ett tänkbart scenario.*
Citera
2017-11-22, 06:39
Medlem
Du kommer inte märka av de 100 kr varje månad som du betalar. För mig känns det som en billig och bra försäkring om någonting händer. Även om det bara blir en kort stund du är "mellan jobben".
Citera
2017-11-22, 09:55
Medlem
Enydrions avatar
Man brukar kunna gå ur facket men vara kvar i akassan, tänkte nämna det alternativet...

om du nu är med i facket...
Citera
2017-11-22, 11:01
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Ponera att du av någon anledning döms för ett brott som hindrar dig från att arbeta som lärare. Du måste då söka dig till ett annat yrke där arbetsmarknaden kanske inte är lika ljus (samt att du då inte heller har ett tomt brottsregister vilket gör det ännu svårare) och då kan a-kassan vara ganska trevlig att kunna falla tillbaka på.
Observera att jag absolut inte utmålar dig som "brottsling" men ibland händer saker som kan ställa till det.

Min tanke oxå... det kan hända vad som helst, man råkar ut för en olycka, trassel med kollegor, blir indragen i nån skandal, får sparken, säger upp sig, flyttar till en annan ort... men av nån anledning inte kan börja jobba direkt... Om du är arbetslös bara i en månad får du ca 16000 efter skatt som max... Så om det händer något inom 13 år då är du på plussida.
100 kr i månaden är ingenting
Senast redigerad av autostoperka 2017-11-22 kl. 11:09.
Citera
2017-11-22, 18:10
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Min tanke oxå... det kan hända vad som helst, man råkar ut för en olycka, trassel med kollegor, blir indragen i nån skandal, får sparken, säger upp sig, flyttar till en annan ort... men av nån anledning inte kan börja jobba direkt... Om du är arbetslös bara i en månad får du ca 16000 efter skatt som max... Så om det händer något inom 13 år då är du på plussida.
100 kr i månaden är ingenting

Staten lägger väl till pengar till a-kassan fortfarande? De får man ju betala på skattsedeln utan att ha kunna få någon nytta av om man går ur.
Citera
2017-11-22, 19:04
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Staten lägger väl till pengar till a-kassan fortfarande? De får man ju betala på skattsedeln utan att ha kunna få någon nytta av om man går ur.

Arbetsgivarna lägger 80-85% av kostnaden för arbetslöshetsförsäkringen ( a-kassa+ aktivitetsstöd) via arbetsgivaravgifterna.

Just nu befinner vi oss i toppen av en högkonjunktur och TS är i en bransch som han tror kommer ha arbetskraftsbrist i 50 år, men vi som varit med ett tag vet att det vänder fortare än man tror.

Vem vet hur läraryrket ens ser ut om 20 år med automatisering och digitalisering och om TS kan konkurrera med yngre lärare om 20 år om de jobb som är kvar.
Citera
2017-11-23, 15:19
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Arbetsgivarna lägger 80-85% av kostnaden för arbetslöshetsförsäkringen ( a-kassa+ aktivitetsstöd) via arbetsgivaravgifterna.

Just nu befinner vi oss i toppen av en högkonjunktur och TS är i en bransch som han tror kommer ha arbetskraftsbrist i 50 år, men vi som varit med ett tag vet att det vänder fortare än man tror.

Vem vet hur läraryrket ens ser ut om 20 år med automatisering och digitalisering och om TS kan konkurrera med yngre lärare om 20 år om de jobb som är kvar.
För 2010 tog a-kassorna ut 6,3 miljarder kronor i medlemsavgifter som betalades in till statskassan som bidrag till finansieringen av a-kassan.
Vidare betalades 55,4 miljarder kronor in till statskassan i form av arbetsmarknadsavgift.
Tillsammans blir det drygt 61 miljarder kronor.

Finansdepartementet uppger att utgifterna totalt sett för arbetslöshetsersättning, aktivitetsstöd, lönegarantin och vissa statliga ålderspensionsavgifter uppgick till 38 miljarder kronor år 2010, varav 17,6 miljarder kronor för a-kassan.
Staten tog alltså in drygt 61 miljarder och betalade ut 38 miljarder kronor.
Frågan är vad överskottet på drygt 23 miljarder kronor tog vägen?
Citera
2017-11-23, 15:55
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
För 2010 tog a-kassorna ut 6,3 miljarder kronor i medlemsavgifter som betalades in till statskassan som bidrag till finansieringen av a-kassan.
Vidare betalades 55,4 miljarder kronor in till statskassan i form av arbetsmarknadsavgift.
Tillsammans blir det drygt 61 miljarder kronor.

Finansdepartementet uppger att utgifterna totalt sett för arbetslöshetsersättning, aktivitetsstöd, lönegarantin och vissa statliga ålderspensionsavgifter uppgick till 38 miljarder kronor år 2010, varav 17,6 miljarder kronor för a-kassan.
Staten tog alltså in drygt 61 miljarder och betalade ut 38 miljarder kronor.
Frågan är vad överskottet på drygt 23 miljarder kronor tog vägen?

Kanske en bonus till Thorwaldsson? Han har jobbat hårt vettu, jorå såatteee...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in