Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 00:04
  #1
Medlem
Hej jag har fastnat på några frågor som med hjälp av detta diagram behöver besvaras:
https://imgur.com/a/Cfcjw

1.Vad är maximala lyftförmågan vid 800 mm tyngdpunktsavstånd på den truck diagrammet nedan tillhör?

2. Får du med trucken enligt diagrammet till vänster lyfta en stålpall från en bil - stålpallen väger 1200 kg och har måtten 1800 x 1800 mm?

A
Ja, men endast från långsidan
B
Nej, den är för tung
C
Ja, men endast från kortsidan


3.Diagrammet visar att trucken kan ta 2000 kg på 500 mm tyngdpunktsavstånd. Får man ta 800 kg på 1200 mm tyngdpunktsavstång?

A
Ja, men endast om jag sätter på förlängningsgafflar
B
Nej, det blir för tungt
C
Ja, utan problem

4.En plåtcontainer med måtten 1400 x 1800 mm och vikten 1300 kg skall transporteras. Kan man ta den med den truck diagrammet tillhör?

A
Ja, om gafflarna sätts in på kortsidan
B
Ja, om gafflarna sätts in på långsidan
C
Ja, från båda sidor
D
Nej


Om någon även kan hjälpa med en förklarning hade de varit uppskattat!
Citera
2017-11-21, 01:26
  #2
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethan0l
Hej jag har fastnat på några frågor som med hjälp av detta diagram behöver besvaras:
https://imgur.com/a/Cfcjw

1.Vad är maximala lyftförmågan vid 800 mm tyngdpunktsavstånd på den truck diagrammet nedan tillhör?

2. Får du med trucken enligt diagrammet till vänster lyfta en stålpall från en bil - stålpallen väger 1200 kg och har måtten 1800 x 1800 mm?

A
Ja, men endast från långsidan
B
Nej, den är för tung
C
Ja, men endast från kortsidan


3.Diagrammet visar att trucken kan ta 2000 kg på 500 mm tyngdpunktsavstånd. Får man ta 800 kg på 1200 mm tyngdpunktsavstång?

A
Ja, men endast om jag sätter på förlängningsgafflar
B
Nej, det blir för tungt
C
Ja, utan problem

4.En plåtcontainer med måtten 1400 x 1800 mm och vikten 1300 kg skall transporteras. Kan man ta den med den truck diagrammet tillhör?

A
Ja, om gafflarna sätts in på kortsidan
B
Ja, om gafflarna sätts in på långsidan
C
Ja, från båda sidor
D
Nej


Om någon även kan hjälpa med en förklarning hade de varit uppskattat!
1250 B B B bör det väl vara.
Måtten på det du skall lyfta delar du på så har du typ tyngdpunkten, sen är det bara att kolla på skalan. Lär dig att läsa diagrammen och det kan du göra med hjälp av svaren sen får du läsa frågorna noga för de leker väl med dem på prov så man tänker fel ibland.

Lycka tlll.
Citera
2017-11-21, 01:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
1250 B B B bör det väl vara.
Måtten på det du skall lyfta delar du på så har du typ tyngdpunkten, sen är det bara att kolla på skalan. Lär dig att läsa diagrammen och det kan du göra med hjälp av svaren sen får du läsa frågorna noga för de leker väl med dem på prov så man tänker fel ibland.

Lycka tlll.


Tack så mycket! Några till frågor för den som känner sig manad.

1. När en pappersrulle transporteras av en truck utrustad med vridbart klämaggregat skall rullen alltid hållas vertikalt (stående). Varför?

A
Tyngdpunktsavståndet blir kortare
B
Om lasten tappas minskar risken att den rullar iväg
C
Vid tiltning är risken annars stor att trucken välter


2.Får man köra truck på allmän väg med last på gafflarna?

A
Ja, det är bara att köra, det finns inga regler
B
Nej, det är helt förbjudet
C
Ja, men det bör undvikas pga. svårigheten att förankra lasten

3. Varför skall stativet inte vara tiltat bakåt när man vid stapling sätter ned lasten?

A
Stativet utsätts för onormala sidokrafter
B
Pall och/eller underliggande gods kan skadas
C
Trucken kan tippa framåt

4. Om det finns centralsmörjsystem på trucken, vad skall jag då tänka på?

A
Kontrollera och evetuellt fylla på fettmängden
B
Göra trycktest av systemet minst två gånger per dag
C
Ta bort och rengöra nipplarna varje dag
Citera
2017-11-21, 08:55
  #4
Medlem
beaver_ses avatar
Nä nu får du faktiskt lära dig...
Vitsen är att du skall veta vad du gör så vi slipper läsa om nån hemsk olycka, det är en hel del klämolyckor med truckar inblandade. Så du får plugga för det är viktigt med säkerheten.
Citera
2017-11-23, 23:41
  #5
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethan0l
Tack så mycket! Några till frågor för den som känner sig manad.

1. När en pappersrulle transporteras av en truck utrustad med vridbart klämaggregat skall rullen alltid hållas vertikalt (stående). Varför?

A
Tyngdpunktsavståndet blir kortare
B
Om lasten tappas minskar risken att den rullar iväg
C
Vid tiltning är risken annars stor att trucken välter


2.Får man köra truck på allmän väg med last på gafflarna?

A
Ja, det är bara att köra, det finns inga regler
B
Nej, det är helt förbjudet
C
Ja, men det bör undvikas pga. svårigheten att förankra lasten

3. Varför skall stativet inte vara tiltat bakåt när man vid stapling sätter ned lasten?

A
Stativet utsätts för onormala sidokrafter
B
Pall och/eller underliggande gods kan skadas
C
Trucken kan tippa framåt

4. Om det finns centralsmörjsystem på trucken, vad skall jag då tänka på?

A
Kontrollera och evetuellt fylla på fettmängden
B
Göra trycktest av systemet minst två gånger per dag
C
Ta bort och rengöra nipplarna varje dag

Jag har inte läst truckteori sedan 1998 eller nåt sånt och de där frågorna kan jag svara på som ett rinnande vatten. Det är egentligen bara fråga 2 som kräver kunskaper för att gå att besvara. Resten klarar man med sunt förnuft. Egentligen fråga 2 också.

Så jag hoppas att du följde beaver_se´s råd om att faktiskt lära dig. Det är inte svårt eller obegripligt, men om det trots allt skulle vara det för dig,,, ja då är du inte ett ämne för att framföra truck.
Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback