• 1
  • 2
2017-11-20, 08:39
Medlem
levestalinsminnes avatar
Nu när snön ligger som ett tunt täcke över Stockholm, och julpyntet börjar dukas upp, kommer jag osökt att tänka på det terrordåd som drabbade Berlin förra året. En lastbil plöjde rätt in i en julmarknad, med dryga dussinet dödsoffer som följd.

Trots att IS försvagats kraftigt så finns det inget som säger att det inte kommer ske här. Igen.

Så: när tror ni vi drabbas av terror nästa gång? Blir det nu i jul? Nästa år? Eller kommer det inte ske igen? (Det sista alternativet ser jag som otroligt).

Och en ännu mer intressant fråga i sammanhanget: var kan det i så fall ske? Min gissning är att någon kör en bil genom gränderna i Gamla stan, alternativt Drottninggatan 2.0. Men även Göteborg känns som ett möjligt mål.
Senast redigerad av levestalinsminne 2017-11-20 kl. 08:46.
Citera
2017-11-20, 09:00
Medlem
Sebzors avatar
Julmarknaden och julhandeln ligger nog nära tillhands. Precis som du nämner så är det nog störst chans i Stockholm och Göteborg.
Citera
2017-11-20, 09:01
Medlem
Meth0ds avatar
Ja vi har ju några tusen IS idioter i Sverige så handla julklappar online.
Citera
2017-11-20, 09:17
Medlem
levestalinsminnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meth0d
Ja vi har ju några tusen IS idioter i Sverige så handla julklappar online.

Lite alarmistiskt måhända, men inte orimligt i sig.
Citera
2017-11-20, 09:23
Medlem
Benzadtjackpsykoss avatar
Jag tror på mall of scandinavia.
Citera
2017-11-20, 09:31
Medlem
levestalinsminnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzadtjackpsykos
Jag tror på mall of scandinavia.

Jag har också tänkt på det. En nackdel, utifrån en fiktiv terrorists vinkel, är att det aldrig blir riktigt trångt där (åtminstone de gånger jag besökt köpcentrumet). Men det kan kanske ser annorlunda ut under julruschen?
Citera
2017-11-20, 09:33
Medlem
Jeg trur det er Oslo eller København sin tur nå . Begge to har kommet unnan lenge nå og med tanke på både Norge og Danmark sin innvandringspolitikk så vil nok IS og annet søppel "lære dem en lekse".
Citera
2017-11-20, 09:38
Medlem
Julhandeln är ett säkert kort, hedningarnas högtid och massor med otrogna ute och frossar upp pengar som musslorna kunnat få i bidrag att skicka hem till ISIS.
Citera
2017-11-20, 09:42
Medlem
I Malmö sker det väl nära nog dagliga terrorhandlingar i form av bilbränder men om du syftar på något mer spektakulärt så är väl tunnelbanan i Stockholm en värdig plats?

Men i och med att dåden vanligen inte är särskilt påkostade och det är lättare att knycka en lastbil än att samla material till en tillräckligt stor bomb så sker väl nästa på liknande vis som sist... och då kan det ske var fan som helst. Var finns flest frustrerade dårar? Borlänge? Göteborg? Eskilstuna? ...Södertälje är väl fredat då det inte finns några svenskar kvar att terrorisera...
Citera
2017-11-20, 09:47
Medlem
Terrorister verkar ha rätt kass fantasi så Stockholm är väl en lågoddsare. Det kan ske när som helst, men SÄPO och alla andra underrättelsetjänser är jäkligt duktiga på att fånga upp och stoppa terrorattackerna och lär bara bli bättre och bättre ju mer de lär sig och ju mer IS faller samman, så kanske det aldrig sker.

Sverige är ett litet land, det är inte så svårt att identifiera och hålla koll på potentiella terrorister som i större länder.

Frågan är ju också vem som kommer utföra nästa terrordåd. Jag är inte alls säker på att det kommer vara någon IS-fanatiker. Skulle inte förvåna mig om Sveriges nästa terrorist är en Breiviktyp från typ NMR.
Citera
2017-11-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafinha
Jeg trur det er Oslo eller København sin tur nå . Begge to har kommet unnan lenge nå og med tanke på både Norge og Danmark sin innvandringspolitikk så vil nok IS og annet søppel "lære dem en lekse".

Men dessa två länder har väl fungerande polismakt i motsats till Sverige, samt inte impotenta politiker som de svenska?

Så jag gissar på Sverige, som är öppet mål.
Citera
2017-11-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Terrorister verkar ha rätt kass fantasi så Stockholm är väl en lågoddsare. Det kan ske när som helst, men SÄPO och alla andra underrättelsetjänser är jäkligt duktiga på att fånga upp och stoppa terrorattackerna och lär bara bli bättre och bättre ju mer de lär sig och ju mer IS faller samman, så kanske det aldrig sker.

Sverige är ett litet land, det är inte så svårt att identifiera och hålla koll på potentiella terrorister som i större länder.

Frågan är ju också vem som kommer utföra nästa terrordåd. Jag är inte alls säker på att det kommer vara någon IS-fanatiker. Skulle inte förvåna mig om Sveriges nästa terrorist är en Breiviktyp från typ NMR.

En typiskt pk analys där, svensk polis är skicklig, och muslimerna som terroriserar hela jorden där de finns är inget hot. 180 grader från verkligheten, som vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in