Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-19, 17:59
  #1
Medlem
Tjenare, har funderat lite på att uppgradera riggen då jag har lite problem med att den fryser sig och tänkte samla lite kött på benen och se om ni har några bra förslag till mig. Sitter idag med dessa specs

Processor - AMD FX-6100 3.6(GHz Turbo) 6 kärnor
Minne - 8GB DDR3 ram-minne
Lagringutrymme - 1 st SSD 120GB + 1 st 1 TB hårddisk
Grafikkort - AMD Radeon HD7870 med 2GB VRAM
Moderkort - Gigabyte 990XA-UD3
Nätaggregat - GX 550W cooler master

Spelar främst spel som pubg och overwatch så funderade om jag skulle uppgradera ram minnet till 16GB och klämma dit ett geforce 1060 (vad jag läst änsålänge så ska det inte vara några problem med att passa) och möjligtsvis uppgradera nätaggregatet. Bör tillägas att datorn har använts nu i 5 år.
Citera
2017-11-19, 18:04
  #2
Medlem
Knuffa upp grafikkortet och mata den med 8gb minne till
Citera
2017-11-19, 18:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Knuffa upp grafikkortet och mata den med 8gb minne till

Processorn är också skräp.

Till TS: Du behöver en helt ny rigg.
Citera
2017-11-19, 18:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Knuffa upp grafikkortet och mata den med 8gb minne till

Precis min tanke, spelar det någon roll om jag köper 2x 4GB minnen till och klämmer dit eller om jag tar ut mina nuvarande 2x 4GB och sätter dit 2x 8GB?
1060 borde väl vara ett bra alternativ?
Citera
2017-11-19, 18:12
  #5
Medlem
Din processor och grafikkort bör bytas. Eftersom Processorn bör bytas lär du byta moderkort också och om du inte hittar något begagnat så kommer din nya processor använda sig av DDR4 så du lär du byta ramet också.

Du kan behålla hårddiskar och nätagget, eventuellt ramminnena om du köper begagnad cpu och moderkort.

edit
Mängden ramminne är inte där skon klämmer, om du uppgraderar kan det vara värt att passa på att köpa mer men du kommer antagligen inte märka någon skillnad vid gaming och normal användning.
__________________
Senast redigerad av Hjalp-mig 2017-11-19 kl. 18:13. Anledning: Kommentar till mängd ram
Citera
2017-11-19, 18:28
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Lägg mest pröjs på ett nytt grafikkort, har du sedan pengar över lägger du det på nytt moderkort med processor. Har du fortsatt pengar över köper du lite mer minne. Det är ordningen det brukar se ut när man ska uppgradera för att då mest av allt lira eller syssla med grafik.
Citera
2017-11-19, 18:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalp-mig
Din processor och grafikkort bör bytas. Eftersom Processorn bör bytas lär du byta moderkort också och om du inte hittar något begagnat så kommer din nya processor använda sig av DDR4 så du lär du byta ramet också.

Du kan behålla hårddiskar och nätagget, eventuellt ramminnena om du köper begagnad cpu och moderkort.

edit
Mängden ramminne är inte där skon klämmer, om du uppgraderar kan det vara värt att passa på att köpa mer men du kommer antagligen inte märka någon skillnad vid gaming och normal användning.

Tack för svar!
Citera
2017-11-19, 18:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lägg mest pröjs på ett nytt grafikkort, har du sedan pengar över lägger du det på nytt moderkort med processor. Har du fortsatt pengar över köper du lite mer minne. Det är ordningen det brukar se ut när man ska uppgradera för att då mest av allt lira eller syssla med grafik.

Tack för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback