• 1
  • 2
2017-11-19, 13:20
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromVenus
Nu har jag testat att koppla in min mobil (dvs min "router") via USB, men det verkar inte heller funka. Dock är jag osäker påkom jag gör rätt, men när jag gick till kontrollpanelen och sedan till konfigurera nätverk, så hittade den inget nytt. Men som sagt, lite oklart om jag gör rätt.

Eftesom jag ej har vanlig router, så räcker det inte med kabel, den behöver kopplas in i en router också. Isf måste jag gå hem till någon som har allt det här, tyvärr har jag inga bekanta i närheten av var jag bor. Visst, det går att lösa, men då måste man planera någon dag då man kan åka dit och hålla på med det här, så det är inte så litet projekt. Det vore önskvärt att det går att lösa hemma hos mig.

Såg ju nu att det var internetdelning via WiFi det handlade om..

Radera inställningarna/"glöm" telefonens WiFi, och gör om kopplingen mellan dem.
Citera
2017-11-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Jo jag såg tillägget.
Så länge du har DHCP aktiverat = Ja på Lokal nätverksanslutning borde anslutningen gå upp. Förutsatt att din router svarar som den ska, det vill säga. Det låter i princip som att DHCP är på men du får ingen IP-adress.
Är någon annan enhet ansluten till routern med WiFi eller Ethernet? Om inte, hade jag förordat en omstart eller återställning av den.

Ta en flukt på nätverksgränssnittets inställningar (sökvägen på engelska): Control Panel\Network and Internet\Network Connections.
Högerklicka det strulande gränssnittet, se till att IPv4 är förbockad, kolla egenskaper för den, och alla inställningar där ska vara att hämta IP-adress och DNS-adresser automatiskt.

"Routern", dvs min mobil, är lär svara som den ska. Det finns en annan enhet jag kan ansluta trådlöst via wi-fi till den. Nu har jag också startat om mobilen. Gällande inställningar för IPv4 så är den ikryssad och i egenskaper är det inlockat att IP-adress ska hämtas automatiskt.

Det är ju för övrigt inte bara det trådlösa nätet till min egen mobil som datorn inte hittar, den hittar inte andra trådlösa nätverk heller (grannars o dyl som brukar dyka upp i listan, som jag saknar lösenord till).

Nu har jag felsökt igen och svaret som kommer, när jag felsöker internetanslutningen, är att det är problem med kortet trådlöst närverk (som sagt, inga problem innan omstarten i samband med installationen av iTunes).

När jag i kontrollpanelen trycker på "skapa ny anslutning"->anslut tillinternet, så finns enbart "bredbandsanslutning PPPoE" som val där. Om jag klickar i en ruta "visaalternativ som den här datorn inte är konfigurerad för" så dyker "fjärranslutning" upp. Men i nästa steg om man väljer det alternativet så måste man ange användarnamn och lösenord. Dvs det verkar inte vara trådlöst nätverk som själv hittar olika möjliga nätverk som man kanvälja bland.

(Vet inte om detta var relevant info.)
Citera
2017-11-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Såg ju nu att det var internetdelning via WiFi det handlade om..

Radera inställningarna/"glöm" telefonens WiFi, och gör om kopplingen mellan dem.
Hur ska den glömma wi-fi? (Jag får som sagt inte upp någon lista med valbara nätversanslutingar, det är som att datorn är i flyplansläge).
Citera
2017-11-19, 13:50
Medlem
Yay! Jag bläddrade runt i kontrollpanelen, och hittade att det gick att göra systemåterställning för nätverket från innan installationen. Jag gjorde det och nu fungerar det igen! Vilket riktigt skitprogram iTunes är som sabbade min dator så totalt, ska aldrig mer befatta mig med det!

Iaf tusen tack för all hjälp och input här, det bidrog till att jag hittade en lösning.
Citera
2017-11-19, 13:52
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Hur ska den glömma wi-fi? (Jag får som sagt inte upp någon lista med valbara nätversanslutingar, det är som att datorn är i flyplansläge).

Om du inte ens ser WiFi-gränssnittet i nätverksanslutningar (Control Panel\Network and Internet\Network Connections) så är nästa anhalt Enhetshanteraren. Titta i gruppen Nätverksadaptrar (igen, jag kör ju engelsk version...), eller Okända enheter. Du borde ha nån enhet med namn typ 802.11abgn.
Kanske är den dekorerad med ett utropstecken.
Kolla egenskaper och enhetsstatus.
I sällsynta fall räcker det med att högerklicka på den trilskande enheten, välja Avinstallera, och sedan Skanna efter hårdvaruförändringar eller starta om.

Ibland kan man hitta lite matnyttigt i loggarna också: Control Panel\All Control Panel Items\Administrative Tools och.. Händelselogg? Kör annars eventvwr.msc.
Se Windowsloggar -> System och leta efter Error-poster som kan verka hårdvarurelaterat.

Citat:
Yay! Jag bläddrade runt i kontrollpanelen, och hittade att det gick att göra systemåterställning för nätverket från innan installationen. Jag gjorde det och nu fungerar det igen! Vilket riktigt skitprogram iTunes är som sabbade min dator så totalt, ska aldrig mer befatta mig med det!

Iaf tusen tack för all hjälp och input här, det bidrog till att jag hittade en lösning.

Tja den enka vägen funkar ju också då och då..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in