• 1
  • 2
2017-11-19, 11:07
Medlem
Jag har Windowsdator (Windows 7) som jag ansluter till internet via internetdelning på mobilen. Jag installerade iTunes. Vid slutet av installationen behövde datorn startas om. När den var omstartad så fungerar det inte längre att hitta någon internetanslutning. Det står "inga nätverk tillgängliga" och finns ingen lista på nätverk att välja mellan, som det brukar finnas. Istället finns en symbol med en skärm med ett rött kryss över samt en kabel till vänster om skärmen (drar man muspekaren över står det "inga nätverk tillgängliga").

Man kan klicka på "felsök", vilket jag gjort, varpå "problemet" anges vara att det inte finns någon nätverkskabel till router ansluten till datorn. Jag vet det, men eftersom jag inte ansluter via någon sladd, så behövs det ju inte.

iTunes ställde verkligen till det. Nu har jag avinstallerat skiten som jag egentligen inte ens ville ha från början, men detta har inte hjälpt. Vad kan jag göra för att komma till rätta med problemet?

Man skulle kunna tro att det här beror på att jag slagit av en knapp som finns på vissa datorer gällande att hitta trådlösa nätverk, men dels har jag kollat och min dator ser inte ut att ha någon sådan knapp och dels är det inte sannolikt att jag skulle kommit åt en sådan knapp under ominstallationen eftersom jag satt stilla med datorn i knät under den tiden.

Jag har startar om datorn flera ggr.

Som sagt, någon som har förslag på vad jag kan göra för att lösa detta?
Citera
2017-11-19, 11:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter märkligt då jag lade själv in detta program i förrgår på en bärbar dator.

Men har du provat med en systemåterställning?
Citera
2017-11-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Låter märkligt då jag lade själv in detta program i förrgår på en bärbar dator.

Men har du provat med en systemåterställning?

Nej det har jag inte gjort. Läste lite om det nu. Låter någorlunda komplicerat, kräver det att man har åtkomst till internet eller någon cd (eller motsvarande) med programvara?

Jag hittade för övrigt att mankan trycka på tangentbordet och där står det att enligt min lenovodator så är trådlöst nätverkskort påslaget. Däremot är inte bluetooth det. Men symbolen Windows säger iaf fortfarande att inga nätverk finns.
Citera
2017-11-19, 11:45
Medlem
W.Irvings avatar
Kör följande
Kod:
ipconfig /all
från kommandoprompten (cmd, hittar du i Startmenyn)
och klistra in resultatet här. Nått är nog fel på ditt nätverksgränssnitt.

Obs! Censurera gärna så mycket som möjligt när du klistrar in, t.ex. finns ditt användarnamn och datornamn. Sitter du inte bakom en router syns kanske ditt publika IP också. Din ISP kan även synas.
Citera
2017-11-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Kör följande
Kod:
ipconfig /all
från kommandoprompten (cmd, hittar du i Startmenyn)
och klistra in resultatet här. Nått är nog fel på ditt nätverksgränssnitt.

Obs! Censurera gärna så mycket som möjligt när du klistrar in, t.ex. finns ditt användarnamn och datornamn. Sitter du inte bakom en router syns kanske ditt publika IP också. Din ISP kan även synas.

Ok, jag vill ju helst inte avslöja min identitet och har lite svårt att avgöra vad som är "avslöjande information" av det som kommer upp. Kan inte heller klistra in rakt av från datorn i och med att jag ej har internetanslutning. Har du möjlighet att säga vilken av informationen som kan vara relevant?

Det finns 5 huvudrubriker iaf som det finns info om: IP config för Windows, Ethernet-anslutning anslutning till lokalt nätverk, tunnelanslutning: anslutning till lokalt nätverk, tunnelanslutning: teredo tunneling pseudo-interface, tunnelanslutning: isatap

Tillägg:under alla dessa rubriker (utom den första) finns följande frågor: tillstånd, anslutning till DNS-suffix, beskrivning, fysisk adress, DHCP aktiverat, autokonfiguration aktiverat.
Senast redigerad av FromVenus 2017-11-19 kl. 12:04.
Citera
2017-11-19, 12:07
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromVenus
Ok, jag vill ju helst inte avslöja min identitet och har lite svårt att avgöra vad som är "avslöjande information" av det som kommer upp. Kan inte heller klistra in rakt av från datorn i och med att jag ej har internetanslutning. Har du möjlighet att säga vilken av informationen som kan vara relevant?

Det finns 5 huvudrubriker iaf som det finns info om: IP config för Windows, Ethernet-anslutning anslutning till lokalt nätverk, tunnelanslutning: anslutning till lokalt nätverk, tunnelanslutning: teredo tunneling pseudo-interface, tunnelanslutning: isatap

Så här ser jag ut (Windows 7 Ultimate SP1):

Kod:
C:\Users\UserName>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : ComputerName
   Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
   Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
   IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
   WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Network Bridge:

Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : MAC Bridge Miniport
   Physical Address. . . . . . . . . : 52-E5-49-C2-15-92
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::8893:cf1b:ae08:51de%15(Preferred)
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.17(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 19 november 2017 09:32:51
   Lease Expires . . . . . . . . . . : den 20 november 2017 09:33:01
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 408085833
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1D-45-13-40-50-E5-49-C2-15-92

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 83.255.255.2
                                       83.255.255.1
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter isatap.{362CE708-B00F-478D-985E-E4C04580C499}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
   Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Jag kan bara gissa att din, liksom 99% av världens Windowsdatorer, kör med dynamisk IP-adressering, därför ska DHCP vara på. Sen är det intressant om du har någon IPv4-adress, samt att Subnet mask är som ovan.
Citera
2017-11-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Så här ser jag ut (Windows 7 Ultimate SP1):

Kod:
C:\Users\UserName>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : ComputerName
   Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
   Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
   IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
   WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Network Bridge:

Description . . . . . . . . . . . : MAC Bridge Miniport
   Physical Address. . . . . . . . . : 52-E5-49-C2-15-92
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::8893:cf1b:ae08:51de%15(Preferred)
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.17(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 19 november 2017 09:32:51
   Lease Expires . . . . . . . . . . : den 20 november 2017 09:33:01
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 408085833
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1D-45-13-40-50-E5-49-C2-15-92

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 83.255.255.2
                                       83.255.255.1
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter isatap.{362CE708-B00F-478D-985E-E4C04580C499}:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Jag kan bara gissa att din, liksom 99% av världens Windowsdatorer, kör med dynamisk IP-adressering, därför ska DHCP vara på. Sen är det intressant om du har någon IPv4-adress, samt att Subnet mask är som ovan.

Dchp är på för Ethernet, men av för de andra rubrikerna. Det finns ingen info om varken IPv4-adress eller subnet mask. Du kanske såg tillägget till mitt inlägg ovan, bortsett från den första rubriken (IP-konfiguration för Windows) så finns det under varje rubrik sex frågor (vilka angav jag i inlägget) inget mer utöver det. Utdraget från din dator verkar mer omfattande.

Tillägg: det står att IP-routing inte är aktiverat samt att wins-proxy inte är aktiverat, vet inte om det är av betydelse?
Senast redigerad av FromVenus 2017-11-19 kl. 12:24.
Citera
2017-11-19, 12:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Men du kommer åt internet via en kabel?
Citera
2017-11-19, 12:30
Medlem
Citat:
Men du kommer åt internet via en kabel?

Jag har ingen kabel så det vet jag inte.
Citera
2017-11-19, 12:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Men du kanske kan låna en kabel för att kontrollerar om du kommer åt internet. Gör du detta så provar med en ominstallation som avser datorns nätverk.

Du finner drivrutinen på datorns tillverkningssida.
Citera
2017-11-19, 12:42
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromVenus
Dchp är på för Ethernet, men av för de andra rubrikerna. Det finns ingen info om varken IPv4-adress eller subnet mask. Du kanske såg tillägget till mitt inlägg ovan, bortsett från den första rubriken (IP-konfiguration för Windows) så finns det under varje rubrik sex frågor (vilka angav jag i inlägget) inget mer utöver det. Utdraget från din dator verkar mer omfattande.

Tillägg: det står att IP-routing inte är aktiverat samt att wins-proxy inte är aktiverat, vet inte om det är av betydelse?

Jo jag såg tillägget.
Så länge du har DHCP aktiverat = Ja på Lokal nätverksanslutning borde anslutningen gå upp. Förutsatt att din router svarar som den ska, det vill säga. Det låter i princip som att DHCP är på men du får ingen IP-adress.
Är någon annan enhet ansluten till routern med WiFi eller Ethernet? Om inte, hade jag förordat en omstart eller återställning av den.

Ta en flukt på nätverksgränssnittets inställningar (sökvägen på engelska): Control Panel\Network and Internet\Network Connections.
Högerklicka det strulande gränssnittet, se till att IPv4 är förbockad, kolla egenskaper för den, och alla inställningar där ska vara att hämta IP-adress och DNS-adresser automatiskt.
Citera
2017-11-19, 13:03
Medlem
Citat:
Men du kanske kan låna en kabel för att kontrollerar om du kommer åt internet. Gör du detta så provar med en ominstallation som avser datorns nätverk.

Du finner drivrutinen på datorns tillverkningssida.

Nu har jag testat att koppla in min mobil (dvs min "router") via USB, men det verkar inte heller funka. Dock är jag osäker påkom jag gör rätt, men när jag gick till kontrollpanelen och sedan till konfigurera nätverk, så hittade den inget nytt. Men som sagt, lite oklart om jag gör rätt.

Eftesom jag ej har vanlig router, så räcker det inte med kabel, den behöver kopplas in i en router också. Isf måste jag gå hem till någon som har allt det här, tyvärr har jag inga bekanta i närheten av var jag bor. Visst, det går att lösa, men då måste man planera någon dag då man kan åka dit och hålla på med det här, så det är inte så litet projekt. Det vore önskvärt att det går att lösa hemma hos mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in