• 1
  • 2
2017-11-18, 19:15
Medlem
I en tid där framtiden beskrivs som mer och mer automatiserad, frågar jag mig vad som hände med alla varuautomater? Där man stoppade i en femma och sedan tryckte man ut en cola-burk. Fanns även automater för tuggummi, godis, kondomer osv.

Idag ser man aldrig dessa? Borde inte dessa ha lönsamhet för att sälja energidryck, kaffe?
Citera
2017-11-18, 19:23
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
I en tid där framtiden beskrivs som mer och mer automatiserad, frågar jag mig vad som hände med alla varuautomater? Där man stoppade i en femma och sedan tryckte man ut en cola-burk. Fanns även automater för tuggummi, godis, kondomer osv.

Idag ser man aldrig dessa? Borde inte dessa ha lönsamhet för att sälja energidryck, kaffe?

Hur ska automaten kunna veta vem som är gammal nog att köpa energidricka då?!

Det skulle nog inte funka idag. Har hört av lite äldre folk att det fanns såna automater lite varstans förr men aldrig sett nån själv tyvärr utom på typ sjukhus och såna ställen, där man kan köpa typ godis o sånt.

Jag antar att det kanske kan bero på att folk skulle råna eller sabba automaterna ganska fort/ofta?
Citera
2017-11-18, 19:24
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:

Det brukar stå minst ett par automater på varje tunnelbanestation i Stockholm. Man kan även betala med kreditkort numera.
Citera
2017-11-18, 19:25
Medlem
SkogsKonungs avatar
Var på akuten med farsgubben på akuten förra veckan. Tog ett par timmar så behövde lite mat. Köpte mig en polarklämma i en automat. Tog kort. Smidigt!

Finns också utomlands på flera ställen. Tunnelbanan i London t.ex.
Citera
2017-11-18, 19:28
Medlem
GurkPorrs avatar
Håller med om att det visst finns kvar, men kanske inte så vanligt som förr. Tunnelbana, flygplatser, större idrottshallar/-center, tåg-/busstationer, m.m. är vanliga hemvister för automaterna.
Citera
2017-11-18, 19:30
Medlem
Finns som sagt rätt många automater utplacerade. Åtminstone i Stockholm.
Citera
2017-11-18, 19:37
Medlem
Finns inte lika många som förr.
Förut hade vi tillxempel 3 runt stationen men folk e så desperata efter småslantar idag för staten har stoppat alla sätt å tjäna pengar så de gör vad som helst för pengar.
Kaffeautomaten blev sabbad å läskautomaten.Sen satte de nåt slags rullgaller men folk slutade nog köpa när willys öppnade så tillslut togs de bort.

godisautomaten på stationen togs bort efter att rutan slogs sönder och maskinen blev länsad på godis o allt men sen så blev den gallerförsedd när den kom tillbaks men endast på stationen som troligtvis har kameraövervakning.

godis och läsk har blivit extremt billigt idag i butiker och finns överallt så det är inte lika många som köper i automaterna längre vilket gör att det inte lönar sig pga risken att få maskinen sönderslagen.
Sen att många använder kort gör nog också sitt till särskilt om det är en småföretagare som har några maskiner.
De e duktiga på å ta kortavgifter bankerna då får automatägaren höja priset eller se vinsten krympa ytterligare. Oftast höjer man 10kr varan till 12kr men då e de några snålisar som går till willys istället.

Men det finns på många tågstationer iallafall och på vissa stora arbetsplatser.
Senast redigerad av Blatteman 2017-11-18 kl. 19:41.
Citera
2017-11-18, 19:49
Medlem
Gift44s avatar
Citat:

Fanns även för cigaretter, porrtidningar (h-son) och elproppar. De gamla med en lucka till varje vara försvann väl redan i början av 80-talet då det var lätt att rycka upp eller bända upp den med en fickkniv (Jaja...).
Citera
2017-11-18, 20:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Visst finns det automater men kanske inte lika frekvent som förr. Produkter med åldersgräns kan naturligtvis inte säljas i varuautomater.
Citera
2017-11-18, 20:31
Medlem
borrizs avatar
Varuautomaterna hade sin boom då affärstidslagen gällde fram till 1971.
https://youtu.be/fhFWwFqRo4w
Citera
2017-11-18, 21:20
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Hur ska automaten kunna veta vem som är gammal nog att köpa energidricka då?!

Det skulle nog inte funka idag. Har hört av lite äldre folk att det fanns såna automater lite varstans förr men aldrig sett nån själv tyvärr utom på typ sjukhus och såna ställen, där man kan köpa typ godis o sånt.

Jag antar att det kanske kan bero på att folk skulle råna eller sabba automaterna ganska fort/ofta?
Inte så längesen, använde en sådan på elgiganten i Borås 2007. Och jävligt trevligt att få ut en helt kall Cola. Fanns även på akuten fast där var det ett större sortiment. Och maskinen där tog tom kort. Så ganska modernt med andra ord.

Tror att de med fönster där man kunde se produkterna etc har försvunnit i takt med massinvandringen. Som när de är nyktra beter sig som den mest aspackade svensk när det kommer till intelligens. Och har därmed fått enligt de smarta idéer om hur de ska komma åt allt det goda.

Mycket populärt i Japan hursomhelst och där vet vi ju alla att de har låg kriminalitet och inga galna tredje världen människor.
Senast redigerad av volvo 240 2017-11-18 kl. 21:27.
Citera
2017-11-18, 21:24
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Varuautomaterna hade sin boom då affärstidslagen gällde fram till 1971.
https://youtu.be/fhFWwFqRo4w
Oj där ser man, jag som år 1997 tyckte det var extremt modernt och så att det fanns smörgåsar i en automat på ett finare hotell i Danmark.

Undrar hur trenden är i USA där det ju verkar ha varit väääldigt vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in