• 1
  • 2
2017-11-18, 14:37
Jag tänkte installera senaste Ubuntu, https://ubuntu-se.org/drupal/download, på en begagnad laptop, och jag vill veta lite vad som krävs för prestanda. Måste man ha en AMD-processor?

Jag tittade lite på den här, skulle den fungera?
http://www.billigteknik.se/begagnad-...x121e-beg.html

Jag har fått 5 000 kr, och ska köpa 2 st begagnade laptops, en med Ubuntu o en för att köra Windows. Jag har hittat en hyfsad Windows-dator för ca 2 500 kr, så max 2 500 kan jag lägga på Ubuntu-datorn.

MVH
Newbie på Linux
Citera
2017-11-18, 15:08
Medlem
BigFatCones avatar
Den duger utmärkt. Du kan förmodligen köra senaste Ubuntu på en gammal P4 med 512 MB RAM om det skulle vara så.
Citera
2017-11-18, 15:35
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Den duger utmärkt. Du kan förmodligen köra senaste Ubuntu på en gammal P4 med 512 MB RAM om det skulle vara så.
Tack ska du ha!

Men det här med att det står amd64, det fattar jag inte...?
Citera
2017-11-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack ska du ha!

Det är tradition att skriva så, det går bra med Intel också.
Citera
2017-11-18, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det är tradition att skriva så, det går bra med Intel också.
Tack!

Då behöver jag inte snöa in mig på att det måste vara en AMD-processor!
Citera
2017-11-18, 16:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Tack ska du ha!

Det är en 64-bitars processor, det är helt enkelt det nya. Det enda du behöver komma ihåg är att använda Ubuntu för just 64-bitars processorer.
Citera
2017-11-18, 16:30
Medlem
sommarlovs avatar
Intel och AMD har bytt teknologier under lång tid.
AMD var först med 64-bit, så det är bara ett namn, AMD64 vilket betyder alla intel och AMD som kan köra 64-bits kod...
Citera
2017-11-18, 16:47
Citat:
Det är en 64-bitars processor, det är helt enkelt det nya. Det enda du behöver komma ihåg är att använda Ubuntu för just 64-bitars processorer.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Intel och AMD har bytt teknologier under lång tid.
AMD var först med 64-bit, så det är bara ett namn, AMD64 vilket betyder alla intel och AMD som kan köra 64-bits kod...
Är det nått man ska kolla efter när man letar begagnad dator i prisklassen 1 500 - 2 500 kr? Eller har alla dessa 64-bitarsprocessor? Som t.ex. den i länken ovan?

Kollar på specifikationer... Bl.a:
Processor: AMD E-Series E-300 1.3 GHz (säger mig inte så mycket förutom hastigheten)
Processorkärnor: 2 kärnor - snabbar upp datorn

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit kommer förinstallerat (då är det alltså 64 bitar?), men ska ju installera om operativsystemet.

Har jag fattat det rätt?
Citera
2017-11-18, 16:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Är det nått man ska kolla efter när man letar begagnad dator i prisklassen 1 500 - 2 500 kr? Eller har alla dessa 64-bitarsprocessor? Som t.ex. den i länken ovan?

Processor: AMD E-Series E-300 1.3 GHz (säger mig inte så mycket förutom hastigheten)

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit kommer förinstallerat (då är det alltså 64 bitar?), men ska ju installera om operativsystemet.

Har jag fattat det rätt?
Jag är inte helt säker men jag tror faktiskt inte att man har gjort 32-bitars processorer på rätt många år nu. Här kan du kolla upp olika processorer: http://www.cpu-world.com/CPUs/CPU.html
Citera
2017-11-18, 16:53
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Har jag fattat det rätt?
Det var länge sedan 32-bitars processorer var vanliga.
Du kan utan problem köra ett 32-bitars OS på en 64-bitars processor, men inte tvärt om.

För övrigt tror folk i allmänhet att 64-bitar var nödvändigt för att kunna använda mer än 4Gbyte minne.
Det stämmer inte, Intel uppfann PAE (Physical Address Extension), vilket tillät mera på en 32-bits processor.
Citera
2017-11-18, 16:54
Citat:
Jag är inte helt säker men jag tror faktiskt inte att man har gjort 32-bitars processorer på rätt många år nu. Här kan du kolla upp olika processorer: http://www.cpu-world.com/CPUs/CPU.html
Tack, nu hänger jag med.
Citera
2017-11-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
... För övrigt tror folk i allmänhet att 64-bitar var nödvändigt för att kunna använda mer än 4Gbyte minne.
Det stämmer inte, Intel uppfann PAE (Physical Address Extension), vilket tillät mera på en 32-bits processor.
Dock måste operativsystemet stödja PAE, vilket exempelvis Windows 7, 8 och 10 inte gör. Med Linux är det i regel inga problem med den saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in