• 1
  • 2
2017-11-18, 12:21
Medlem
Som titeln antyder efterfrågar jag om det finns nyanser av patriarkalet och dess uttryck.

I vissa delar av världen är hustrusmisk accepterat, i vår del inte. Typ så.
Citera
2017-11-18, 12:27
Medlem
Drinkycrows avatar
Det finns väl olika grader av allting? Förstår inte din poäng.
Citera
2017-11-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Det finns väl olika grader av allting? Förstår inte din poäng.

Tänk dig patriarkat i Pakistan. Tänk dig patriarkat i Sverige. Äska om det finns skillnader i uttryck.
Citera
2017-11-18, 12:33
Medlem
Wachtmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Tänk dig patriarkat i Pakistan. Tänk dig patriarkat i Sverige. Äska om det finns skillnader i uttryck.

Självklart.
Citera
2017-11-18, 12:35
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:

Jag förstår skillnaderna som finns, det är vad du vill ha sagt jag ifrågasatte.

Klart det är värre med kvinnlig omskärelse och stening till döds vid otrohet än lite sextrakasserier på julfesten. Betyder ju inte det är okej att talla på tjejerna på fyllan bara för att någon annan är värre. Så återigen vad vill du ha sagt?

Vi vet redan att Sverige är ett bra land för kvinnor att leva med jämfört med de flesta andra. Betyder det att vi lika gärna kan bli sämre?
Citera
2017-11-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wachtman
Självklart.

Och jag som trodde att det fanns en viss förmåga till rannsakan att starta debatt. Oh je..

Till övriga: kom igen nu, finns det nyanser av patriarkal eller är det bara satan själv utan öppning till diskurs?
Citera
2017-11-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag förstår skillnaderna som finns, det är vad du vill ha sagt jag ifrågasatte.

Klart det är värre med kvinnlig omskärelse och stening till döds vid otrohet än lite sextrakasserier på julfesten. Betyder ju inte det är okej att talla på tjejerna på fyllan bara för att någon annan är värre. Så återigen vad vill du ha sagt?

Vi vet redan att Sverige är ett bra land för kvinnor att leva med jämfört med de flesta andra. Betyder det att vi lika gärna kan bli sämre?

Jag har svårt att hitta din faktiska insats i dimman som kommer från de emotionella superlativerna du kastar ut.
Citera
2017-11-18, 12:48
Medlem
Wachtmans avatar
Citat:
Och jag som trodde att det fanns en viss förmåga till rannsakan att starta debatt. Oh je..

Till övriga: kom igen nu, finns det nyanser av patriarkal eller är det bara satan själv utan öppning till diskurs?

Din tes, eller frågeställning, är vag och något självbesvarande. Därmed är underlaget för en diskussion knapphändig och svår att följa upp med, i detta fall. Vi skulle kunna diskutera hur den ”patriarkala strukturen” i Sverige kommer att påverkas av en mer globaliserad värld, hur kulturskifte spelar roll för dess utveckling, eller mer konkret; hur började begreppet patriarkat och på vilket sätt skiljer sig den ursprungliga definitionen sig från dagens svenska?

Testa själv att ta fram mer konkreta frågeställningar och utveckla dina resonemang i ditt inledande inlägg istället för att ge oss två meningar/påståenden att bygga vidare med.
Citera
2017-11-18, 12:52
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Du har ju redan fått svaret att det finns gradskillnader. Vad vill du?
Citera
2017-11-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wachtman
Din tes, eller frågeställning, är vag och något självbesvarande. Därmed är underlaget för en diskussion knapphändig och svår att följa upp med, i detta fall. Vi skulle kunna diskutera hur den ”patriarkala strukturen” i Sverige kommer att påverkas av en mer globaliserad värld, hur kulturskifte spelar roll för dess utveckling, eller mer konkret; hur började begreppet patriarkat och skiljer sig den ursprungliga definitionen sig från dagens svenska?

Testa själv att ta fram mer konkreta frågeställningar och utveckla dina resonemang i ditt inledande inlägg istället för att ge oss två meningar/påståenden att bygga vidare med.

Ok, sund kritik.

Kan jag få ta ditt inlägg som en start till en ny tråd? Behovet finns där, det vet jag.
Citera
2017-11-18, 14:17
Medlem
Wachtmans avatar
Citat:
Ok, sund kritik.

Kan jag få ta ditt inlägg som en start till en ny tråd? Behovet finns där, det vet jag.

Du får göra vad du vill, du Store men snabbe. Utveckla hur du ser på den patriarkala strukturen som präglar vårt samhälle. Har du exempel på hur det fungerar? Tankar om hur det borde vara? Är kvinnan dömd till att vara Eva till Adam, eller kommer hon att bli något annat? Finns det ett land som är mer jämdställt i Sverige? Varför då? Varför inte?
Citera
2017-11-18, 14:22
Medlem
Citat:
Som titeln antyder efterfrågar jag om det finns nyanser av patriarkalet och dess uttryck.

I vissa delar av världen är hustrusmisk accepterat, i vår del inte. Typ så.

Tycker du detta är en intressant fråga att diskutera? att patriakrat tar olika uttryckssätt, såsom att det på vissa platser är ok att slå sin fru men på andra platser bara ok låsa in och begänsa hennes liv?

VAD ska diskuteras egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in