2017-11-17, 16:10
Medlem
Kundalinis avatar
Som alla vet har Roman Polanski inte satt sin fot i USA på många år. Anledningen är att han är efterlyst för våldtäkt av barn. Detta skall ha inträffat för länge sen, men det är väl mycket möjligt att man inte alls har preskriptionstider för den typen av brott i USA.

Polanski är en fantastisk filmskapare, men i nuvarande masspsykos borde han knappast förtjäna ett bättre bemötande än Wienstein, Kronér eller Virtanen.

Alla elementen finns där: ung kvinna (i detta fallet inte ens kvinna), geniförklarad man yada yada yada.

Som en performancehandling: gå till Stadsbiblioteket i Malmö och kräva, högljutt och skrikande, att alla filmer (jag utgår från att Polanskis filmer finns där att låna hem) av Förövaren plockas bort.

Givetvis måste agerandet vara oerhört maniskt, hysteriskt, haveristiskt, gärna med gråt- och skrikattacker, helst utfört av en kvinna, och gärna så ihärdigt att polis tillkallas.

Som en kommentar till https://www.spectator.co.uk/2017/11/...-kevin-spacey/

Världen är sinnessjuk. Spela med?

Jag skulle inte palla genomföra det själv. Men tycker idén är tillräckligt stötig för att vara intressant. Feedback?
Citera
2017-11-17, 16:20
Medlem
Slottsherres avatar
Varför?
Citera
2017-11-17, 19:30
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Eget konstnärligt skapande --> Kultur: allmänt
/Moderator
Citera
2017-12-10, 15:38
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Som alla vet har Roman Polanski inte satt sin fot i USA på många år. Anledningen är att han är efterlyst för våldtäkt av barn. Detta skall ha inträffat för länge sen, men det är väl mycket möjligt att man inte alls har preskriptionstider för den typen av brott i USA.
I formell mening har förstås TS en point.

Men här tror jag "länge sen" är nyckelordet.

Har något hänt för ett bra tag sedan saknar det liksom profil / "verkshöjd" / skrällfaktor. Det blir ett slag i luften att uppmärksamma det hela.

Dådet har "gått till hävderna". Är allmänt taget "historia"och ingen aktuell "on dit".

Det är liksom ingen buzz, ingen energi kring det hela om det inte hände för typ en vecka sedan.
Citera
2017-12-10, 17:20
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
I formell mening har förstås TS en point.

Men här tror jag "länge sen" är nyckelordet.

Har något hänt för ett bra tag sedan saknar det liksom profil / "verkshöjd" / skrällfaktor. Det blir ett slag i luften att uppmärksamma det hela.

Dådet har "gått till hävderna". Är allmänt taget "historia"och ingen aktuell "on dit".

Det är liksom ingen buzz, ingen energi kring det hela om det inte hände för typ en vecka sedan.

Jag tror nyckelorden är dessa:
maniskt, hysteriskt, haveristiskt, gärna med gråt- och skrikattacker, helst utfört av en kvinna,
TS är tydligen ironisk och uppmanar till någon form av performace på biblioteken. Poängen är inte helt lätt att fatta
Citera
2017-12-11, 12:36
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Jag tror nyckelorden är dessa:
maniskt, hysteriskt, haveristiskt, gärna med gråt- och skrikattacker, helst utfört av en kvinna,
TS är tydligen ironisk och uppmanar till någon form av performace på biblioteken. Poängen är inte helt lätt att fatta

Vad är poängen med performance? Är inte poängen att det ska vara svårt att fatta?
Citera
2017-12-11, 13:48
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Vad är poängen med performance? Är inte poängen att det ska vara svårt att fatta?
Det är väl iaf ganska så uppenbart att det finns en hel del som sitter och skriver insändare om extrema kränkhetsfrågor.

Dvs jag ätnker då inte på alla de som menar allvar, utan på de som bara vill "trolla".
De som, som du här, har identifierat något aktuellt ämne som det går att göra sig lustig över, och så skriver de en indignerad insändare. Dvs de trollar debatten.

Många som verkar tycka det är höjden av rolighet =)
Problemet är väl att folk tar dem på allvar, och så läggs "troll-insändarna" till högen av alla de andra genuina "bölerierna" och används av idioterna för att "bevisa hur många som inte står ut längre".

Så - om du, eller nån annan, hade tagit din uppmaning om att trolla biblioteken på allvar, så hade det inte tjänat något till. För ingen hade fattat att det var ett trolleri. Ingen hade tagit uppmaningen till sig och börjat inse att det kanske gått överstyr, att allt var på väg att fara åt fanders.
Utan det hade bara använts som ett "bevis" på att "alla män är djur", framförallt "geniförklarade kulturmän." Och därför måste alla geniförklarade kulturmän puttas ner från sin piedestaler.

Förstår du?
Ditt trolleri hade varit kontraproduktivt. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in