• 1
  • 2
2017-11-17, 14:23
Medlem
Finns det någon lista på vad kapitalvinst skatten är i olika länder? Från vad jag har sett så har sverige de högsta i världen på 30%?

Tittade här och där verkar det som i EU länder så sjunker kapitalvinst skatten från ynka 12% ner till bara 6% under 5 år. I Sverige ligger den dock alltid på höga 30%. Men Sverige är ju med i EU så varför har inte vi dessa skatter? http://www.sparsamskatt.se/skatt-och...k/tioarsregeln

Sedan undrar jag också om det finns något tak för hur mycket kapitalvinst man skulle kunna ta ut på ett år? Stiger skatten ytterligare om man kommer upp i för höga summor likt om man tar ut för mycket lön på ett år och får betala ytterligare skatter?
Senast redigerad av elokat 2017-11-17 kl. 14:26.
Citera
2017-11-17, 14:29
Medlem
Ducken11s avatar
De gäller ju bara för företag som hanterar värdepapper.

De flesta motsvarigheter för privatpersoner faller ju inom ISK formen och har således under 1% beskattning.
Citera
2017-11-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Finns det någon lista på vad kapitalvinst skatten är i olika länder? Från vad jag har sett så har sverige de högsta i världen på 30%?

Tittade här och där verkar det som i EU länder så sjunker kapitalvinst skatten från ynka 12% ner till bara 6% under 5 år. I Sverige ligger den dock alltid på höga 30%. Men Sverige är ju med i EU så varför har inte vi dessa skatter? http://www.sparsamskatt.se/skatt-och...k/tioarsregeln

Sedan undrar jag också om det finns något tak för hur mycket kapitalvinst man skulle kunna ta ut på ett år? Stiger skatten ytterligare om man kommer upp i för höga summor likt om man tar ut för mycket lön på ett år och får betala ytterligare skatter?

Skattesatsen på kapitalvinster är enskilda länders ensak. Det finns ingen EU-harmonisering.

Kapitalvinstskatten är platt. Alltid 30% på skattepliktig kapitalinkomst.
Citera
2017-11-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11

De flesta motsvarigheter för privatpersoner faller ju inom ISK formen och har således under 1% beskattning.

Vet inte vad du menar riktigt med under 1%. Köper och säljer du saker, tex Bitcoin etc, så ska man vad jag föstår betala kapitalvinst skatt på vinsten vilket är 30%.
Citera
2017-11-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Skattesatsen på kapitalvinster är enskilda länders ensak. Det finns ingen EU-harmonisering.

Kapitalvinstskatten är platt. Alltid 30% på skattepliktig kapitalinkomst.

Låter extremt högt dock när man jämför detta. Vad jag vet så har de flesta länder modellen jag länkade till där skatten blir lägre efter några år. I Sverige är det dock alltid 30%. Finns det någon sida som gör en jämförelse mellan olika länder?

Sidan jag länkade till hade denna:

"I jämförelse med andra länder är de svenska skatterna på kapitalvinster mycket höga.

Exempel på beskattning i Sverige/EU/OECD, kapitalvinst 50 000 kr:

Innehavstid Skatt Sverige, Skatt OECD, Skatt EU
3 månader 30 % 11 % 12 %
2 år 30 % 7 % 8 %
5 år 30 % 7 % 6 %"
Senast redigerad av elokat 2017-11-17 kl. 14:35.
Citera
2017-11-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11

Företag som hanterar värdepapper betalar inte 30% skatt.
VP-depåer, fastigheter, bostadsrätter och fondsparande är det många svenskar som har. Där är det definitivt inte någon 1% beskattning.
Citera
2017-11-17, 14:34
Medlem
Citat:
Låter extremt högt dock när man jämför detta. Vad jag vet så har de flesta länder modellen jag länkade till där skatten blir lägre efter några år. I Sverige är det dock alltid 30%. Finns det någon sida som gör en jämförelse mellan olika länder?

Kolla gärna om OECD har nån info.
Citera
2017-11-17, 14:36
Medlem
Citat:
Kolla gärna om OECD har nån info.

Sidan jag länkade till hade ju med OECD?
Citera
2017-11-17, 14:38
Medlem
En följdfråga också. Säg att man köpt något när man bott i Sverige som ökat mycket i värde. Om man sedan emigrerar ut ur Sverige och bosätter sig i ett mer skattemässigt fördelaktigt land där man säljer, är man fast med Svensk skatt även om man flyttar eller betalar man då skatten som gäller i det landet?
Citera
2017-11-17, 14:45
Medlem
Citat:
Sidan jag länkade till hade ju med OECD?

Men du hade ingen länk till någon sida från OECD.
Citera
2017-11-17, 14:51
Medlem
Citat:
Men du hade ingen länk till någon sida från OECD.

Det stod dock att skatten för OECD var 11% och sedan sjönk den till 7% efter 2 år?
Citera
2017-11-17, 14:52
Medlem
Citat:
Det stod dock att skatten för OECD var 11% och sedan sjönk den till 7% efter 2 år?

Jaha?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in