• 1
  • 2
2017-11-16, 23:58
Medlem
Hej.
Läste lite på lånforum.se
En användare utvecklade en tes jag är nyfiken på.

Är det möjligt att med en inkomst på 2.000.000/ året söka massa blancolån. Smslån. Krediter. Köpa saker på abonnemang och sen låta allt hamns hos Kronofogden via inkasso?

En nära vän på polisen menar på att det inte kan klassas som bedrägeri då tusentals lån årligen förfaller på grund av diverse missbruk. Vidare nekar KF sällan så enorma skulder ( Säg 3-4 miljoner).

Någon som gjort detta?
Vad kan man belåna sig till?
Köpa allt på kredit?

Sen det du har av värde skriver du på sambon...
Citera
2017-11-17, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hej.

Är det möjligt att med en inkomst på 2.000.000/ året söka massa blancolån. Smslån. Krediter. Köpa saker på abonnemang och sen låta allt hamns hos Kronofogden via inkasso?

En nära vän på polisen menar på att det inte kan klassas som bedrägeri då tusentals lån årligen förfaller på grund av diverse missbruk. Vidare nekar KF sällan så enorma skulder ( Säg 3-4 miljoner).

Någon som gjort detta?
Köpa allt på kredit?

Din plan kommer inte fungera, du kan inte ge bort saker hur som helst så. Finns massor om trådar här om du söker lite med folk med samma geniala idé som du lanserat. Men jag kan inte exakt regler osv.

Sen kan du ju sluta parasitera på samhället och förstöra för hederliga företagare och betala för dig istället.
Citera
2017-11-17, 00:11
Medlem
Fast vänta lite.
Det gäller inte mig för det första.
För det andra har hänt mig liknande dock med massa smslån bara och ja det funkade, fick skuldsanering så vad menar du?
Citera
2017-11-17, 01:51
Medlem
Den som kan skapa en trovärdig historia kanske kan skuldsätta sig grovt, "drabbas" av förskingring eller liknande (men i själva verket skicka stålarna till en kumpan i Georgien eller så), genomlida skuldsanering och sen sticka iväg och plocka upp degen utomlands.

Fria svarta pengar som blivit subventionerade av staten? Yay?
Citera
2017-11-17, 02:14
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Hej.

Någon som gjort detta?
Köpa allt på kredit?

Rösta på SD istället så kommer din bittra syn på tillvaron att ljusna upp. Din plan är trams. Skaffa dig ett vapen istället och gå med i en skytteklubb. Att avfyra ett grovkalibrigt vapen får all din frustation och bitterhet att lämna din kropp - jag lovar dig.
Citera
2017-11-17, 02:54
Medlem
Citat:
Fast vänta lite.
Det gäller inte mig för det första.
För det andra har hänt mig liknande dock med massa smslån bara och ja det funkade, fick skuldsanering så vad menar du?

Jag skrev ingenstans i mitt inlägg att du inte kunde få skuldsanering. Det kan du självklart få, men ändamålet med att ta massa lån var väl knappast att bara få en skuldsanering? Du ville ju stoppa undan det du köpt för pengarna och skriva sakerna på din sambo. Det kommer inte gå och det va det jag motsatte mig.

Du kan inte ta 35 blancolån och sen göra kontantuttag på hundratusentals kronor och gräva ner i skogen heller utan att någon kommer gräva betydligt djupare i ditt fall. Jag är inte jurididiskt kunnig, därav skrev jag att du skulle söka mer här på forumet efter likadana genier som lanserat denna idén massor av gånger redan och fått svar av bättre kunnande människor än mig.

Men jag säger det återigen, lägg ner den planen bara. Hade det varit "free-money" så hade ju såklart alla gjort det istället för att råna/beckna/mörda/stjäla ihop sitt levebröd.
Citera
2017-11-17, 10:56
Medlem
ja det går visst,

spelar ingen roll vad du gör för pengarna men säg tex du köper bitcoin och tappar koden

saken är att det inte är värt det, för du kan inte få tillräckligt många lån,

OM man kunde låna ihop 4-5 miljoner så skulle säkert många gjort på det viset,

men du kommer på sin höjd kunna låna ihop 5-600 tusen.
en vanlig årslön för många
Citera
2017-11-17, 11:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej.

Någon som gjort detta?
Köpa allt på kredit?

Alltså: Du skriver att du har en årsinkomst på två miljoner kronor om året. Då undrar jag varför i hela friden du ska sabba till det något så erbarmligt för dig så att du måste gå på existensminimum i fem år. (i praktiken dock ännu mer). Jag misstänker att du tjänar 200.000 kr om året när du resonerar som du gör, tror inte en sekund på att det är fråga om några miljoner.

För att du ska få skuldsanering så ska du inte tro att du bara kan låna upp 2-4 mille och sen springa till Kronis och lipa och få en sanering. Du måste visa att du vill ändra ditt beteende, sen så är det vad jag hört (dock genom Lyxfällan) att det är lång kö för detta.

Sen så är fem år en ganska lång tid att leva på existensminimum jag vet folk som gör det och det kan inte vara kul någonstans.

Men visst kan du låna över din årsinkomst om du bara ligger i lite.

Nu kanske det inte är aktuellt för dig, men det kan bli problem med att få vissa jobb för dig om du inte har normal ordning på din ekonomi. Det kanske låter kul att låna detta och lätt att få det avskrivet men det är ju knappast verkligheten.
Citera
2017-11-17, 12:32
Medlem
Din idé kommer inte att fungera eftersom du inte får skuldsanering på nyare skulder. Förutom att du inte får på nya skulder måste du även visa att du försökt att betala av skulderna. Om du bars tar lån och struntar i att betala får du avslag på din ansökan. Det är ingen absolut rättighet att få skuldsanering bara en möjlighet.
Citera
2017-11-17, 13:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Din idé kommer inte att fungera eftersom du inte får skuldsanering på nyare skulder. Förutom att du inte får på nya skulder måste du även visa att du försökt att betala av skulderna. Om du bars tar lån och struntar i att betala får du avslag på din ansökan. Det är ingen absolut rättighet att få skuldsanering bara en möjlighet.
Ja, du har så rätt! Glömde att skriva det du skrev. Folk tror att de är såååå smarta och lätt kan lura systemet. Skuldsanering är inte helt lätt att få, dessutom så är det ju tuffa fem år. Det funkar ej heller att ta massa lån och sedan skriva över pengarna eller sakerna på någon annan bara så där. Det kommer snarare bli en utredning om bedrägeri och kanske straff därefter.

En del tror att det är en baggis detta med skuldsanering, men själva verket så ställer det ändå till en hel del för den som genomgår det. Även när den är slutförd så kommer du säkert ses som ett svart får av många kreditgivare. Du kan knappast ens få ett vanligt kreditkort med 15.000 i kredit förrän ett bra tag efter avslutad sanering. Så i verkligheten är det inga fem år vi talar om, jag känner dolk som genomgått detta.
Du kommer ha problem att ens få hyra en bil på Statoil, du kommer knappast vara aktuell för bolån, du kommer inte vara aktuell för fakturaköp, du kommer inte få teckna vanliga kabelTV eller mobilabonnemang mm mm.
Citera
2017-11-17, 13:55
Medlem
Du kommer aldrig att få skuldsanering om du tagit ett antal blancolån på kort tid och sedan slutat betala på dem tämligen omgående.

Förutom det rent praktiska är de ju helt bakvänt tänk. Skuldsätta sej och leva på existens minimum i 6-7 år. Inte ens kunna skaffa ett telefonabonnemang. För någon mille eller 2. Då kan du ju lika gärna leva självmant på existensminimum i 6-7 år och spara resten och då har du ju samma pengar (nåja nästan om du har ett normalt jobb). Om du tjänar 2 000 000 om året bra mkt mer än så. Om du tjänar 200 000, får du aldrig låna särskilt mkt i blanco.
Citera
2017-11-17, 23:23
Medlem
Om du tar en massa lån och/eller köper ett antal saker på avbetalning utan att ha för avsikt att betala dem så räknas det som bedrägeri. Det blir inte ett ärende för Kronofogden utan för polisen. Utöver detta så borde det vara tämligen enkelt för sökande att överklaga eventuellt beslut om skuldsanering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in