• 1
  • 2
2017-11-17, 09:47
Bannlyst
Har gjort samma sak, var Swedbank och dryga 500k, inget hände.

Minns dock att jag pratade med dem i ett annat ärende och då frågade bankmannen varför jag hade fått 500k insatt. Han sa inget speciellt utan rekommenderade bara att byta kontotyp till något som var ifall jag dog vilka som skulle få pengarna etc...

Men jag avböjde och körde vidare på mitt personkonto.
Citera
2017-11-17, 12:13
Medlem
godboys avatar
Jag har faktiskt gjort liknande utan bekymmer. Det rörde sig väl om ca 250 K. För att få en vettig hantering så gjorde jag så att jag rundade upp till närmsta hundralapp för alla. Det gjorde väl att jag tjänade 5-6000, men å andra sidan så lade jag ner en jädra massa tid på bokningar, telefonsamtal, administration mm. Jag sa innan att jag skulle göra på det sättet och i princip alla tycke det var helt okej. Det var väl någon som gnölade, naturligtvis en vänsterbrud, men jag sa åt henne att då få hon sköta det hela i såna fall, men DET var hon inte intresserad av.

I alla fall så gjorde jag såhär:
1. Öppnade ett extra konto på banken. (Detta var gratis via internetbanken)
2. Gjorde en preliminärbokning
3. Gav alla inblandade ett sista datum att sätta in pengarna. (Viktigt att vara hård med det då vissa försöker smita undan eller är slarviga, var tydlig inga pengar insatta vid ett visst datum, då stryks personen från resan)
4. Förde allt på ett exelblad, mest för att ha god översikt.
5. Ca en vecka efter sista betalningsdag till mitt konto så betalade jag.

Det viktiga är att ha god ordning. Skriv upp och ha koll.

EDIT:
Nu är detta några år sedan, men jag pratade aldrig med banken och de hörde aldrig av sig heller. Kontot avslutade jag sedan när allt var klart och "slatten" på 5-6.000 förde jag över till mitt lönekonto. Fast å andra sidan så lär ju banken fattat själva vad det var frågan om. De såg ju att jag betalt tåg och hotell samt en restaurang.
Senast redigerad av godboy 2017-11-17 kl. 12:19.
Citera
2017-11-17, 15:46
Medlem
Sw33ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
nja 40k om året är okej som hobby verksamhet,

hur lite tjänar ni egentligen om ni tycker att 10k är mycket pengar? för i helvete det bränner jag på en månad med bara mathandlingar till familjen
För att något ska klassas som hobbyverksamhet så måste det vara fråga om en näringsrörelse, d.v.s. att det ska finnas ett långsiktigt perspektiv på verksamheten. Detta verkar inte vara fallet.
Däremot så betvivlar jag att Skatteverket skulle höja på ögonbrynen för denna lilla vinst.
Citera
2017-11-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Det är ju bara att skatta så är de inga problem?

Jodå, skatteverket håller på att kartlägger sk wallets och flödet av bitcoin. Jag tror inte ens dom fattar hur det fungerar. Oavsett hur mycket dom kartlägger så säger en wallet inget alls. Har varit i kontakt med dom för ett par år sedan, ingen jävla aning har dom. Dom får sin utbildning genom att hänvisa till pengatvättslagen och förhöra privatpersoner. Det är inte bara jag som tycker detta.
Senast redigerad av dykaren- 2017-11-17 kl. 18:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in