Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-16, 21:23
  #1
Medlem
Halloj!

En större grupp personer (ca 100 personer) har frågat om jag kan sy ihop en resa åt dom då jag har en del kontakter inom det området dom ska resa. Saken är att dom ska ha två bussar samt hotell bokade på varje destination dom kommer till och alla betalningar kommer gå via mig, så jag kommer få in ca 300 000-400 000 tusen på mitt konto i olika omgångar. Det mesta av pengarna kommer försvinna och jag kommer ta 100 kr per person jag bokar åt i egen ficka.

Så problemet är, banken kommer självklart notera att så pass mycket pengar kommer in på mitt konto. Vad gör jag då? Vill ju dessutom stoppa 10 000 i egen ficka skattefritt. Har en annan bank i Kina, funderar på att köra över 10 000 till det kontot då dom inte lämnar ut nå uppgifter.
Har någon ett vettigt förslag ?

mvh
Citera
2017-11-16, 21:38
  #2
Medlem
joceks avatar
Kontakta banken och säg som det är (bussresa, inte knarkpengar) så de kan göra en notering på ditt konto. Någon dator lär ju flagga transaktionerna som suspekta och kanske låsa kontot annars i väntan på en förklaring.

Eller så bryr de sig inte, men varför chansa.
Citera
2017-11-16, 21:45
  #3
Medlem
Det är väl inga problem att göra detta via en Svensk bank. Blandar du in en kinesisk ökar nog risken att någon larmklocka aktiveras. Jag skulle skickat ett meddelande till min bank via webbanken där jag skriver att ca 100 personer kommer under januari sätta in 3500 kr på mitt konto för en resa som jag kommer arrangera till x-land. Det är absolut inte förbjudet att anordna resor likt detta så länge du inte gör det för att tjäna pengar. Får du 100 kr av 100 personer så är det verkligen inte några problem. Gör du det för att tjäna pengar så så ska du till exempel betala in pengar för resegaranti.
Citera
2017-11-16, 21:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Kontakta banken och säg som det är (bussresa, inte knarkpengar) så de kan göra en notering på ditt konto. Någon dator lär ju flagga transaktionerna som suspekta och kanske låsa kontot annars i väntan på en förklaring.

Eller så bryr de sig inte, men varför chansa.

Svårare än så är det alltså inte? Vill dom ha redovisning på det sen ?
Citera
2017-11-16, 21:52
  #5
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Kontakta banken och säg som det är (bussresa, inte knarkpengar) så de kan göra en notering på ditt konto. Någon dator lär ju flagga transaktionerna som suspekta och kanske låsa kontot annars i väntan på en förklaring.

Eller så bryr de sig inte, men varför chansa.
Har du några tidigare ifrågasatta transaktioner eller problem med kronofogden, så bör du vara väldigt försiktig.
Kolla med banken om det går att göra något tillfälligt uppsamlingskonto, typ föreningsvariant - annars finns nog risk att skattemyndigheten vill se någon slags bokföring/balansräkning och du blir skattskyldig.
Men hur funkar det att hyra buss som privatperson för så stora pengar?
Citera
2017-11-16, 21:55
  #6
Medlem
pillenottens avatar
Får du per automatik på dig ansvar som researrangör med allt vad det innebär om något går snett?
Citera
2017-11-16, 22:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Får du per automatik på dig ansvar som researrangör med allt vad det innebär om något går snett?
Jag tar inte på mig något ansvar, jag kollar upp allt, lägger fram en plan till den som tagit på sig rollen som reseledaren. Tycker han det ser ut som ett bra upplägg så bokar jag allt och lämnar över ansvaret på honom som kontaktperson.

Och ja jag gör det för att tjäna en smula pengar, därför är jag mest rolig att behöva skatta på dessa ca 10 000 när banken ser att det ligger 10 000 kvar på kontot, om dom nu ser det.
Citera
2017-11-16, 22:20
  #8
Medlem
Sw33ts avatar
Det finns flera saker du bör tänka på. Det första jag kommer att tänka på att det scenariot du beskriver med största sannolikhet innebär att du är redovisningsskyldig enligt Lag (1944:181) om redovisningsmedel. Rekvisiten som avgör om du är redovisningsskyldig är följande:

1. Medelrekvisit – det måste handla om pengar. Uppfyllt.
2. Rekvisitet för annan – syssloman har mottagit medel av huvudman. Uppfyllt.
3. Redovisningsrekvisit – medlen ska ha mottagits med redovisningsskyldighet. Vanliga skuldförhållanden är undantagna. I övrigt omdebatterat när det ligger, men det är fastslaget att redovisningsplikt föreligger när en eller flera huvudmän anförtrott en syssloman medel som denne inte får sätta i fara. Av detta följer att sysslomannen måste avskilja medlen alternativt hålla sig solvent och likvid för det värde som medlen motsvarar. Troligen uppfyllt.
4. Rekvisit för bestämt ändamål – för att ett avskilt belopp ska vara skyddat krävs att det är avsatt för ett eller flera bestämda redovisningsändamål.

Har du flera konton hos din svenska bank? Jag rekommendera dig i så fall att tömma ett av kontona och använda explicit för detta uppdrag. Inga av dina egna pengar bör finnas på detta konto. Vidare bör du, på ett papper eller i ett dokument på din dator, noggrant föra anteckningar för när pengar kommer in, från vem pengarna kommer och vad du använder pengarna till.

När det gäller frågan om du är skyldig att skatta för inkomsten så är det lite kluriga att svara på. Om du går något sådant här för första gången och inte planerar att inom överskådlig framtid göra det igen så är det inte en näringsverksamhet utan istället en inkomstskattepliktig tjänst.
Citera
2017-11-16, 22:22
  #9
Medlem
3-400 k är inte extrem mkt pengar, det är en liten skvätt som ingen kommer lyfta på ögonbrynet för,

kör på troligtvis kommer du inte ens bli tillfrågad om dessa pengarna, och när det sen försvinner ut från kontot igen via div BG/PG så kommer ingen bry sig heller,


Den enda gången någon frågar ang pengar är när DU GÅR IN MED KONTANTER.

pengar som förs över från olika konton är redan skattade
Citera
2017-11-16, 22:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sw33t
Det finns flera saker du bör tänka på. Det första jag kommer att tänka på att det scenariot du beskriver med största sannolikhet innebär att du är redovisningsskyldig enligt Lag (1944:181) om redovisningsmedel. Rekvisiten som avgör om du är redovisningsskyldig är följande:

1. Medelrekvisit – det måste handla om pengar. Uppfyllt.
2. Rekvisitet för annan – syssloman har mottagit medel av huvudman. Uppfyllt.
3. Redovisningsrekvisit – medlen ska ha mottagits med redovisningsskyldighet. Vanliga skuldförhållanden är undantagna. I övrigt omdebatterat när det ligger, men det är fastslaget att redovisningsplikt föreligger när en eller flera huvudmän anförtrott en syssloman medel som denne inte får sätta i fara. Av detta följer att sysslomannen måste avskilja medlen alternativt hålla sig solvent och likvid för det värde som medlen motsvarar. Troligen uppfyllt.
4. Rekvisit för bestämt ändamål – för att ett avskilt belopp ska vara skyddat krävs att det är avsatt för ett eller flera bestämda redovisningsändamål.

Har du flera konton hos din svenska bank? Jag rekommendera dig i så fall att tömma ett av kontona och använda explicit för detta uppdrag. Inga av dina egna pengar bör finnas på detta konto. Vidare bör du, på ett papper eller i ett dokument på din dator, noggrant föra anteckningar för när pengar kommer in, från vem pengarna kommer och vad du använder pengarna till.

När det gäller frågan om du är skyldig att skatta för inkomsten så är det lite kluriga att svara på. Om du går något sådant här för första gången och inte planerar att inom överskådlig framtid göra det igen så är det inte en näringsverksamhet utan istället en inkomstskattepliktig tjänst.



nja 40k om året är okej som hobby verksamhet,

hur lite tjänar ni egentligen om ni tycker att 10k är mycket pengar? för i helvete det bränner jag på en månad med bara mathandlingar till familjen
Citera
2017-11-17, 00:01
  #11
Medlem
En relevant fråga... jag lär kontakta en jurist framöver då jag har över 1M i Bitcoin som jag vill ta ut. Som det ser ut i dagsläget så lär det inte hända pga skatteverket, trots att det är fullständigt lagliga pengar så har man ju läst om att de/banken "fryser" tillgångar i tid och otid. Och hur ska man bevisa att bitcoin är "lagliga" då de cirkulerar runt...
__________________
Senast redigerad av dykaren- 2017-11-17 kl. 00:06.
Citera
2017-11-17, 01:14
  #12
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
En relevant fråga... jag lär kontakta en jurist framöver då jag har över 1M i Bitcoin som jag vill ta ut. Som det ser ut i dagsläget så lär det inte hända pga skatteverket, trots att det är fullständigt lagliga pengar så har man ju läst om att de/banken "fryser" tillgångar i tid och otid. Och hur ska man bevisa att bitcoin är "lagliga" då de cirkulerar runt...

Det är ju bara att skatta så är de inga problem?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback