2017-11-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Lol. Hahaha. Menar du allvar? Det har gått mer än TVÅ millenium sedan ordets ursprung, latinets Nigrum. Skulle man helt plötsligt om 3000 år kunna mindre om de senaste tusen åren (2017-3017) än vad vi idag kan om de senaste två tusen år sedan? Ungefär lika troligt som att mänskligheten glömmer bort vad som hände runt år 0, om bara tusen år.
Alltså det var ju exakt det som var min poäng, det var ju Ratoz som drev linjen att ordet skulle glömmas bort. Testa att läsa diskussionen innan du dumförklarar mig.
Citera
2017-11-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Så om en stor grupp människor börja ta illa upp av ord X, så ska alla andra sluta använda ord X? Begriper du inte vilken tokig väg det är att gå, när individers kränkthet får sätta den politisk-kulturella agendan? Det leder till politisk historierevisionism och censur (Tintin, Pippi, o s v).

Det är tragiskt så politiskt korrekt hjärntvättad du är.
Om en stor grupp uppfattar ett ord som nedvärderande och kränkande handlar det inte längre om några individers kränkthet, utan om strukturer. Att människor då lyssnar på dessa grupper är inte censur utan vanlig samhällsutveckling. Språk förändras och ord ändrar laddning, så är det i samhället. Vi pratar inte på samma sätt idag som för 50, 100, eller 150 år sedan. Om du sen vill säga ord som du vet att folk runtomkring dig tar illa vid sig av är det helt upp till dig, men du kan ju inte direkt klaga på om folk då uppfattar dig som en röv.
Citera
2017-11-20, 20:46
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det är ju en ganska bra sammanfattning av vad de skriver http://runeberg.org/nfak/0483.html
till exempel.

Nej, det är det inte. Ingenstans står det att negern skulle vara "en människoliknande apa". Vita européer visste även under slavhandelns tid att svarta också var människor, de ansåg dem bara vara dummare, mer primitiva och mindre värda än vita människor.
Citera
2017-11-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Nej, det är det inte. Ingenstans står det att negern skulle vara "en människoliknande apa". Vita européer visste även under slavhandelns tid att svarta också var människor, de ansåg dem bara vara dummare, mer primitiva och mindre värda än vita människor.
Det beror ju på hur man ser det. Dock tycker jag att man beskriver en slags människoliknande apa. En sammanfattning behöver inte ha den exakta texten citerad.
Från Nordisk Familjebok 1800-talsutgåvan:
Citat:
De vigtigaste
fysiska kännetecken, genom hvilka dessa äkta negrer
skiljas från öfriga folkslag
, äro följande.
1) Kraniets starka prognatism med en breddindex af 70–74
(enl. Broca) och abnorma tjocklek, som låter negern
uthärda slag, hvilka ovilkorligt skulle krossa en
normal europeisk hufvudskål
; 2) svarta ögon med svart
iris och gulaktigt hvitöga; 3) utstående kindknotor
och kort, bred, platt näsa med stora näsborrar;
4) tjocka utskjutande läppar, så »vulstiga», att
den inre röda sidan alltid synes; 5) kort, tjock
hals och långa, ned till knäskålen räckande armar;

6) smala ben och breda, platta fötter, med stortån
formad nästan som en »griptå»
och den platta hälen
utskjutande bakåt; 7) svart, ulligt hår och sval,
sammetslen, för det mesta hårlös, svartbrun hud; 8)
kroppsbyggnad af medelhöjd och något bakåtlutad till
följd af ryggradens och bäckenets särskilda form
.
Citera
2017-11-21, 11:05
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det beror ju på hur man ser det. Dock tycker jag att man beskriver en slags människoliknande apa. En sammanfattning behöver inte ha den exakta texten citerad.
Från Nordisk Familjebok 1800-talsutgåvan:

Det beror inte alls på hur man ser det. Du har fel. Läser du resten av artikeln finns det ingenstans där det antyds att negrer skulle vara något annat än en människa. De beskrivs som ett folkslag bestående av svarta människor och jämförs med andra folkslag, de "hvita, gula och röda raserna". Jag kan gå med på att de beskrivs som apliknande människor, men absolut inte människoliknande apor, vilket är hela grundtanken i den idiotiska myten om "något svenskt lexikon från 1900-talets början". Riktigt så dumma var liksom inte ens den tidens rasister.
Citera
2017-11-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Det beror inte alls på hur man ser det. Du har fel. Läser du resten av artikeln finns det ingenstans där det antyds att negrer skulle vara något annat än en människa. De beskrivs som ett folkslag bestående av svarta människor och jämförs med andra folkslag, de "hvita, gula och röda raserna". Jag kan gå med på att de beskrivs som apliknande människor, men absolut inte människoliknande apor, vilket är hela grundtanken i den idiotiska myten om "något svenskt lexikon från 1900-talets början". Riktigt så dumma var liksom inte ens den tidens rasister.
Nu får man tänka att detta med allas lika värde är ett ganska sent påfund. Artonhundratalsmänniskan hade en mera flytande skala som inte var så digital som den vi har idag. Eller man såg det inte som någon större skillnad mellan apliknande människor och människoliknande apor. Man kan tänka sig att de såg det som Gud -> Konungen -> Präster -> Adelsmän -> Borgare -> Bönder -> Drängar -> Kineser -> Infödingar -> Djur.

Här är en annan länk som gör tolkningen av synen på neger som en slags halvapa på artonhundratalet mera tydlig. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...-politik-s--mp

Det är viktigt att sätta in värderingarna i rätt kontext. Ser man det biologiskt så är det inte heller någon större skillnad mellan människor och apors DNA.
Citera
2017-11-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Du borde gå med i Lättkränkta Sverigedemokrater.

okej, nu borde jag inte blanda mig då användaren du diskuterar med mkt väl kan va rasse, jag vet inte och bryr mig inte.

Vad jag blir ledsen över är att du stoltserar med din ålder i ditt nick och du är reggad sen 05, ändå verkar du lida av kortitidsdemens. Jag var själv motståndare mot den kraftiga invandringen som började bara något år efter att du reggat dig på fb. På den tiden blev jag kallad rasist, idag blir jag kallad kommunist. Under hela epoken har jag endast varit humanist och i värsta fall sympatisör i vissa frågor, så vad eller vilka är det som är i drevet av galenskapen?

idag lever jag i malmö, omgiven av kriminella båda i området jag bor och på arbetsplatsen.. fortsätt du att vara leva dig in i den offentliga rollen som antirasist, knyt dina nävar och bit dig i läppen om det blir jobbigt men för guds skull, säg inte vad du egentligen tycker!
Citera
2017-11-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktomtetask
Vad jag blir ledsen över är att du stoltserar med din ålder i ditt nick
Tror du verkligen att jag är 1973 år gammal?
Citera
2017-11-27, 13:19
Bannlyst
Ordet ingår i språket och ska inte undvikas att läras ut. Ett bra ord, finns en kraft i det, därför kan det också användas nedsättande, särskilt om det kursiveras, ex: din neger där. Man behöver inte lägga till en svordom efteråt. Ordet kommer alltid att vara kontroversiellt i kommunistländer såsom Sverige, särskilt när mångkulturen är påtvingad uppifrån, eller i andra mångkulturella länder som USA, Brasilien eller Sydafrika, där folk av olika ras sammanfördes men utan att det skedde med någon större entusiasm.
Citera
2017-11-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Tror du verkligen att jag är 1973 år gammal?
Jag skrev inte ditt nick var din ålder, jag tror du förstod det också.
Citera
2017-12-02, 14:21
Medlem
Ratozs avatar
Frågan är nu bara om man får böjja ordet Nigerian? (och nej det är inte ett ord för folk som bara äter negerkött, det är namnet på ett folk)

EDIT: En snabb googling visade att kannibalism var ganska vanligt i Nigeria. Så jag hade delvis fel.
Senast redigerad av Ratoz 2017-12-02 kl. 14:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in