2017-11-19, 13:56
Medlem
densisteidiotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Jag betraktar mig inte som PK och vill verkligen inte framstå som sådan men samtidigt kan jag aldrig begripa denna besatthet att använda N-ordet - varför och vad är poängen? Att det hette N-boll 1980 duger inte som förklaring, jag vill veta mer.

I min värld handlar det om respekt för sina medmänniskor - därför är det lika lite ok att uttala sig om WT/White trash i mina ögon. Kan man inte bara vara schyssta mot varandra?
På vilket sätt är neger jämförbart med white trash? Har aldrig hört någon säga neger trash. Och vad är N-ordet? Hur skitnödig kan man bli.
Citera
2017-11-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Den dagen ingen vet hur vare sig neger stavas eller böjs kommer förmodligen ingen längre kunna ta till sig källdokument om slaveriet i sydstaterna heller.
Det finns massa utdaterade ord i källdokument som historiker och liknande obehindrat kan läsa och förstå.
Citera
2017-11-19, 18:59
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielpettersson
Det finns massa utdaterade ord i källdokument som historiker och liknande obehindrat kan läsa och förstå.

Kan du ge några exempel?
Citera
2017-11-19, 19:28
Medlem
Citat:
Kan du ge några exempel?
Menar du allvar? Tror du inte språket förändrats det senaste årtusendet? Ändå läses och tolkas dokument från alla tider.
Citera
2017-11-19, 20:04
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Menar du allvar? Tror du inte språket förändrats det senaste årtusendet? Ändå läses och tolkas dokument från alla tider.

Hur ska du ha det? Sker det obehindrat (alltså objektivt) eller tolkas orden (dvs subjektivt och inte obehindrat)?
Citera
2017-11-19, 20:39
Medlem
Citat:
Hur ska du ha det? Sker det obehindrat (alltså objektivt) eller tolkas orden (dvs subjektivt och inte obehindrat)?
Va? Att det läses obehindrat innebär att meningen av orden framgår för läsaren. Sedan så tillkommer naturligtvis ett visst mått av subjektiv tolkning vid varje läsning, men det är ju helt besides the point. Du talade om att källdokument rörande slavhandel i den amerikanska södern inte längre skulle kunna förstås om ordet "neger" skulle försvinna från det allmänna medvetandet. Jag menar att så inte är fallet, och att beviset för det är alla de källdokument som förstås av exempelvis historiker, trots att dessa källdokument innehåller mängder av utdaterade ord. Jag tror dock hela premissen för ditt första inlägg är falsk, det kommer aldrig komma en tid då ingen längre vet hur order "neger" stavas och böjs, och diskussionen är därför onödig.
Citera
2017-11-19, 21:29
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Värderingen i ordet "neger" i svenskan idag ligger betydligt närmare "nigger" än spanskans "negro". Vad Liberia har för krav för medborgarskap förstår jag överhuvudtaget inte vad det har med saken att göra.
Vem har bestämt det? Ordet i sig har aldrig betytt något nedsättande. Det politiskt korrekta etablissemanget har bestämt det över folkets huvud. Det är utövarna av språket som avgör vad ord betyder; inte andra korrumperade enheter, som anser sig stå över vanligt folk.
Citera
2017-11-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Vem har bestämt det? Ordet i sig har aldrig betytt något nedsättande. Det politiskt korrekta etablissemanget har bestämt det över folkets huvud. Det är utövarna av språket som avgör vad ord betyder; inte andra korrumperade enheter, som anser sig stå över vanligt folk.
Det är ju just utövarna som har bestämt det. Det har inte kommit uppifrån, utan från människor som tar illa vid sig av ordet. De allra flesta har då hyfs nog att lyssna på detta.
Citera
2017-11-19, 21:57
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Va? Att det läses obehindrat innebär att meningen av orden framgår för läsaren. Sedan så tillkommer naturligtvis ett visst mått av subjektiv tolkning vid varje läsning, men det är ju helt besides the point. Du talade om att källdokument rörande slavhandel i den amerikanska södern inte längre skulle kunna förstås om ordet "neger" skulle försvinna från det allmänna medvetandet. Jag menar att så inte är fallet, och att beviset för det är alla de källdokument som förstås av exempelvis historiker, trots att dessa källdokument innehåller mängder av utdaterade ord. Jag tror dock hela premissen för ditt första inlägg är falsk, det kommer aldrig komma en tid då ingen längre vet hur order "neger" stavas och böjs, och diskussionen är därför onödig.

Om ordet neger helt försvinner från folks medvetande kommer den naturliga tolkningen vara att det är en synonym för slav.

Och jodå mängder av ord har blivit obegripliga genom historien.
Citera
2017-11-19, 22:02
Medlem
Citat:
Om ordet neger helt försvinner från folks medvetande kommer den naturliga tolkningen vara att det är en synonym för slav.

Och jodå mängder av ord har blivit obegripliga genom historien.
Med tanke på hur många kopplingar till ordet det finns på t.ex. anglosaxiska, germanska och latinska språk finner jag det oerhört osannolikt att ordet kommer tolkas så. Men vem vet hur det kommer se ut om ett millenium eller så, kanske kommer man då feltolka 1800-talsdokument från den amerikanska södern.
Citera
2017-11-20, 00:18
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Det är ju just utövarna som har bestämt det. Det har inte kommit uppifrån, utan från människor som tar illa vid sig av ordet. De allra flesta har då hyfs nog att lyssna på detta.
Så om en stor grupp människor börja ta illa upp av ord X, så ska alla andra sluta använda ord X? Begriper du inte vilken tokig väg det är att gå, när individers kränkthet får sätta den politisk-kulturella agendan? Det leder till politisk historierevisionism och censur (Tintin, Pippi, o s v).

Det är tragiskt så politiskt korrekt hjärntvättad du är.
Citera
2017-11-20, 00:21
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Med tanke på hur många kopplingar till ordet det finns på t.ex. anglosaxiska, germanska och latinska språk finner jag det oerhört osannolikt att ordet kommer tolkas så. Men vem vet hur det kommer se ut om ett millenium eller så, kanske kommer man då feltolka 1800-talsdokument från den amerikanska södern.
Lol. Hahaha. Menar du allvar? Det har gått mer än TVÅ millenium sedan ordets ursprung, latinets Nigrum. Skulle man helt plötsligt om 3000 år kunna mindre om de senaste tusen åren (2017-3017) än vad vi idag kan om de senaste två tusen år sedan? Ungefär lika troligt som att mänskligheten glömmer bort vad som hände runt år 0, om bara tusen år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in