2006-01-16, 16:04
Medlem
joperzas avatar
Stumpan fyller år imorgon och jag har lånat till mig en raclettegrill. Har bara käkat det tre-fyra gånger tidigare. Förutom det någorlunda vanliga, bacon, champinjoner, köttbullar, paprika, korvar, kotletter, räkor, tomater & lök vad brukar ni ha grilla på?

Osten, raclette, hur lätt är den att hitta? Heller finns det substitut till den som är vanligare?

Alla tips mottages!
Citera
2006-01-16, 16:53
Medlem
Söndermarkens avatar
ah,jag har en raclett som står och dammar i skåpet.Ska bli intressant och se om det kommer fram nån kul ide här.Vad det gäller ost brukar jag ha vanlig brie med.Gott tycker jag.
Citera
2006-01-16, 20:07
Bannlyst
Det gar alldeles utmarkt att byta ut Raclette-osten mot Fontina, Gouda, lagrad Cheddar t.ex...

Nar Du skriver 'nagorlunda vanligt', hur menar Du da...?

Raclette ar ju osten ihop med kokt potatis, oliver, kapris, syltlok och attiksgurka...
Citera
2006-01-16, 20:50
Medlem
Haecceitys avatar
Jag brukar skära fingertjocka bitar av kyckling och linda bacon runt. Osten jag använder är den som heter 'raclette' på ICA.
Citera
2010-12-27, 10:07
Medlem
Krollums avatar
Nu river jag upp en gammal tråd!

Vad mer kan man ha på racletten? Mer tips tack.

Själv kör jag oftast majs, svamp, marinerat kött, creame bonjour och ost!
Citera
2010-12-27, 14:33
Medlem
Blåbärskungens avatar
Halloumi är smaskigt så det åker på.
Bröd går också bra att grilla, gärna med lite vitlökssmör på.
Citera
2010-12-27, 14:57
Medlem
Du ska skilja på raclette och pierrade.

Raclette
Raclette är mest smält ost. Du köper du racletteost c:a 2-300g per huvud (om du inte äter med proffs, då går det mer ). Det går att byta racletteosten mot tex mager port-salut (kräver dock lite salt och peppar när den är smält), men allt över 28% fett blir oätligt (det skär sig när det smälter).

Tillbehör är kokt potatis, cornishonger, och syltlök. En del gillar några skivor salamikorv till. Lite salt och peppar kan vara bra.

----
Pierrade
Pierrad är att grilla möra, tunnt skurna, skivor av lövbiff/kycklingfile/favvokött ovanpå racletteugnen. Det behövs inget stekfett, första biten brukar bränna fast, men sen det bara att köra. Bacon låter lite fettigt så det skulle skulle jag skippa.

Tillbehör är några trevliga såser (grönmögel, vitlök, chili . . .), cornishonger och syltlök, och potatis. Dessutom är det gott att ha lite grönsaker att grilla också, champisar, paprika och sånt. Några lätta sallader som morot och gul-lök, och nåt grönt är bra också.

Kolla på internäten så ser du hur det ska se ut och funkar.
Citera
2010-12-27, 15:11
Medlem
cookizs avatar
oliver, majs, champinjoner, slantade korvar, pannkakor, paprika, chili, tomater, ost, bacon, kyckling, lök, det är det jag hade senaste gången jag åt =)
Citera
2010-12-27, 20:37
Medlem
Krollums avatar
Grymma tips!

Ska göra överraskningsmiddag, kom gärna med fler tips för en nybörjare på denna fantastiska sak.
Citera
2010-12-28, 13:07
Medlem
h-styles avatar
skivor av lammfilé blir jäkligt gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in