2017-11-15, 10:33
Medlem
Hej,

Låt säga att jag vill anlita grannflickan Lisa för barnpassning i två timmar. Vi kommer överens om att jag ska betala 400:- till henne och "Mottagaren ska själv deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration." som det står på Skatteverkets hemsida.

Frågan är då hur ska jag utnytja rutavdrag?
Står på skatteverkets hemsida: "Rot- eller rutavdraget motsvarar arbetsgivaravgiften som du redovisar i den förenklad arbetsgivardeklaration."

Men det står också:
"Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter."

Innebär inte det här att jag inte kan använda mig av rutavdrag i det här fallet eftersom jag inte behöver betala arbetsgivaravgift?

I den Förenklade Arbetsgivardeklarationen framkommer det att jag också betalar henne skatt, vilket då innebär att jag inte vinner något på det hela?

Det här är inget jag kommer att göra utan vill bara förstå hur det funkar med rutavdrag mellan två personer och som ni märker är jag inte så insatt i ekonomi.

mvh
Citera
2017-11-15, 11:06
Medlem
Stygotiuss avatar
RUT-avdraget motsvarar den arbetsgivaravgift som du redovisar i den förenklade arbetsgivardeklarationen när utföraren är en person med vanlig A-skatt. Det innebär att du inte kan göra RUT-avdrag.

Hade du betalat arbetsgivaravgift hade du förstås tjänat på RUT-avdrag - du slipper ju arbetsgivaravgiften.
Citera
2017-11-15, 12:00
Medlem
Okej, det här föreaget i filmen har alltså fel
https://www.youtube.com/watch?v=liY4...NuLapK&index=3
Citera
2017-11-15, 13:06
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NesColeman
Okej, det här föreaget i filmen har alltså fel
https://www.youtube.com/watch?v=liY4...NuLapK&index=3

Nej? Du ser ju i tabellen att du inte behöver betala för arbetsgivaravgiften tack vare RUT-avdraget. D.v.s din kostnad efter RUT blir bara timlönen (plus två kr i administration).
Citera
2017-11-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej? Du ser ju i tabellen att du inte behöver betala för arbetsgivaravgiften tack vare RUT-avdraget. D.v.s din kostnad efter RUT blir bara timlönen (plus två kr i administration).

Ja men när de handlar om de beloppen behöver man inte betala arbetsgivaravgift ändå¨så förstår inte varför man ska ta rutavdrag när man inte tjänar på det?
Citera
2017-11-15, 13:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NesColeman
Ja men när de handlar om de beloppen behöver man inte betala arbetsgivaravgift ändå¨så förstår inte varför man ska ta rutavdrag när man inte tjänar på det?

Anlitar man en ex en barnvakt enligt videon är tanken förstås att man inte endast gör det vid ett tillfälle - då kommer man upp i beloppet där man måste betala arbetsgivaravgifter.
Citera
2020-09-22, 20:19
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
RUT-avdraget motsvarar den arbetsgivaravgift som du redovisar i den förenklade arbetsgivardeklarationen när utföraren är en person med vanlig A-skatt. Det innebär att du inte kan göra RUT-avdrag.

Hade du betalat arbetsgivaravgift hade du förstås tjänat på RUT-avdrag - du slipper ju arbetsgivaravgiften.
Bumpar det här, det du säger stämmer, dvs jag får tillbaka arbetsgivaravgiften, men den är ju 31,42%. Varför säger man att man kan få tillbaka 50% av arbetskostnaden? Jag har pratat med skatteverket, men de har inte lyckats förklara detta för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in