Citat:
Nu är jag tyvärr dåligt insatt i angelogi, något som jag skulle vilja veta mer om, men såhär skulle jag vilja rangordna den andliga världen:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Jo du minns inte exakt var jag har läst det faktiskt om jag ska vara ärlig.
JAg brukar vara ganska duktig på att inte ha något som stryker mina påståenden. Men i katolsk tradition är det de fyra ärkeänglarna som är längst upp i ja mat kedjan kan vi säga sen längst ner är det skyddsänglarna. Alla har en varsin och sen hur många änglar det finns totalt kommer jag inte ihåg men återkommer när jag har fått svar på det. Judiska källor är jag inte så insatt i så det kan jag inte svara på tyvärr om de skulle nämnas där.
De räknas som de fyra namngivna av sju ärkeänglar. Och sen är det disskussioner om det verkligen är sju eller om det bara finns de 4 Rafael, Mikael, Gabriel och Uriel. Men det är ju en annan disskussion.
JAg brukar vara ganska duktig på att inte ha något som stryker mina påståenden. Men i katolsk tradition är det de fyra ärkeänglarna som är längst upp i ja mat kedjan kan vi säga sen längst ner är det skyddsänglarna. Alla har en varsin och sen hur många änglar det finns totalt kommer jag inte ihåg men återkommer när jag har fått svar på det. Judiska källor är jag inte så insatt i så det kan jag inte svara på tyvärr om de skulle nämnas där.
De räknas som de fyra namngivna av sju ärkeänglar. Och sen är det disskussioner om det verkligen är sju eller om det bara finns de 4 Rafael, Mikael, Gabriel och Uriel. Men det är ju en annan disskussion.
Uppenbarelsebokens 4e kapitel talar om det himelska tronrummet, där den yttersta makteliten sitter, dvs:
* Den Treenige Guden (Fader, Son, Helig Ande)
Sedan kommer änglar med enbart himmelska uppdrag:
* De 24 äldste (vilka dessa är säger inte Bibeln mycket, mer än att de är konstant tillbedjande v10)
* 4 Serafer: (Enligt Jes 6:2 är de änglar med tillbedjande funktioner, de är samma som de 4 väsendena som nämns i Upp4:6-8)
Efter det änglar med både himmelska och jordiska uppdrag:
* 4 Keruber (Tronbärare Ps 80:2, änglar som vakar över Guds helighet, de har även jordiska uppdrag, den är en Kerub som sätts utanför Edens lustgård och hindrar inträde (1 Mos 3:24).)
* Ärkeänglar. De som finns med i Biblen är tre. Mikael, Gabriel och Lucifer. Sen så bryr jag mig inte så mycket om vad katolsk eller protastantisk eller någon annan tradition säger, utan endast vad Bibeln lär. (För att citera Luther: "Skriften Alena".)
Intressant är att, enligt kristen teologi sä börjar den sataniska herarkin på först 5e plats.
Slutligen kommer änglar med enbart jordiska uppdrag, såsom personliga änglar (Ex Apg 12:15)
Citat:
Att dessa fyra skulle vara fyra ärkeänglar har jag faktiskt aldrig hört förut, men det känns lite konstigt då den som sitter på den svarta hästan beskrivs (iaf i 1917 års översättning) som en man. De är fyra med färgerna vit, röd, svart och blekgul. Vad jag tycker känns mest logiskt är att de står för fred, krig, ungersnöd och död, perioder som skall stort drabba jorden just innan dess slut, men som hela tiden funnits i världen, se ex Sakarja 1:7-15.
Eftersom jag nu fick lite av prestationsångest så var jag tvungen att fördjupa mig lite i bibeln och kolla var jag hade läst om de fyra.
Uppenbarelseboken var det. 6:0-6:17
Speciellt upp6:8
"Jag såg och se: en gulblek häst och han som satt på den hette döden och han hade dödsriket i följe". Som enligt katolsk tradition syftar på Uriel.(Dödsrikets vakt) De tre andra av de 4 räknas som Gabriel Mikael och Rafael.
Uppenbarelseboken var det. 6:0-6:17
Speciellt upp6:8
"Jag såg och se: en gulblek häst och han som satt på den hette döden och han hade dödsriket i följe". Som enligt katolsk tradition syftar på Uriel.(Dödsrikets vakt) De tre andra av de 4 räknas som Gabriel Mikael och Rafael.
Problemet med Rafael och Uriel är att de aldrig nämns vid namn i Bibeln. Då räknar jag inte de apokryfiska texterna såsom Tobit till Bibeln.
Citat:
Det vet jag inte, men det citeras iaf i filmen Pale Rider med Clintan. Underbar film. (Pale betyder likblek)
För övrigt lite ointressant för disskussionen men intressant ananrs är att just det bibelcitatet användes i filmen vad den nu heter som handlade om Mr Earp. Tomestone tror jag.