2006-01-20, 06:20
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Jo du minns inte exakt var jag har läst det faktiskt om jag ska vara ärlig.
JAg brukar vara ganska duktig på att inte ha något som stryker mina påståenden. Men i katolsk tradition är det de fyra ärkeänglarna som är längst upp i ja mat kedjan kan vi säga sen längst ner är det skyddsänglarna. Alla har en varsin och sen hur många änglar det finns totalt kommer jag inte ihåg men återkommer när jag har fått svar på det. Judiska källor är jag inte så insatt i så det kan jag inte svara på tyvärr om de skulle nämnas där.

De räknas som de fyra namngivna av sju ärkeänglar. Och sen är det disskussioner om det verkligen är sju eller om det bara finns de 4 Rafael, Mikael, Gabriel och Uriel. Men det är ju en annan disskussion.
Nu är jag tyvärr dåligt insatt i angelogi, något som jag skulle vilja veta mer om, men såhär skulle jag vilja rangordna den andliga världen:
Uppenbarelsebokens 4e kapitel talar om det himelska tronrummet, där den yttersta makteliten sitter, dvs:
* Den Treenige Guden (Fader, Son, Helig Ande)
Sedan kommer änglar med enbart himmelska uppdrag:
* De 24 äldste (vilka dessa är säger inte Bibeln mycket, mer än att de är konstant tillbedjande v10)
* 4 Serafer: (Enligt Jes 6:2 är de änglar med tillbedjande funktioner, de är samma som de 4 väsendena som nämns i Upp4:6-8)
Efter det änglar med både himmelska och jordiska uppdrag:
* 4 Keruber (Tronbärare Ps 80:2, änglar som vakar över Guds helighet, de har även jordiska uppdrag, den är en Kerub som sätts utanför Edens lustgård och hindrar inträde (1 Mos 3:24).)
* Ärkeänglar. De som finns med i Biblen är tre. Mikael, Gabriel och Lucifer. Sen så bryr jag mig inte så mycket om vad katolsk eller protastantisk eller någon annan tradition säger, utan endast vad Bibeln lär. (För att citera Luther: "Skriften Alena".)
Intressant är att, enligt kristen teologi sä börjar den sataniska herarkin på först 5e plats.
Slutligen kommer änglar med enbart jordiska uppdrag, såsom personliga änglar (Ex Apg 12:15)

Citat:
Eftersom jag nu fick lite av prestationsångest så var jag tvungen att fördjupa mig lite i bibeln och kolla var jag hade läst om de fyra.
Uppenbarelseboken var det. 6:0-6:17

Speciellt upp6:8
"Jag såg och se: en gulblek häst och han som satt på den hette döden och han hade dödsriket i följe". Som enligt katolsk tradition syftar på Uriel.(Dödsrikets vakt) De tre andra av de 4 räknas som Gabriel Mikael och Rafael.
Att dessa fyra skulle vara fyra ärkeänglar har jag faktiskt aldrig hört förut, men det känns lite konstigt då den som sitter på den svarta hästan beskrivs (iaf i 1917 års översättning) som en man. De är fyra med färgerna vit, röd, svart och blekgul. Vad jag tycker känns mest logiskt är att de står för fred, krig, ungersnöd och död, perioder som skall stort drabba jorden just innan dess slut, men som hela tiden funnits i världen, se ex Sakarja 1:7-15.

Problemet med Rafael och Uriel är att de aldrig nämns vid namn i Bibeln. Då räknar jag inte de apokryfiska texterna såsom Tobit till Bibeln.

Citat:
För övrigt lite ointressant för disskussionen men intressant ananrs är att just det bibelcitatet användes i filmen vad den nu heter som handlade om Mr Earp. Tomestone tror jag.
Det vet jag inte, men det citeras iaf i filmen Pale Rider med Clintan. Underbar film. (Pale betyder likblek)
Citera
2006-01-20, 16:52
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunshin
They form a celestial court, and God does nothing in this world without consulting them. The final decision, however, rests with Him alone; God consulted them about the creation of man yet overruled their objections.

Där har ni det, änglar är onda. De motsatte sig skapelsen av oss, därför håller de på att jävlas.
Ändå ses de abrahamitiska religionerna av någon outgrundlig anledning som monoteismer.
Citera
2006-01-20, 16:57
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
... Vad jag tycker känns mest logiskt är att de står för fred, krig, ungersnöd och död, perioder som skall stort drabba jorden just innan dess slut, men som hela tiden funnits i världen, se ex Sakarja 1:7-15. ...

Nu är jag dåligt påläst, men är det inte Död, Svält, Krig och Pest som förekommer apokalypsen?
Citera
2006-01-24, 18:15
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjona
Så här har jag lärt mig att det ligger till med fisksymbolen:

De tidiga kristna i Rom var förföljda för sin tro och riskerade att bli båda torterade och dödade om de blev påkomna med att utöva sin kristna tro och fira gudstjänst. Man använde då fisken som en hemlig symbol sinsemellan för att känna igen andra kristna och bl.a. kunna sprida vidare tider och platser då man kunde mötas i undangömda källarlokaler och fira gudstjänst.

Anledningen till att det blev just en fisk till symbol berodde på en förkortning för "Jesus Kristus, Guds son, vår frälsare", “Iesous Christos Theou Yios Soter” - "Ichtys", som betyder just fisk på grekiska.

Ganska fritt återgett var det något sådant.
Tycker att din förklaring är totalt plausibel. Glädjande att det finns människor fortfarande med lite bildning.

Enligt en film av knäppgöken Jordan Maxwell beror fisksymbolen på att man befann sig/befinner sig i fiskens tidevarv.

Kan inte fisksymbolen även bero på att Jesus Kristus gav fisk till de församlade under en predikt, dvs att det är en symbol att gud tar hand om en, om man bara tror?
Citera
2009-02-03, 21:58
Medlem
Anark89s avatar
Metatron som har nämnts i denna tråd är (om man nu ska fördjupa sig mellanraderna) den allra högsta ärkeängeln och bland guds mest pålitliga vingförsedda utsända. Metatron agerar bland annat som guds röst och som budbärare.
Komiskt nog nämns han endast endast i en enda film, Dogma.
Citera
2009-02-03, 22:00
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anark89
Metatron som har nämnts i denna tråd är (om man nu ska fördjupa sig mellanraderna) den allra högsta ärkeängeln och bland guds mest pålitliga vingförsedda utsända. Metatron agerar bland annat som guds röst och som budbärare.
Komiskt nog nämns han endast endast i en enda film, Dogma.
Han nämns la bare i Talmud vill jag mig minnas..
Citera
2009-02-03, 22:06
Medlem
Anark89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Han nämns la bare i Talmud vill jag mig minnas..

Han nämns även i den kristna läran. ge mig en dag så ska jag leta upp det. för en gångs skull verkar det som nätet har svikit mig :P
Citera
2009-02-03, 22:09
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anark89
Han nämns även i den kristna läran. ge mig en dag så ska jag leta upp det. för en gångs skull verkar det som nätet har svikit mig :P
Står i Enoks bok. Inte alla kyrkor som har den i sin bibel dock..
Citera
2009-02-04, 09:29
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunshin
Frågor till kristna (och muslimer):

Varför var ärkeänglarna Gabriel och Mikael inblandade i både kristendomens och islams uppkomst?

Varför använder kristna den berömda "fisk" symbolen? Det är ju en symbol för seraphim. Vad jag vet så motarbetade kyrkan tidigt alla former av ängladyrkan.
Gammal frågeställning, men iof sig ändå lika aktuell - som någonsin.

Att Allah (swt)/Gud, profeter/budbärare, änglar, Domedag, bön, fasta osv 'går igen', beror på att det finns bara En och samma ursprungskälla till vår monoteistiska religioner. Så därför känns en del igen, som Allah (swt) anser vara tvunget att ha upprepat och annat kan ha varit specifikt riktat till speciella nationer och tider.

När det gäller änglarna så kan man läsa lite mer om det här;
Citat:
Angels are assigned certain functions. These functions include delivering the revelation from Allah to whomever He wishes among His prophets. The Angel Jibreel is the angel in charge of this. The Angel Mika’eel (Michael) is in charge of rain and the growth of plants.
http://www.islamonline.net/english/in_depth/islamintro/Belief/Angels/article01.shtml
Citera
2009-02-04, 16:08
Medlem
Ful Fisks avatar
Nu är säker inte TS aktiv på Flashback längre men fisksymbolen har väll sitt ursprung i att kristna ska vara människofiskare? Sen har den ju nyttjats av olika anledningar under åren. Fiskar förekommer ju för övrigt i många delar av Bibeln när det gäller Jesus. Petrus hittade ju ett guldmynt i en fisk osv. Sen har det ju en särskild ordbetydelse från början. På grekiska heter fisk ichtys, och bokstäverna sågs som begynnelsebokstäverna i Iesos Christos Theou Yios Soter , alltså det samma som Jesus Kristus, Guds son, Frälsaren på svenska.
Citera
2009-02-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Jag tror Mikael även är lite av chefen bland ärkeänglarna. Han är den som kommer slåss mot djävulen och kasta ner honom i avgrunden.
Googlar du på änglar/angels lär du hitta hur mycket som helst. Börja här, t ex: http://www.newadvent.org/cathen/01476d.htm

Och den positionen innehar Jesus...så Mikael kan vara ett annat namn på honom.
Citera
2009-02-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Står i Enoks bok. Inte alla kyrkor som har den i sin bibel dock..

Vilka kyrkor har Enoks bok i sin bibel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in