2006-01-16, 14:38
Medlem
bunshins avatar
Frågor till kristna (och muslimer):

Varför var ärkeänglarna Gabriel och Mikael inblandade i både kristendomens och islams uppkomst?

Varför använder kristna den berömda "fisk" symbolen? Det är ju en symbol för seraphim. Vad jag vet så motarbetade kyrkan tidigt alla former av ängladyrkan.
Citera
2006-01-16, 16:09
Medlem
Fisksymbolen

Så här har jag lärt mig att det ligger till med fisksymbolen:

De tidiga kristna i Rom var förföljda för sin tro och riskerade att bli båda torterade och dödade om de blev påkomna med att utöva sin kristna tro och fira gudstjänst. Man använde då fisken som en hemlig symbol sinsemellan för att känna igen andra kristna och bl.a. kunna sprida vidare tider och platser då man kunde mötas i undangömda källarlokaler och fira gudstjänst.

Anledningen till att det blev just en fisk till symbol berodde på en förkortning för "Jesus Kristus, Guds son, vår frälsare", “Iesous Christos Theou Yios Soter” - "Ichtys", som betyder just fisk på grekiska.

Ganska fritt återgett var det något sådant.
Citera
2006-01-16, 19:17
Medlem
bunshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjona

De tidiga kristna i Rom var förföljda för sin tro och riskerade att bli båda torterade och dödade om de blev påkomna med att utöva sin kristna tro och fira gudstjänst. Man använde då fisken som en hemlig symbol sinsemellan för att känna igen andra kristna och bl.a. kunna sprida vidare tider och platser då man kunde mötas i undangömda källarlokaler och fira gudstjänst.

Anledningen till att det blev just en fisk till symbol berodde på en förkortning för "Jesus Kristus, Guds son, vår frälsare", “Iesous Christos Theou Yios Soter” - "Ichtys", som betyder just fisk på grekiska.

Äsch, ja just det. Men jag har någonstans i bakhuvudet en koppling där, men själva symbolen är äldre, kollade upp det. Ska försöka komma på vart jag fick kopplingen till seraphim...
Citera
2006-01-17, 01:17
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunshin
Frågor till kristna (och muslimer):

Varför var ärkeänglarna Gabriel och Mikael inblandade i både kristendomens och islams uppkomst?
Då tar jag den andra frågan:
Både kristedom och islam härstammar ur judendom, därifrån kommer också ärkeänglarna.
Enligt kristen tro så var de tre med var sin huvuduppgift: Gabriel (Guds sändebud), Mikael (Israels beskyddare) och Lucifer (den lovsjungande, som gjorde uppror mot Gud och blev störtad, aka djävulen)
Tror att judarna räknar in fler änglar till sin skara av ärkeänglar, däribland Rafael, men detta är jag inte riktigt säker på. Vilka muslimerna räknar vet jag inte mer än att det var Gabriel som kom och dikterade koranen till Muhammed.
Citera
2006-01-17, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Både kristedom och islam härstammar ur judendom, därifrån kommer också ärkeänglarna.
Enligt kristen tro så var de tre med var sin huvuduppgift: Gabriel (Guds sändebud), Mikael (Israels beskyddare) och Lucifer (den lovsjungande, som gjorde uppror mot Gud och blev störtad, aka djävulen)
Tror att judarna räknar in fler änglar till sin skara av ärkeänglar, däribland Rafael, men detta är jag inte riktigt säker på. Vilka muslimerna räknar vet jag inte mer än att det var Gabriel som kom och dikterade koranen till Muhammed.

Ärkeänglarna är sju till antalet plus Lucifer. De fyra vanligaste är Gabriel, Mikael, Uriel och Rafael. De tre resterandes namn är en sådan sak som folk aldrig kan enas om. Av de fyra nämns inte ens Rafael i Bibeln.
Citera
2006-01-17, 04:01
Medlem
bunshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Av de fyra nämns inte ens Rafael i Bibeln.

Han finns omnämnd i apokryferna - Tobits bok.

Frågan kvarstår dock, om ni har tro på änglar, varför medverkade de båda till skapandet av två religioner som har varit motpoler från början ända till nu?
Citera
2006-01-17, 08:20
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Svaret är väl ganska enkelt, är man kristen tror man att änglarna står på kristendomens sida och att Muhammed hittade på eller missuppfattade ängeln är man muslim tror man att de står på islams sida och att de kristna har hittat på och eller missuppfattat.
Citera
2006-01-17, 08:24
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjona

Jag läste någonstans, relativt nyligen, att fisksymbolen ytterst kommer från den sumeriska vattenguden Enki eller Ea, och att den katolska kyrkans biskopdsdräkt i själva verket är ett slags fiskdräkt, med mitran som själva fiskhuvudet. Kristendomen skulle ha ärvt eller återupplivat symboler från tidigare religioner, enligt teorin, och akronymen Ichtys skulle i så fall vara en efterkonstruktion. Dessvärre kommer jag inte ihåg var jag har läst detta. Är det någon annan som känner igen det?
Citera
2006-01-17, 12:26
Medlem
bunshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Svaret är väl ganska enkelt, är man kristen tror man att änglarna står på kristendomens sida och att Muhammed hittade på eller missuppfattade ängeln är man muslim tror man att de står på islams sida och att de kristna har hittat på och eller missuppfattat.

Men vilket är rätt? Kan båda vara rätt? Väcker inte det frågor i sin tur?

Om man läser apokryferna så finner man att dessa "änglar" inte alltid var helt lydiga Gud, Gabriel blev ju utkastad ett tag för att han inte lydde order. Tänk om de har en egen agenda?

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Dessvärre kommer jag inte ihåg var jag har läst detta. Är det någon annan som känner igen det?

Det har jag också läst, fast sen hittade jag en kristen sida som förnekade det, vilket inte är speciellt oväntat
Citera
2006-01-17, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Kristendommen räknar in 4 Namngivna ärkeänglar. Mikael, Gabriel,
Rafael(Kunskapens, läkekonstens och dygdernas ängel. Och härskare för livets träd i eden. Näms i tobis böcker.)
Uriel ( Guds eld. Solens ängel. Råder över terror och väder. Änglahärens hänförare och portvakt till dödsriket. Osäkert om det var han eller Gud som brottades med Jacob.

Och om jag inte minns helt fel nu så är det Uriel och Mikael som vaktar porten till Eden.

Inom kristendommen så räknas även Grabriel som budbörare som kom med bud om Jesu och Johannes födelse.
Citera
2006-01-17, 18:45
Medlem
mcikes avatar
Skulle någon vara vänlig och utveckla lite om vem Gabriel var?
Har hört mycket om dåren, men har aldrig vetat exakt vad han gjorde och vem han var.

Hittar ingen information på wikipedia. :/
Citera
2006-01-17, 18:55
Medlem
TB-303s avatar
Jag tror Mikael även är lite av chefen bland ärkeänglarna. Han är den som kommer slåss mot djävulen och kasta ner honom i avgrunden.

Googlar du på änglar/angels lär du hitta hur mycket som helst. Börja här, t ex: http://www.newadvent.org/cathen/01476d.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in