2006-01-17, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Jag tror Mikael även är lite av chefen bland ärkeänglarna. Han är den som kommer slåss mot djävulen och kasta ner honom i avgrunden.

Googlar du på änglar/angels lär du hitta hur mycket som helst. Börja här, t ex: http://www.newadvent.org/cathen/01476d.htm
Han ska leda änglarna i den sista kampen mot satan. Han ska inleda den ytersta dagen med sin trumpet. Ljusets ängel och rättvissans budbärare. Han verkställer de himelska befalningarna på slagfältet. Han skia även personligen slåss mot satan. Han håller reda på gott och ont människor gör och körde ut Eva och Adam ur Eden.
Men att Mikael skulle vara över de andra änglarna kan man referara till uppenbarelseboken där det står "Mikael och hans änglar" Även är det bara Mikael som nämns som ärkeängel och det betyder ungefär främsta, högsta. Men dock är det Gabriel som tituleras änglarnas furste.
Citera
2006-01-17, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcike
Skulle någon vara vänlig och utveckla lite om vem Gabriel var?
Har hört mycket om dåren, men har aldrig vetat exakt vad han gjorde och vem han var.

Hittar ingen information på wikipedia. :/

Han kallas för budbäraren och heter Jibrail i den islamsiska tron.
Han brukar avbildas som en lilja och namnet Gabriel betyder guds man.
Citera
2006-01-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunshin
Han finns omnämnd i apokryferna - Tobits bok.

Frågan kvarstår dock, om ni har tro på änglar, varför medverkade de båda till skapandet av två religioner som har varit motpoler från början ända till nu?

Jo jag vet, jag skrev som jag skrev eftersom jag inte räknade med apokryferna.
Citera
2006-01-17, 22:12
Medlem
mcikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Han kallas för budbäraren och heter Jibrail i den islamsiska tron.
Han brukar avbildas som en lilja och namnet Gabriel betyder guds man.

Okej. Men vilken position hade han som ängel? Vilka uppgifter tog han hand om?
Citera
2006-01-17, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcike
Okej. Men vilken position hade han som ängel? Vilka uppgifter tog han hand om?
Han är änglarnas furste som näms innan och verkställer de gudomliga straffen för de fallna änglarna. Han räknas då som näms innan med som budbäraren. Kom och berättade om Jesu födelse och Johannes. Som hans far Gabriel gjorde stum till Johannes födelse för att han inte trodde på honom för dom hade försökt få barn länge innan och inte lyckas så de hade blivit gamla.
Citera
2006-01-17, 22:29
Medlem
Damortes avatar
Metatron är även han en ärkeängel, och en väldigt stor sådan. Han skall tydligen ha varit profeten Enok innan han blev upphöjd till ärkeängel
Citera
2006-01-17, 23:05
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Kristendommen räknar in 4 Namngivna ärkeänglar. Mikael, Gabriel,
Rafael(Kunskapens, läkekonstens och dygdernas ängel. Och härskare för livets träd i eden. Näms i tobis böcker.)
Uriel ( Guds eld. Solens ängel. Råder över terror och väder. Änglahärens hänförare och portvakt till dödsriket. Osäkert om det var han eller Gud som brottades med Jacob.

Och om jag inte minns helt fel nu så är det Uriel och Mikael som vaktar porten till Eden.

Inom kristendommen så räknas även Grabriel som budbörare som kom med bud om Jesu och Johannes födelse.

Varifrån kommer teologin om de namngivna änglarna?

I bibeln nämns Gabriel två gånger i Daniel och i Lukas.
Mikael tre gånger i Daniel, Judas och Uppenbarelseboken.
Rafael nämns endast i Tobits bok.

Är resten katolsk tradition eller från utombibliska judiska källor?
Citera
2006-01-17, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren

Jo du minns inte exakt var jag har läst det faktiskt om jag ska vara ärlig.
JAg brukar vara ganska duktig på att inte ha något som stryker mina påståenden. Men i katolsk tradition är det de fyra ärkeänglarna som är längst upp i ja mat kedjan kan vi säga sen längst ner är det skyddsänglarna. Alla har en varsin och sen hur många änglar det finns totalt kommer jag inte ihåg men återkommer när jag har fått svar på det. Judiska källor är jag inte så insatt i så det kan jag inte svara på tyvärr om de skulle nämnas där.

De räknas som de fyra namngivna av sju ärkeänglar. Och sen är det disskussioner om det verkligen är sju eller om det bara finns de 4 Rafael, Mikael, Gabriel och Uriel. Men det är ju en annan disskussion.
Citera
2006-01-17, 23:38
Medlem
TB-303s avatar
För de intresserade, lite länkar om änglar:
http://www.christiananswers.net/q-acb/acb-t005.html
http://www.jhom.com/topics/angels/index.htm

http://www.sundayschoolcourses.com/angels/angelsnew.htm <-- Massor med info här
Citera
2006-01-18, 00:10
Medlem
bunshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
För de intresserade, lite länkar om änglar:
http://www.jhom.com/topics/angels/index.htm

They form a celestial court, and God does nothing in this world without consulting them. The final decision, however, rests with Him alone; God consulted them about the creation of man yet overruled their objections.

Där har ni det, änglar är onda. De motsatte sig skapelsen av oss, därför håller de på att jävlas.
Citera
2006-01-18, 00:44
Medlem
Engelbreckts avatar
Michael är himlens härförare och Guds hövitsmans. När det talas om Michael och hans änglar är det inget mindre än Guds armé det handlar om. Själva namnet betyder gudalik. Om jag inte minns fel är det Michael som talar till Josua inför anfallet mot Jeriko.
Citera
2006-01-18, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren

Eftersom jag nu fick lite av prestationsångest så var jag tvungen att fördjupa mig lite i bibeln och kolla var jag hade läst om de fyra.
Uppenbarelseboken var det. 6:0-6:17

Speciellt upp6:8
"Jag såg och se: en gulblek häst och han som satt på den hette döden och han hade dödsriket i följe". Som enligt katolsk tradition syftar på Uriel.(Dödsrikets vakt) De tre andra av de 4 räknas som Gabriel Mikael och Rafael.

För övrigt lite ointressant för disskussionen men intressant ananrs är att just det bibelcitatet användes i filmen vad den nu heter som handlade om Mr Earp. Tomestone tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in