2018-01-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Påståendet att ”kvaliten är ändå skräp” är dock ett dumt svepande påstående

Jag skulle påstå att det är vanligt att varor som importeras av svenska företag och säljs här är ganska vanligt. Typ Clas Ohlson säljer en ”asaklitt”ficklampa för 300 kr är bara en ommärkt kinaficklampa som kostar 55kr på aliexpress. Har många kinatillverkde produkter som inte är sämre bara för att de inte impacketterats i Europa. Ofta kommer dom från samma fabriker
Ja i och med Kina-handlandet så har man ju insett vilket sjukt prispåslag de svenska kedjorna lägger på sina Kina-grejer. Jag köpte t.ex en cykellampa för 170 spänn som såldes på XXL för ca 2000 kr.
Citera
2018-01-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Export av skräp är det Kina lever på.
Den här "straffavgiften" kommer Kineserna garanterat protestera mot.
Kina har mycket större finansiella muskler än Sverige, och kan sätta
press på oss, om vi gör saker som inte faller dom i smaken.

Hoppas verkligen du har rätt.
Citera
2018-01-19, 11:53
Medlem
Så om man vill jävlas med någon beställ 20 saker som kostar 2 saker styck till deras adress..
Citera
2018-01-19, 11:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
De andra logistikföretagen tar väl ut en avgift? Det är väl bra att PostNord också gör detta så att de blir konkurens på lika vilkor. Annars kan PostNord utnyttja sin ställning. De får dessutom förluster betalda av ägarna (staten).
Jag tycker också det är rimligt att dom får betalt för sina omkostnader. Men om denna nya avgift skall täcka upp kostnaderna för leverans inom Sverige så verkar det för mycket.

Men om det är så att PostNord i dagsläget även får subventionera resan från Kina & hit så är det ju ett annat läge.
Är det någon som vet hur detta ligger till i detalj?
Citera
2018-01-19, 11:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
De som gillar detta mest är givetvis alla de svenska företag som lever på att plocka hem skit från Kina & sälja i butik & på postorder. Dom får ju minskad konkurrens från direktimport nu.
Citera
2018-01-19, 11:58
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, alla beställningar på 20kr kommer ju försvinna. Men är,det inte bättre att de höjer portot som kineserna får nåbetala istället så kanske de blir bättre på att packa varor. Att köpa småskit som skickas var för sig är självklart inte hållbart. Men då ska man veta priset vid beställning, inte få,en helt orimlig summa i efterhand.
Det är inte Postnord som bestämmer portot för försändelser från Kina, utan det är reglerat av internationella avtal. Enligt vilka, såvitt jag har förstått, det är löjligt billigt att skicka paket från Kina till Europa.
Citera
2018-01-19, 11:59
Medlem
Samtidigt tråkig att man förlorar utbudet. Mycket av det inom elektronikkomponenter/moduler jag köper finns inte ens i butiker i Sverige. Hade dom inte kunnat ta fram en modell som fungerar åt båda håll och som är mer i relation till priset.
Citera
2018-01-19, 11:59
Medlem
fiftyforfiftys avatar
där gick Wish i graven Goda nyheter för svensk ekonomi dock!
Citera
2018-01-19, 12:00
Medlem
Vem bryr sig?.. Bara att be säljaren skicka varan markerad som "gift" så slipper man naturligtvis avgifter... Eller ska dom lägga på avgifter på gåvor man får också? va? haha ja det här jävla landet alltså...

Nej men allvarligt, har själv gjort så i flera år och aldrig åka på tull eller något.
Be säljaren skriva ner värden på varan och markera som gåva.
Inget svårt. Dock kan större företag ha svårt att gå med på detta, men små privata säljare på ebay, mfl gör detta om man ber dom.
Senast redigerad av Schabrak 2018-01-19 kl. 12:02.
Citera
2018-01-19, 12:00
Medlem
swimp78s avatar
Snack om postnord är ett företag som måste få.. blabla .. täcka kostnaden för.. blabla. Nu har de ju ett offentligt uppdrag. Frågan är - får postnord på egen hand börja upprätta handelshinder? Det är väl inte postens sak att sköta tullens uppdrag? Har de fått tillåtelse av detta från någon myndighet eller dylikt?

Förstår det ohållbara med tusentals små 30kr-paket som skickas fraktfritt från kina, men frågan är om postnord får göra detta?
Citera
2018-01-19, 12:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Det här är ju optimalt. Istället för att betala 40 kronor för en fejkklocka som Postnord kommer tappa bort nånstans i Sverige så får jag betala 165 kronor för klockan som försvinner. Man brukar ju betala i förväg så det blir ju bra.
Citera
2018-01-19, 12:02
Medlem
Cameltotems avatar
Vinnare: Postnord, Svenska företag

Förlorare: Konsumenter.

Grattis, nu får vi återigen betala Svenska löner för samma skitprodukter. Jag har inget problem med Svenska företag där produkter görs i Sverige men att jag som konsument ska betala vinst åt Svenska företag för produkter som de har handlat från Kina är sjukt.

Fuck off
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in