2018-04-11, 18:21
  #6961
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej Postnord skickar inte ut några e-mail, har du skrivit ditt mobilnummer får du ett sms agerar du inte då så skickar dom en avi med post. Har du inte skrivit något mobilnummer så får du avi direkt.


Man brukar ju inte skriva telefonnummer på paket, dessutom är det från privatperson i Japan inget företag...
Citera
2018-04-11, 18:40
  #6962
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Man brukar ju inte skriva telefonnummer på paket, dessutom är det från privatperson i Japan inget företag...
Mobilnumret står nästan alltid på etiketten om du angett det vid köpet i kinabutiken.
Inget mobilnummer = då får du en avi med posten.

Är det från en privatperson och värdet är under 500 och han skrivit gift på paketet så får du det antingen hem i lådan eller hämta det på ett utlämningsställe och slipper betala både moms och avgift.
Citera
2018-04-11, 18:51
  #6963
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Mobilnumret står nästan alltid på etiketten om du angett det vid köpet i kinabutiken.
Inget mobilnummer = då får du en avi med posten.
ägen
Är det från en privatperson och värdet är under 500 och han skrivit gift på paketet så får du det antingen hem i lådan eller hämta det på ett utlämningsställe och slipper betala både moms och avgift.


Ok, det är det som gör en osäker, att man måste hålla koll på sin e-mail för få godkänna en avgift för
kunna lösa ut ett paket.
Och det är inget kinapaket så har ju inte kommit den vägen...
Citera
2018-04-11, 18:58
  #6964
Medlem
OdCaBos avatar
Det här med att det inte kan vara en gåva från ett företag. Hur tusan fungerar det juridiskt? Varför skulle inte ett företag kunna ge gåvor? Hur ser de på sponsring och liknande?
Citera
2018-04-11, 18:58
  #6965
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ok, det är det som gör en osäker, att man måste hålla koll på sin e-mail för få godkänna en avgift för
kunna lösa ut ett paket.
Och det är inget kinapaket så har ju inte kommit den vägen...

Posten skickar inga emejl om några avgifter, det är bara bedragare som skickar emejl med typ postnorden som avsändare...
Citera
2018-04-11, 19:35
  #6966
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ni som har fått avgift, kom sms eller e-mail från Posten eller Tullen?
Har kollat min e-mailstjänster från Ebay och Paypal, några andra bör ju inte säljaren
kunnat använda, då det är den ena på ebay sen en annan till min paypal.. om de också skulle stå på adresslapp. som kanske bara är en fysisk adress skriven, då måste ju de skicka en avi med betalning ?
Är inte detta en utmärkt tillfälle för några ryssar att skicka ut falska e-mail som för ett par år sedan
Då de skickade ut man skulle skriva ut något som låste folks datorer.


Jag fick en avi som vanligt om att hämta mitt paket. Väl på Posten sa snubben att "ojdå, det är visst tull på den här" och så fick jag slänga upp pengar direkt där.
Tre dagar senare kom ett jävla brev i brevlådan med en faktura och infon "betala innan du hämtar paketet". Jävla korkat var det att jag fick avin att hämta paketet först när de på fakturan skrivit att man skulle betala innan man hämtade paketet.
Det var dock inga problem att betala när jag hämtade ut paketet.
Citera
2018-04-11, 20:01
  #6967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Hade dom slarvat bort nästan alla paket som du skriver hade det varit ramaskri i kvällspressen, nu står det ingenting så det verkar inte vara några större problem. Tror att man i Maj kommer att få igenom sina paket utan någon större fördröjning om man betalar med swish vilket är det snabbaste sättet.


Dom sa ju till mig på telefonen att dom har "slarvat" bort mina paket som jag betalat för....

Därför jag frågade om vart man ska anmäla dom.
Citera
2018-04-11, 20:06
  #6968
Medlem
Postnord arbetarna snor ju paketen innan du har hunnit betala för att dom tror inte på att folk ska betala så istället för att slänga kinapaketen så tar dom paketen.

Men sen får dom reda på att du har betalat och nu kan dom inte göra något åt saken så dom säger att den har "kommit bort"

Och du ska inte få ersättning.

Många unga och tonåringar som jobbar med dina paket och skiter i helt.


Källa: Många års erfarenhet av att jobba inom kundtjänst jobb och sett många kollegor få sparken eller bara smäll på fingrarna.
Citera
2018-04-11, 20:32
  #6969
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ok, det är det som gör en osäker, att man måste hålla koll på sin e-mail för få godkänna en avgift för
kunna lösa ut ett paket.
Och det är inget kinapaket så har ju inte kommit den vägen...
Nej inget kommer via e-mail bara via sms eller avi i brevlådan...
Citera
2018-04-11, 20:35
  #6970
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Det här med att det inte kan vara en gåva från ett företag. Hur tusan fungerar det juridiskt? Varför skulle inte ett företag kunna ge gåvor? Hur ser de på sponsring och liknande?
Sponsring har ett värde och allt som har ett värde skall det betalas moms på enligt Tullverket. Man har dock undantaget gåvor från privatpersoner, det hade varit lite magstarkt att ta ut moms på moster Li Peng Phu's födelsedagsmössa som hon stickat själv...
Citera
2018-04-11, 23:10
  #6971
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Sponsring har ett värde och allt som har ett värde skall det betalas moms på enligt Tullverket. Man har dock undantaget gåvor från privatpersoner, det hade varit lite magstarkt att ta ut moms på moster Li Peng Phu's födelsedagsmössa som hon stickat själv...
Magstarkt, är att Sverige som ensamt land i EU tar ut moms från första kronan.
Magsår ger det också, till ett redan värdelöst stämplat PN.
Citera
2018-04-11, 23:12
  #6972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Norge kommer också att ta bort fribeloppet och lägga moms från första kronan plus en avgift likt Sverige
https://www.breakit.se/artikel/12712/norge-svammas-over-av-kinapaket-nu-vill-de-ocksa-lagga-pa-en-avgift

Det står fan inget om att norrmännen tänker kopiera Sveriges tosia system, som troligtvis snart leder till total svartlistning för leverans till Sverige! Är det någon som sett meddelandet "Does not skip to Sweden?
Var detta något PN och regeringen kände till när man införde de nya reglerna, alltså att Sverige blir bojkottat?
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2018-04-11 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in