2018-03-30, 17:42
Medlem
kickikotts avatar
Det verkar ju Tullverket ha hittat på själva.
Tycker att det är lagstiftare och domstol (och i änden folket) som ska bestämma
vad som definierar en "Gåva" inte någon på Tullverket.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om paketet kommer från en säljare kan det ju per definition inte vara en gåva vad är det då för mening med att skicka det till Tullverket som ändå avvisar det.
Citera
2018-03-30, 17:46
Medlem
kickikotts avatar
Ja, annars är det ju lite som att säga att det är onödigt med ett domstolsväsende - "Låt polisen bestämma om folk är skyldiga" mycket enklare ju...

Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Regler är till för att följas ,det är ju något som du själv mycket tydlig vill!
Citera
2018-03-30, 17:51
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Det verkar ju Tullverket ha hittat på själva.
Tycker att det är lagstiftare och domstol (och i änden folket) som ska bestämma
vad som definierar en "Gåva" inte någon på Tullverket.

Du måste först be Tullverket ompröva beslutet. Om det blir negativt igen kan du överklaga till Förvaltningsrätten. Du skickar dock överklagandet till Tullverket, som i sin tur sänder det till FR. Kan också hända att ärendet automatiskt går till FR om Tullverket inte ändrar på beslutet.
Citera
2018-03-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Du måste först be Tullverket ompröva beslutet. Om det blir negativt igen kan du överklaga till Förvaltningsrätten. Du skickar dock överklagandet till Tullverket, som i sin tur sänder det till FR. Kan också hända att ärendet automatiskt går till FR om Tullverket inte ändrar på beslutet.
Man kan även vända sig till PostNords: "Kundombudsman

I första hand ska kunden vända sig till kundtjänst. Men ibland kan det uppstå situationer där kunden inte uppfattar beslut som korrekt, och då finns det möjlighet att ompröva beslutet hos kundombudsmannen.

Kundombudsmannens uppdrag gäller både paket- och brevtjänster och omfattar både affärsområde Meddelande och Logistik."
https://www.postnord.com/sv/om-oss/kundombudsman/

Efter det till Tullverket, samt vid behov överklaga dess beslut.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-30 kl. 18:03.
Citera
2018-03-30, 17:56
Medlem
Mike.Andersens avatar
Jag börjar förstå varför det kommer in så lite moms till statskassan.

https://moms.postnord.se/UB007563880SE/46166

Bilderna på försändelsen fungerar inte.
Citera
2018-03-30, 18:04
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Man kan även vända sig till: "Kundombudsman

I första hand ska kunden vända sig till kundtjänst. Men ibland kan det uppstå situationer där kunden inte uppfattar beslut som korrekt, och då finns det möjlighet att ompröva beslutet hos kundombudsmannen.

Kundombudsmannens uppdrag gäller både paket- och brevtjänster och omfattar både affärsområde Meddelande och Logistik."
https://www.postnord.com/sv/om-oss/kundombudsman/

Efter det till Tullverket, samt vid behov överklaga dess beslut.

Tack för upplysningen. Det kunde personen som jag chattade med förra veckan ha informerat om.

Problemet är att man lätt hamnar mellan stolarna eftersom man inte vet om PostNord eller tullen gjort en felaktig bedömning. Frågan är också vad som händer med paketen om man inte är nöjd med PostNords bedömning? PN säger bara att paketet går i retur om man inte betalar före ett fastställt datum. Får de göra så? Måste de inte ge folk en chans att klaga och invänta beslut? Detta borde man klaga på hos PTS.
Citera
2018-03-30, 18:06
Medlem
Mowglinos avatar
Var i kontakt med Postnord via mail för att försöka få igenom mitt paket som är skickad som gåva, detta var svaret jag fick:

"Vi har kollat på försändelsen igen och kan inte godkänna den som gåva då avsändaren inte är en privatperson.

Om ni önskar att försändelsen skickas vidare så måste ni därför betala försändelsen. Om ni inte betalar så returneras försändelsen till avsändaren och avgiften stryks"

Såhär ser bilden ut på försändelsen:
https://gyazo.com/ce4c5767540b247ae3cb63a334e27fcf

Finns inget som framkommer på försändelsen att den inte skulle vara skickad av en privatperson, personen som skickade försändelsen har tillochmed bemöda sig att skriva "GIFT" på paketet.

Postnord skickar alltså tillbaks gåvor som är skickad som privatperson, eller där inte går att att bevisa att det inte rör sig om en privatperson.
Detta är inget annat än ren skandal. Har försökt överklaga deras beslut men får bara samma svar tillbaks.
Citera
2018-03-30, 18:13
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Var i kontakt med Postnord via mail för att försöka få igenom mitt paket som är skickad som gåva, detta var svaret jag fick:

"Vi har kollat på försändelsen igen och kan inte godkänna den som gåva då avsändaren inte är en privatperson.

Om ni önskar att försändelsen skickas vidare så måste ni därför betala försändelsen. Om ni inte betalar så returneras försändelsen till avsändaren och avgiften stryks"

Finns inget som framkommer på försändelsen att den inte skulle vara skickad av en privatperson, personen som skickade försändelsen har tillochmed bemöda sig att skriva "GIFT" på paketet.

Postnord skickar alltså tillbaks gåvor som är skickad som privatperson, eller där inte går att att bevisa att det inte rör sig om en privatperson.
Detta är inget annat än ren skandal. Har försökt överklaga deras beslut men får bara samma svar tillbaks.

Står ShenZhen GuangDong på etiketten. Står på många Kina-paket som avsändaradress. Stort industriomårde i Kina. Men det är naturligtvis inget bevis för att det inte är en privatperson som skickat paketet. PostNord tillämpar "hellre fälla än fria". De gör det enkelt för sig. Rättssäkerheten är usel.
Citera
2018-03-30, 18:21
Medlem
kickikotts avatar
Det är självklart regelvidrigt.
Om en vän skickar en gåva utan att man vet om det (behöver ju faktiskt inte vara från just Kina),
så har man ju ingen chans att överklaga det innan man redan betalt! Speciellt som PNs rutiner för att
redovisa paketen är 1800-tals-mässiga.
Det strider både mot regelverket, men också mot grundläggande rättsprinciper.
Någon borde anmäla den hanteringen till JO.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
På vilket sätt då? Paketet är ju uppenbarligen felmärkt från avsändaren att då ta ett beslut från en tulltjänsteman direkt vid bandet snabbar upp hanteringen för kunden. Om sedan kunden får ett sms/avi med betalning och man vet med sig att det är vantar från moster Li Peng Ho så meddelar man pn det och ber Tullverket kontrollera om det är så och man får sitt paket utan avgift o moms. I 999 fall av 1000 så klagar inte kunden för hen vet med sig att paketet är felmärkt då det kommer från en ehandelssajt.
Citera
2018-03-30, 18:38
Medlem
StigAllans avatar
Har en reservdel till en elektronikprodukt som tillverkaren ska skicka till mig så jag kan byta den.
Reservdelen bör klassas som gåva även fast jag inte är ett företag.
Skulle vara helt jävla värdelöst om jag måste momsa och betala avgiften på detta!
Citera
2018-03-30, 18:38
Medlem
kickikotts avatar
Ehh...Du är ganska ensam om att tycka det och det där med "åldersgrupp" var ännu mer korkat...

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tycker att hen har kloka inlägg. Sedan att vissa får för sig att hen gillar de nya reglerna istället för att som det är, att hen försöker förklara, tyder väl på vilken åldersgrupp vi har här i tråden.
Citera
2018-03-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino

det är bara Tullen som har den rätten av avgöra om det är en gåva eller inte, säg att att du vill att paketet går till Tullen .
Jag kommer kontakta Tullen på Tisdag och upplysa om att Posten nu agerar Tull ,och att detta måste det så klart bli ett slut på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in