2018-03-20, 18:22
Medlem
Lyzzas avatar
I dag fick jag min PH mätare från Wish i brevlådan.

Kom med LUFTPOST ( Frankfurt) under adressetiketten sticker det upp en annan adresslapp med EUSPA.

Kanske den kom till Spanien först?

Ja herrens vägar äro outgrundliga som prällen sa.

Väntar på paketet jag fick betala avgift för. Ilsk att jag inte får veta vad det innehåller. Saknar en akvariesax som jag nu har betalt för med klarna men inte vet om den kommit bort så jag kan inte klaga ännu.

Så det är 6 varor som ska manglas genom postnords kvarnar.
Citera
2018-03-20, 18:27
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Nu var det juden PG Gyllenhammar från judebanken Rothschild som blåste Maud med Noun så epitet judehora är välförtjänt.

Vad gäller priserna på kinesiskt skräp så har de stigit tack vare vår fina feministiska skräpregering som infört avgifter för att täcka Mauds klavertramp. Jag vill inte betala en krona mer än vad jag behöver och absolut inte för att fylla någon tom lada som Magda dränerat med sin afghanimport. Kanske även en kike som du kan förstå.

Så du ogillar invandrarpolitiken men stödjer hellre Kineser än svenska handlare?
Det är ju uppenbart att det endast är för att du är snål.
Det är helt obegripligt hur någon kan tycka att staten ska betala underskottet som uppstår i portot för att vissa ska köpa skräp från Kina.
Citera
2018-03-20, 18:39
Medlem
252lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej jag sa att om säljaren HAR avtal om att varorna INTE skall returneras så destrueras dom. Skulle uppskatta att 90% returneras och 10% går till återvinningen där paketen packas upp och sorteras som allt annat avfall...

Går till återvinning? Hur får Direct Link sina "jul klappar" som du tidigare nämnt? Då måste dom ju öppna paketen själva eller? Kan du inte redogöra exakt hur processen ser ut när det gäller saker som ska destrueras? Du verkar ju vara expert. Jag skulle tro att i princip allt som ska destrureas öppnas av posten eller Direct link. Dom vill nog gärna sno gratis grejer. Jag lever i alla fall på hoppet att dom öppnar någon av mina outlösta 6kr bajskorvs paket...
Citera
2018-03-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Så du ogillar invandrarpolitiken men stödjer hellre Kineser än svenska handlare?
Det är helt obegripligt hur någon kan tycka att staten ska betala underskottet som uppstår i portot för att vissa ska köpa skräp från Kina.
Det är staten som har bestämt att vi skall vara med i UPU (Universal Postal Union) och subventionera China Post, inte medborgarna.
Läs på!
Citera
2018-03-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
I dag fick jag min PH mätare från Wish i brevlådan.

Kom med LUFTPOST ( Frankfurt) under adressetiketten sticker det upp en annan adresslapp med EUSPA.

Kanske den kom till Spanien först?

Ja herrens vägar äro outgrundliga som prällen sa.

Väntar på paketet jag fick betala avgift för. Ilsk att jag inte får veta vad det innehåller. Saknar en akvariesax som jag nu har betalt för med klarna men inte vet om den kommit bort så jag kan inte klaga ännu.

Så det är 6 varor som ska manglas genom postnords kvarnar.

Det värsta är att PN införde sina nya regler 1:a mars, och precis efter det kinesiska nyårsfirandet då nästan allting står stilla i Kina under 2 veckor, och givetvis alla leveranser blir fördröjda.

Ger mig fan på att detta var en medveten strategi av myndigheterna, bara för att jävlas!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-20 kl. 18:59.
Citera
2018-03-20, 18:49
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Anledningen till att jag började handla på Wish var att de hade en sak jag letat efter men inte hittat i Sverige. På Wish kunde hitta precis allt och priserna var helt förträffliga.

Om nu svenska handlare inte kan ha det sortimentet och de priserna kanske de borde ägna sig åt annat.

Vad det gäller underskottet i portot så är tariffen fastställd av UPU och följer avtalet med anslutna länder som Sverige. Nu har ju PN tvingats att ändra det tack vare tullen som vill ha momsen. Alltså är det inte portot det är fel på, det är momsen. Avgiften avser då driva in moms till Magda och jag är inte intresserad av att ge Magda mer pengar. Det har inget med snålhet att göra, det är förutom skälen ovan ett politiskt ställningstagande. Den feministiska pajasregeringen kan hoppa åt h-e.
Citera
2018-03-20, 18:57
Medlem
MrBraxs avatar
Då var det slutbeställt från utlandet då, grattis postnord!

162kr avgift på ett paket som kostade 500, och har några till på gång, vill inte ignorera att betala då det är lite dyrare grejer

Blir intressant att se om sidorna börjar erbjuda att skicka från andra länder oftare, men det är väl bara vi som lider av detta.

och om det stämmer att amazon kommer till sverige snart så kan det ju vara löst redan
Citera
2018-03-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Då var det slutbeställt från utlandet då, grattis postnord!

162kr avgift på ett paket som kostade 500, och har några till på gång, vill inte ignorera att betala då det är lite dyrare grejer

Blir intressant att se om sidorna börjar erbjuda att skicka från andra länder oftare, men det är väl bara vi som lider av detta.

och om det stämmer att amazon kommer till sverige snart så kan det ju vara löst redan

Du skall veta att PN är bara sosseregeringens lydiga redskap, för att jävlas med medborgarna!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-20 kl. 19:06.
Citera
2018-03-20, 19:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Går till återvinning? Hur får Direct Link sina "jul klappar" som du tidigare nämnt? Då måste dom ju öppna paketen själva eller? Kan du inte redogöra exakt hur processen ser ut när det gäller saker som ska destrueras? Du verkar ju vara expert. Jag skulle tro att i princip allt som ska destrureas öppnas av posten eller Direct link. Dom vill nog gärna sno gratis grejer. Jag lever i alla fall på hoppet att dom öppnar någon av mina outlösta 6kr bajskorvs paket...
Nej Postnord öppnar ingenting.

Innan den 1/3 så skickades alla paket ut till regionala sorteringsterminaler och sedan antingen till ombud typ Ica eller till brevbäraren. Det som inte hämtades hos ombudet inom 14 dagar eller som brevbäraren inte lyckades dela ut gick i retur till regionterminalen och hämtades där av Direct Link för retur till avsändaren. I Direkt Links terminaler sorteras paketen efter returland/terminal och paket som skall destrueras läggs i egna säckar som går till återvinningsföretag. När säcken når återvinningsbolaget öppnas paketen och sorteras som vanligt skräp emballage, plast, papper, metall, glas, miljöfarligt m.m. m.m. Kan tänka mig att en och annan sak hamnar i fickorna hos dom som sorterar även om det är förbjudet...

Efter den 1/3 hämtas även de paket som ej betalts moms på från Örebro och går samma öde tillmötes. Än så länge har inga varor gått i retur från Örebro då ledtiden idag är 30 dagar...

Säckarna med paketen som skall returneras till Kina slängs i en container, när den är full lastas den på en båt i Göteborg och efter 6-8 veckor ankommer dom en hamn i Kina där China Post (då är det är deras problem) tar hand om containern och sorterar upp paketen och förhoppningsvis returnerar dom till säljaren...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-20 kl. 19:11.
Citera
2018-03-20, 19:11
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life

Här är några bilder därifrån...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1aXG4/postnordkalla-paket-lansas-av-anstallda-sands-inte-till-kina
Citera
2018-03-20, 19:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Här är några bilder därifrån...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1aXG4/postnordkalla-paket-lansas-av-anstallda-sands-inte-till-kina
Det händer nog lite överallt att det öppnas paket av oärliga postanställda. Dock står det fel i artikeln det är inte Direkt Link som sköter återvinningen utan underleverantörer men det är inte så lätt att hålla isär alla inblandade för en reporter på Aftonhoran:-)
Citera
2018-03-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Säckarna med paketen som skall returneras till Kina slängs i en container, när den är full lastas den på en båt i Göteborg och efter 6-8 veckor ankommer dom en hamn i Kina där China Post (då är det är deras problem) tar hand om containern och sorterar upp paketen och förhoppningsvis returnerar dom till säljaren...

Och priset för sådana båtfrakter av större partier är ca 1 kr per kg, som tidigare nämnts i tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in