2018-02-26, 05:49
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
För PostNord något dataregister över alla paket som förmedlas via dem?
Hur vet PostNord om hur många gåvor en person får under en viss tidsrymd?
Ovanstående frågor gäller också för tullen.
Enligt nya PUL lär det vara omöjligt att föra ett sånt register.
Citera
2018-02-26, 08:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Postnord har bara trackingregister över alla paket som är spårbara och det blir ju vanligare och vanligare att brev/paket/gift registreras av avsändaren. Om en avsändare skickar >100 paket i månaden begriper man troligtvis att det inte rör sig om en privatperson utan ett företag och man skickar då vidare dessa paket/brev/gift till Tullverket för utredning. Så fort Tullverket blir inblandat så tillkommer det kostnader enligt min erfarenhet även om man efter några månaders brevväxling lyckas övertyga dom om att det är en gift. Man måste få avsändaren att skicka ett kvitto var han/hon köpt varan och varför han/hon skickat en gåva. Om en avlägsen släkting i Futaipingtjo stickar en mössa och skickar den som födelsedagspresent är en sak men om man får 3 mobilskal och 1 mobilladdare i 4 paket så blir det naturligtvis svårare att hävda att det är gift.

Dessutom borde ju antalet gåvor som skickas till Kina som tack för de gåvor man fått från Kina vara någorlunda lika många dom har folk på Tullverket som bara håller på med statistik :-) är det inte det så bör man kanske undersöka varför... Alla är ju medvetna med gift fusket då man haft det problemet med varor från USA i 25 år och där förekommer det bara vid enstaka tillfällen att man får igenom något utan moms utan tull och avgifter.

Nu tror jag inte man lyckas ta ut avgift på alla paket fr.o.m den 1 mars då resurserna inte finns för det utan det kommer att införas gradvis när man anställt 1000 nya medarbetare och trimmat in inskanningsmaskinerna.
Citera
2018-02-26, 08:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Enligt nya PUL lär det vara omöjligt att föra ett sånt register.
Varför då de flesta brev/paket är väl redan idag registrerade med trackingnummer där avsändare och mottagare är registrerade, hur skall man annars kunna följa paketet på vägen...

Det tar inte 1 sekund att få fram hur många paket Erik Svensson, Storgatan 17 i Säffle har fått de senaste året den funktionen kan man ju lägga i ankomstsorteringen när paketen anländer till Arlanda och automatiskt flagga det som enstaka eller vidare för tulldeklaration.
Citera
2018-02-26, 08:33
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Precis hur kontrolleras det? De kan ju inte förlita sig på att den enskilda postanställda ska komma ihåg det, så det måste ju vara en dataregister som piper till då det har passerat en viss antal försändelser över en viss tid. Annars blir det bara i undantagsfall de kommer fånga in det. Det är väl tekniskt sett möjligt antar jag att ha ett sådant system, men då måste det ju finnas bestämda siffror på hur många paket det får vara, hur annars ska systemet kunna fånga in det. Om det krävs en manuell bedömning så kommer inte den regeln att funka i praktiken.

Det spelar ju inte så jättestor roll om tullverket kan föra register, eftersom det är ju postnord som sköter grovhanteringen. Så de är ju de som måste larma till tullverket. Så för det ska vara effektivt så måste postnord ha det registret.
Citera
2018-02-26, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför då de flesta brev/paket är väl redan idag registrerade med trackingnummer där avsändare och mottagare är registrerade, hur skall man annars kunna följa paketet på vägen...

Det tar inte 1 sekund att få fram hur många paket Erik Svensson, Storgatan 17 i Säffle har fått de senaste året den funktionen kan man ju lägga i ankomstsorteringen när paketen anländer till Arlanda och automatiskt flagga det som enstaka eller vidare för tulldeklaration.
Så om jag sänder ett brev till PostNord och begär "registerutdrag "så sänder de mig ett brev tillbaka om all min "registrerade" post?

"PUL ger den behandlade rätt att en gång per år avgiftsfritt få information om alla personuppgifter som den personuppgiftsansvariga har lagrat om den behandlade....... de är skyldiga att skicka en skriftlig kopia av all information."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Personuppgiftslagen

Är helgens droger kvar i kroppen, eller?

Datakörningar kräver tillstånd.

Edit: Det vore underbart om vi kunde provocera fram en "datakörning", snacka om folkstorm när vanliga svensson får veta om det hela.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-26 kl. 08:58.
Citera
2018-02-26, 08:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Så om jag sänder ett brev till PostNord och begär "registerutdrag "så sänder de mig ett brev tillbaka om all min "registrerade" post?

"PUL ger den behandlade rätt att en gång per år avgiftsfritt få information om alla personuppgifter som den personuppgiftsansvariga har lagrat om den behandlade....... de är skyldiga att skicka en skriftlig kopia av all information."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Personuppgiftslagen

Är helgens droger kvar i kroppen, eller?

Datakörningar kräver tillstånd.
Vet ej om den tjänsten finns från PN men du kan ju själv gå in på deras sida och skriva ut de trackingnummer du fått så ser du samtliga dina registrerade paket.

Det är väl inte konstigare än att du kan få ut samtliga telefonsamtal du ringt med din telefonoperatör det står ju specificerat på varje månadsfaktura och operatören har lagrat alla sedan du tecknade abonnemanget.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-02-26 kl. 08:59.
Citera
2018-02-26, 08:59
Medlem
Citat:
Vet ej om den tjänsten finns från PN men du kan ju själv gå in på deras sida och skriva ut de trackingnummer du fått så ser du samtliga dina registrerade paket.
Jag tror dig inte!
Vi talar om datakörning, inte enskild information.

Edit: Står värde och "Gift" med i den enskilda informationen?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-26 kl. 09:03.
Citera
2018-02-26, 09:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag tror dig inte!
Det behöver du inte jag försöker inte övertyga dig om något mer än att det kommer att införas en avgift på alla e-handelspaket/brev från Kina. Förstår inte hur svårt det kan vara att fatta, varför skall Kina undantas från det som alltid gällt övriga länder utanför EU
Citera
2018-02-26, 09:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag tror dig inte!
Vi talar om datakörning, inte enskild information.
Att sortera på trackingnummer eller namn och adress tar lika lång tid och båda är datakörningar i samma register.
Använder man olika fraktbolag så blir det givetvis en mer avancerad datakörning den är det tveksamt om det är tillåtet, att PN skulle få göra en fråga i sitt eget register om sina egna leveranser är inga problem det görs tusentals förfrågningar dagligen om var, när och hur paket transporteras...
Citera
2018-02-26, 09:10
Medlem
Citat:
Att sortera på trackingnummer eller namn och adress tar lika lång tid och båda är datakörningar i samma register.
Använder man olika fraktbolag så blir det givetvis en mer avancerad datakörning den är det tveksamt om det är tillåtet, att PN skulle få göra en fråga i sitt eget register om sina egna leveranser är inga problem det görs tusentals förfrågningar dagligen om var, när och hur paket transporteras...
Jag avslutar delämnet med dig. Du vet inte vad du talar om.

Edit: Jag kommer att fråga posten, eftersom:
"Den personuppgiftsansvarige är skyldig att ge dig besked om han behandlar personuppgifter som rör dig eller inte."
https://www.datainspektionen.se/laga...a-rattigheter/

Svaret vet jag redan på förhand.

När man begär registerutdrag så går det inte att göra det via e-post, utan det måste ske med ett pappersbrev med egenhändig namnteckning. Men man kan ju alltid fråga om systemet allmänt via e-post, men inte enskild information.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-26 kl. 09:27.
Citera
2018-02-26, 09:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Edit: Står värde och "Gift" med i den enskilda informationen?
Ja givetvis skickar någon ett paket från kina som är spårbart så måste dom ange värdet och innehållet i paketet, kryssar dom i gift (går bara för privatpersoner) så står det t.ex. Gift: true, Value: 1$, Item: 1 pcs knitted winter cap
Citera
2018-02-26, 09:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag avslutar delämnet med dig. Du vet inte vad du talar om.
Jag tror inte Postnord heller fattar vad dom tagit på sig och att dom borde studera hur övriga fraktbolag löst det. DHL, TNT, UPS m.fl. har bakat in hanteringen i fraktpriset så slutkunden behöver inte bry sig så mycket mer än att beställa och ta emot varorna, skall man som PN försöker lösa det i efterhand genom att ta ut avgiften vid leveransen blir det mycket svårare att hantera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in