• 1
  • 2
2017-11-13, 21:37
Medlem
Royal.Armadas avatar
Under en livstid av påläggsångest har jag försökt med t.ex skinka, rökt som kokt, som man tröttnar på snabbt då den smakar "farligt" och äckligt efter ett tag. Medwursten funkar 1 dag innan man tröttnar.

MEN så provade jag den fantastiska PEPPAR SALAMIN på willys: https://www.willys.se/sok?q=pepparsalami den från göl, har ej provat perssons.

Hur sjutton kan jag ej provat salami förr kanske ni tänker. JA inte vet jag. Nu har jag ätit det i flera dagar till frukost och det är lika saligt gott var gång. Verkar INTE som man tröttnar på det.

För er som undrar hur det smakar? Som en frisk mättande måltid! Smaken av stark processering infinner sig liksom aldrig, så som den gör med allsköns andra proteinrika pålägg.

Kalkon, rostbiff, kyckling smakar fort också "farligt". Hela min kropp protesterar mot det.

Kom gärna med fler tips så jag får annat pålägg på mina mackor på morgonen! Jag kör falu rut, som mättar fint och aldrig börjar smaka "farligt" =)

Pepparsalamin innehåller visst rödbetor och allt möjligt jox ser jag nu när jag läser på förpackningen. Rödbeta, morot, tomat paprika. Mums! Väldigt mycket jox i alltså =) Har ätit 8 kartonger nu. Inte tröttnat ännu!

Det är något väldigt "Komplett" över peppar salamin. Man är tillfreds och till ro i kroppen efter frukosten. (Äntligen!)

Jag ska handla i morgon, så det finns stor chans att jag köper något ni tipsar om.
Senast redigerad av Royal.Armada 2017-11-13 kl. 22:14.
Citera
2017-11-13, 21:43
Medlem
Fortsätt med skinkan men kör med lite senap också. Ett lätt lager Dijon eller någon stark, grovkornig sort. Blir aldrig trött på skinka å senap.
Citera
2017-11-13, 21:50
Medlem
Royal.Armadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Fortsätt med skinkan men kör med lite senap också. Ett lätt lager Dijon eller någon stark, grovkornig sort. Blir aldrig trött på skinka å senap.

Hmm, ska testa, även om jag är skeptisk till vad gäller skinkan. Men även till SALAMIN
Citera
2017-11-13, 21:54
Bannlyst
TS: om du kan lugna dig så får vi höra om dina verkliga favoriter. Det vore intressant.

för du har ju ett intresse, eller hur?
Citera
2017-11-13, 21:59
Medlem
Kokt skinka går att ha med legymsallad. Eller på mackan. Smakar inte så mycket och är trevligt lätt att tugga!
Citera
2017-11-13, 21:59
Medlem
Royal.Armadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Leverpastej med gurka är alltid gott!

HMm, nu när du säger det är gurka en mystisk växt man aldrig riktgt tröttnar på den heller. Men den är mer som en bland grej än ett pålägg i sig. Leverpastej köpte jag så sent som för x mån sen men har inte vågat smaka =/ Det ska ju vara enormt bra för hälsan med lever.

Kanske man ska prova att gå "all in" på det ni tipsar på här på en jätte macka?
Senast redigerad av Royal.Armada 2017-11-13 kl. 22:06.
Citera
2017-11-13, 22:12
Medlem
MeanMEs avatar
Just leverpastej med rödbetor/smörgåsgurka det är ju en klassiker.
Vill man ha lite mer sting skiva tunt lite (röd)lök ovanpå.
En sådan macka hård eller mjuk kan man ju äta en om dagen livet ut.
Citera
2017-11-13, 23:12
Medlem
maxorrs avatar
Denna tråd är ju inte direkt liten hmm på miljoner pålägg som man kan ha på en mjuk eller hård macka Gå ju ha stuvning, lax, köttfärs, 100 tals hårdostar, mjukostar, färsostar, grönsaker, skinkor mm etc you name it! Finns säkert fler trådar om det ...

Men för att göra det enkelt säger jag subway mackor för denna gång Toast skagen och räkmackor med skagenröra ägg mm är ju ganska svårt att lessna på ochså. Allt som ligger i eller på en macka är ju pålägg, eller?

Ett tips är att kombinera en god färskost med en hårdost som man gillar sen smörgåsmat (skinka osv) på ett surdegsbröd eller hårdbröd det och sen tomatskiva, gurka, rädisor och salladsblad, örter mm som bryter av sältan

Är väl ganska svårt att lessna på marmelad eller sylt ochså speciellt hemmagjord äkta körsbär och svartvinbär på en toast med ost som inte är översockrad

Kavli mjukost går ju inte heller av för hackor heller men tycker trots allt den är för salt och för lite arom eller buljong typ, för lite smak helt enkelt

Så jag skulle vilja ha tips om mjukostar som är kanon ?
Senast redigerad av maxorr 2017-11-13 kl. 23:26.
Citera
2017-11-13, 23:31
Medlem
Gianellos avatar
Ungersk picksalami! Alla andra påläggskorvar bleknar i jämförelse
Citera
2017-11-14, 00:06
Medlem
Bertil85s avatar
Botanisera hos en butik med charkdisk. Eller en saluhall..?
Där borde du finna något gott; korv eller skinka och även salami.

Kan hålla med att pepparsalami är gott!
Citera
2017-11-14, 00:10
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gianello
Ungersk picksalami! Alla andra påläggskorvar bleknar i jämförelse

Den är RIKTIGT bra

Funkar även bra till en pastasås.
Citera
2017-11-14, 00:29
Medlem
Handlar det om pålägg som man ska äta varje dag utan att tröttna? Eller bara ett visst antal dagar i rad? Nyfiken eftersom TS äter sina pålägg flera dagar i rad, och tröttnar då snabbt.

Jag tror det bästa är att variera påläggen lite. Annars tröttnar man snabbt, och då hamnar man i samma situation som TS. I vissa fall passar vissa typer av bröd bättre, tex om man vill ha flertal pålägg så kan exempelvis baguetter passa bra. Men det går ju att ta ost/skinka/salami/leverpastej (något av dem) varje dag, och sedan variera grönsakerna som man har på. Eller kombinera exempelvis ost och skinka, och sedan ha lite paprika och/eller gurka på. Eller så varierar man mellan olika typer av ost. Det är i alla fall så jag gör för att inte tröttna.

Annars kan man alltid pröva något av följande:

- Marmelad i olika varianter
- Kokt ägg i skivor
- Stekt ägg
- Kaviar
- Räksmörgås (brukar vara bland annat räkor, majonnäs och ägg, men räksallad funkar också)
- Köttbullesmörgås (köttbullar, rödbetssallad och grönsaker)
- Skagenröra
- Västkuströra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här