Citat:
Ursprungligen postat av
Zastroznjemje
Jag vet inte riktigt vad du menar med "ung" ingefära, men vissa tiden på året har ingefäran i butikerna små grönaktiga knoppar på sig. Är det den du menar kanske? Det är nog säsongsbetonat i så fall.
Dessa knölar med gröna knoppar på sig ska tydligen gå att sätta i en kruka så man får en växt, som i sin tur ger knölar man kan käka. Färskare än hemodlat hittar du definitivt inte.
Goggla lite på "odla ingefära" så tror jag du hittar en del matnyttigt.
Tänkte jag skulle prova att göra riktig
inlagd ingefära eftersom det inte verkat finnas sådan att köpa i Sverige annat än på bättre sushirestauranger, och dom verkar överlag vara ovilliga att sälja bara sådan (gör egen sushi numera).
Odla egen hade ju varit bra men det har jag inte tid med i nuläget, och jag har egentligen inte lust att göra egen heller om sanningen ska fram. Så jag borde väl egentligen hellre skapat en tråd med frågan om någon vet vart man kan köpa riktig inlagd ingefära i Göteborg? Och med riktig menar jag väldigt tunnskivad rosaaktig (vilket tydligen är ett tecken på att ung ingefära används) ingefära som tillredds med risvinäger och socker, typ raka motsatsen mot
Blue Dragon som matvarubutikerna säljer som är gjord på för bitska tjocka skivor tillredda på ättika och sötningsmedel.
Edit:
Se första länken för bra förklaring på "young ginger"