2017-11-13, 16:56
Medlem
Går det att hitta "ung ingefära" någonstans i Göteborg?

Saxat från: Wikipedia
Citat:
I kinesisk kultur skiljer man mellan "gammal ingefära" (som går att köpa färsk i Sverige) som är bra till matlagning och "ung ingefära" som används i inläggningar. I kinesiska hem förvaras ingefära ofta i sand för att den inte ska torka.
Citera
2017-11-13, 17:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Går det att hitta "ung ingefära" någonstans i Göteborg?

Saxat från: Wikipedia

Borde gå att hitta, finns ju ett antal asiatiska affärer i Göteborg. Exempelvis Saigon har två butiker (Angered och Nordstan),
Citera
2017-11-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Borde gå att hitta, finns ju ett antal asiatiska affärer i Göteborg. Exempelvis Saigon har två butiker (Angered och Nordstan),
Tror jag kollade efter det sist jag var där och att det inte fanns, men det börjar bli längesedan så det är kanske dags för ett nytt besök.
Citera
2017-11-13, 22:26
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Jag vet inte riktigt vad du menar med "ung" ingefära, men vissa tiden på året har ingefäran i butikerna små grönaktiga knoppar på sig. Är det den du menar kanske? Det är nog säsongsbetonat i så fall.

Dessa knölar med gröna knoppar på sig ska tydligen gå att sätta i en kruka så man får en växt, som i sin tur ger knölar man kan käka. Färskare än hemodlat hittar du definitivt inte.

Goggla lite på "odla ingefära" så tror jag du hittar en del matnyttigt.
Citera
2017-11-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Jag vet inte riktigt vad du menar med "ung" ingefära, men vissa tiden på året har ingefäran i butikerna små grönaktiga knoppar på sig. Är det den du menar kanske? Det är nog säsongsbetonat i så fall.

Dessa knölar med gröna knoppar på sig ska tydligen gå att sätta i en kruka så man får en växt, som i sin tur ger knölar man kan käka. Färskare än hemodlat hittar du definitivt inte.

Goggla lite på "odla ingefära" så tror jag du hittar en del matnyttigt.
Tänkte jag skulle prova att göra riktig inlagd ingefära eftersom det inte verkat finnas sådan att köpa i Sverige annat än på bättre sushirestauranger, och dom verkar överlag vara ovilliga att sälja bara sådan (gör egen sushi numera).

Odla egen hade ju varit bra men det har jag inte tid med i nuläget, och jag har egentligen inte lust att göra egen heller om sanningen ska fram. Så jag borde väl egentligen hellre skapat en tråd med frågan om någon vet vart man kan köpa riktig inlagd ingefära i Göteborg? Och med riktig menar jag väldigt tunnskivad rosaaktig (vilket tydligen är ett tecken på att ung ingefära används) ingefära som tillredds med risvinäger och socker, typ raka motsatsen mot Blue Dragon som matvarubutikerna säljer som är gjord på för bitska tjocka skivor tillredda på ättika och sötningsmedel.

Edit:
Se första länken för bra förklaring på "young ginger"
Senast redigerad av Anvandarnamn2 2017-11-14 kl. 00:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in