2017-11-13, 12:43
Medlem
mjohan84s avatar
Tanken slog mig att eurosedlar alltid blir
Liggandes hemma, om man tar ut typ 300 euro varje månad så borde detta vara ett perfekt sätt att spara på ?

Har en buffert sparad som jag ej vill röra och måste spara ihop pengar till semesterresan nämligen och har kommit i lite dålig "spar-disciplin"

Någon som har testat eller redan använder sig av detta knep?
Citera
2017-11-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Tanken slog mig att eurosedlar alltid blir
Liggandes hemma, om man tar ut typ 300 euro varje månad så borde detta vara ett perfekt sätt att spara på ?

Har en buffert sparad som jag ej vill röra och måste spara ihop pengar till semesterresan nämligen och har kommit i lite dålig "spar-disciplin"

Någon som har testat eller redan använder sig av detta knep?

Skulle nog inte kolla det för vare sig ett knep eller ett perfekt sätt att spara på. Ta ut Euro är bara en dyr sparform. Du får dålig växlingskurs och ingen tillväxt på pengarna. Tänk om.
Citera
2017-11-13, 13:16
Medlem
Fenjal888s avatar
Håller med skribenten ovan. Kursförändringen kan vara både för- och nackdel så inget man borde förlita sig på som eventuell vinst. Precis som nämnt ovan, dålig växlingskurs så det blir i princip alltid en dålig affär. Jämfört med andra sätt att investera blir det noll avkastning och noll tillväxt. Vanligt bankkonto är bättre.
Citera
2017-11-13, 16:11
Medlem
Krusensnorres avatar
Tror ni ovan har missuppfattat lite. Tanken var väl inte att pengarna ska växa i värde utan snarare att pengarna inte kommer slösas bort om de är utlänsk valuta, så fattade jag det iallafall.
Citera
2017-11-17, 07:23
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Tror ni ovan har missuppfattat lite. Tanken var väl inte att pengarna ska växa i värde utan snarare att pengarna inte kommer slösas bort om de är utlänsk valuta, så fattade jag det iallafall.

Precis pga dålig disciplin
Citera
2017-11-18, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Skulle nog inte kolla det för vare sig ett knep eller ett perfekt sätt att spara på. Ta ut Euro är bara en dyr sparform. Du får dålig växlingskurs och ingen tillväxt på pengarna. Tänk om.

Minns jag rätt så var 100 EUR värt 890 SEK för något år sedan. Idag verkar 100 EUR vara värt mer en tusen lapp. Trots att kursen gick upp och ner ett tag så har kronan försvagats rejät mot EUR.
Citera
2017-11-19, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Minns jag rätt så var 100 EUR värt 890 SEK för något år sedan. Idag verkar 100 EUR vara värt mer en tusen lapp. Trots att kursen gick upp och ner ett tag så har kronan försvagats rejät mot EUR.
Att växelkursen vikarierar mellan två valutor över tid medför att man kan bli rik. Men över tid så kommer kursen även att gå i annan riktning och medföra att du förlorar pengar. Det är ett nollsummespel. Tittar vi däremot på exempelvis en skogsfastighet så växer skogen hela tiden och när vi avverkar så får vi förhoppningsvis en liten vinst även fast att du behåller samma antal kvadratmeter skog.
Senast redigerad av Mynicname 2017-11-19 kl. 09:15.
Citera
2017-11-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att växelkursen vikarierar mellan två valutor över tid medför att man kan bli rik. Men över tid så kommer kursen även att gå i annan riktning och medföra att du förlorar pengar. Det är ett nollsummespel. Tittar vi däremot på exempelvis en skogsfastighet så växer skogen hela tiden och när vi avverkar så får vi förhoppningsvis en liten vinst även fast att du behåller samma antal kvadratmeter skog.
Samma sak med aktier.
Citera
2017-11-20, 22:31
Medlem
Nej, aktier är inget nollsummespel. Företag skapar (förhoppningsvis) värden. Företaget expanderar och delar dessutom med sig av vinsten som tack för att aktieägarna har lånat ut kapital till företaget.

Om du har guld i byrålådan så ökar det inte i volym utan snarare utgör ditt innehav mindre och mindre andel av världens guld som utvunnits.

Man kan bli rik på valutahandel men det skapas inte nya pengar. För att någon ska tjäna så måste någon annan förlora på växlingen. Valutahandel har skett i hundratals år och kurserna går upp och ner. Men totalt sett har folk tjänat lika mycket som andra förlorat. Det skapas inget värde vid valutahandel.

Aktier däremot ökar långsiktigt i värde (framförallt om vi även räknar med utdelningen). Det krävs inte att någon förlorar för att andra ska bli rika. Värde skapas av företagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in