2017-11-12, 23:02
Medlem
Ekvatioxs avatar
lånar konto
Jag är 20 år och har börjat bli tunnhårig, främst på bakre delen av huvudet (det typiska mönstret).

Jag undrar om jag använder minoxidil nu, kan jag förvänta mig ha kvar lika mycket hår som jag har nu åtminstone tills jag är 30 år? Eller vad förväntas?
Citera
2017-11-13, 00:19
Medlem
RZLAs avatar
Har du tur bromsas håravfallet upp lite grand, så att det tar längre tid för dig att bli flintis, men flintis kommer du att bli i alla fall.
Citera
2017-11-13, 18:14
Medlem
Ekvatioxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Har du tur bromsas håravfallet upp lite grand, så att det tar längre tid för dig att bli flintis, men flintis kommer du att bli i alla fall.

Vad menas med "lite längre tid"? Om jag tar minoxidil under en 10-årsperiod, kommer jag ändå bli flintis under tiden menar du? Vill ha kvar håret till åtminstone 30 års åldern...
Citera
2017-11-13, 21:11
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvatiox
Vad menas med "lite längre tid"? Om jag tar minoxidil under en 10-årsperiod, kommer jag ändå bli flintis under tiden menar du? Vill ha kvar håret till åtminstone 30 års åldern...

Hur bra minoxidil fungerar är säkert olika från person till person. På nätet kan du läsa om folks erfarenheter av minoxidil om du googlar lite. Jag testade minoxidil i 2-3 år för att försöka hindra mitt hårfäste att krypa bakåt och flikarna bli större. Jag slutade med minoxidil för att håravfallet fortsatte ändå och det har inte gått fortare sedan jag slutade. Mitt hårfäste började krypa uppåt redan när jag var 17-18 och nu är jag snart 30, har fortfarande mycket hår kvar på huvudet, men flikarna är rätt så djupa. Så har du tur går det långsamt för dig också, helt naturligt.

De som försöker stoppa sitt håravfall brukar använda sig av ett ämne som heter finasterid samtidigt som de använder minoxidil. Risken med det ämnet är kraftiga biverkningar som impotens, sterilitet etc, så läs på ordentligt och tänk efter noga om det är värt risken för att få behålla håret några år extra, personligen tycker jag inte det.

Det suger att bli tunnhårig, men att försöka ta det som en man och acceptera det är nog det bästa tipset. Hårtransplantation finns också som ett alternativ.

På det här forumet kan du läsa en massa olycksbröders erfarenhet av minoxidil, finasterid, hårtransplantationer m.m.: http://www.lookgood.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in