2017-11-12, 19:22
Medlem
Jag vet naturligtvis hur man diskar ett platsfat, under normala omstndigheter.

Men, jag brukar gra popcorn i mikron i en glasskl (3 delar popcorn, knappt 2 delar olja) och anvnder ett platsfat som lock vilket gr att det allts sprtter upp massa het olja p detta fat. Denna olja gr inte bort nr jag diskar, oavsett om jag diskar i maskin eller handdiskar. Istllet r det kvar ett tunt oljigt lager, ungefr som i en instekt gjutjrnspanna. Kan oljan ha "hrdat"? I alla fall, hur fr man bort denna oljefilm?
Citera
2017-11-12, 19:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-b
Jag vet naturligtvis hur man diskar ett platsfat, under normala omstndigheter.

Men, jag brukar gra popcorn i mikron i en glasskl (3 delar popcorn, knappt 2 delar olja) och anvnder ett platsfat som lock vilket gr att det allts sprtter upp massa het olja p detta fat. Denna olja gr inte bort nr jag diskar, oavsett om jag diskar i maskin eller handdiskar. Istllet r det kvar ett tunt oljigt lager, ungefr som i en instekt gjutjrnspanna. Kan oljan ha "hrdat"? I alla fall, hur fr man bort denna oljefilm?

Kr diskmaskinen i 70 grader med dubbel dos diskmedel. Antar att du har Finish eller Yes maskindiskmedel och inte ngot lgprisskrp. Sedan finns det s kallade "feta plaster", allts plaster som "ska" knnas feta p ytan, kanske en sdan plast?

Kommer oskt att tnka p de "hrda" plastflaskorna som fanns frr, de med 4 kr i pant. De avskaffades pga. att plasten inte riktigt kunde diskas helt ren. Mrktes speciellt p mineralvatten, d vattnet ofta fick en bismak frn lsken som hade varit dr "gngen innan". Numera r pantflaskorna i plast defacto engngs bara fr detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in