2017-11-12, 19:04
Medlem
Loggade in på Pensionsmyndigheten för att kolla lite hur det ser ut med pensionssparande. Det är visserligen många år kvar till jag ska gå i pension men tyckte ändå det kunde vara intressant att se.

Har haft många olika jobb vilket har resulterat i att jag har försäkringar hos fem olika bolag - med två olika försäkringstyper hos varje bolag. Min nuvarande arbetsgivare betalar in till SEB - tror jag.

Min undran är om jag kan samla alla försäkringar i en enda försäkring - eller åtminstone ett enda bolag för att göra det mer överskådligt? Finns det då något bolag som är att rekommendera framför andra? Som det ser ut nu är det lite för tidskrävande att skaffa sig en helhetsbild av samtliga försäkringar.

Det verkar som att jag har både tradionellt förvaltade försäkringar och fonder. Borde jag, om möjligt, samla allting till en fondförsäkring eftersom det är ca 40 år kvar till jag ska gå i pension?
Citera
2017-11-12, 20:47
Medlem
Du kan möjligen samla alla hos samma bolag, inte i samma försäkring.

Fora.se kan du ändra och flytta dina saflo försäkringar, som privat arbetare.
På spv.se kan du ändra och i vissa fall, om du inte har pengarna hos kåpan, flytta pengarna från när du jobbat statligt.
Collectum.se kan du ändra och flytta som privst tjänsteman.
Har du jobbat kommunalt finns det några olika ställen, beroende på vilken kommun.

Finns ett gäng mindre avtalsområden som du får kolla upp om de är aktuella,; tex om du jobbat på bank eller inom kooperativa företag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in