• 1
  • 2
2017-11-13, 22:38
Medlem
Jag tycker man ska pensionsspara fr fullt nr man r ung, och d menar jag ett privat sparande ingen lst skit.

Jag r 25 och sparar (investerar) s mkt jag bara kan fr att kunna g i pension vid 40-50, frstr verkligen inte hur man kan orka jobba tills man r 65-70, jag r redan trtt och har knappt brjat. Denna konstanta jobb-hets i samhllet r helt sjuk och onaturlig, det r typ som att det har blivit s fr att vi annars skulle ha fr mkt tid att tnka. Allt handlar om pengar idag, folk kan g och gr ver lik fr pengar det r tragiskt.

Flumma ivg lite men jag sger spara s mkt du kan och sluta jobba s tidigt som mjligt, det krvs ett par 2-4 miljoner s bst att stta igng
Citera
2017-11-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Man skall inte spara fr tungt nr man r ung, fr en lderdom som i vrsta fall inte kommer.....men som sagt ngra hundralappar!
Jag hller till viss del med. Men s har man dilemmat med att rnta p rnta effekten blir s brutalt myrket kraftfullare om man spar tungt i unga r.
Ls under rubriken "Vrdet av att brja investera tidigt fr att dra maximal nytta av rnta-p-rnta" p lnken nedan.
Det r enkel matte men slutar aldrig att fascinera mig.

http://oberoendeprivatekonomiskradgi...ranta.html?m=1
Citera
2017-11-14, 18:46
Medlem
Badassoverheres avatar
Krde p Avanza.

En sista frga; man br ju investera i flera olika fonder fr att sprida sin risk (eller hur?). Om man d till exempel anvnder sig av portfljgeneratorn p Avanza s rekommenderar den ven fonder med frvaltningsavgifter, hur stor skillnad kommer detta gra i det lnga loppet?

Portfljgeneratorn r ju vldigt smidig fr mig d jag r oerfaren.

Mvh
Citera
2019-10-15, 19:14
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Klart du ska spara.
Men vad du n gr s ls inte upp dina pengar.
Bankerna kommer rda dig till att lsa pengarna till du r pensionr.
Gr inte det.
Spara i fonder eller ntt.
Ditt ml ska vara att ha s lite utgifter som mjligt d du r pensionr.

Urskta vcker trden liten.

Jag har bara sparat 500kr/mn i 15 r i olika fonder/aktier. Dom gr upp och ner men tnker inte s mycket p och lgger en plan fr nsta r, om man ska byta ut ngon fond. Frsker ha en hel del likvid med. Loggar inte in s ofta men tror det br va 30%

Anyhow. Till min frga, alla banker och instituter vill man ska pensionsspara. Det r allts sina egna pengar man lgger undan fr att endast ha rttighet att ta ut nr man officiellt gr i pension - var i tusan sparas dessa pengar? Blandar jag ihop det nu med 7AP-fonden eller r frgan legit?

Om jag nu, som 38 ring med kollektivavtal via jobb vill starta en "mindre pension" sg, 300kr mn. r de lnt?

Sorry
Citera
2019-10-15, 19:30
Medlem
se bara till att spara i ngot annat n SEK...guld EUR,Dollar...bara inte SEK
Citera
2019-10-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Urskta vcker trden liten.

Jag har bara sparat 500kr/mn i 15 r i olika fonder/aktier.

Sorry
Intressant! Hur mycket plus ligger du i procent!?

Bytte du till isk nr det kom?
Citera
2019-10-15, 20:12
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Intressant! Hur mycket plus ligger du i procent!?

Bytte du till isk nr det kom?

Vill inte svara p, inte s hgt som man skulle kunna tro.
Vet inte hur gammalt ISK r men s vitt jag vet har jag alltid sparat i det.

Min frga var mer - Om man skulle fixa ett pensionsspar - var skulle dessa pengar d "hnga"? Jag har lst mycket av det ts upp av avgifter/skatter. Var vl ngra r tillbaka man kunde spara 6000kr/r skattefritt. Nja.. antar ngon vet mer?
Citera
2019-10-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Vill inte svara p, inte s hgt som man skulle kunna tro.
Vet inte hur gammalt ISK r men s vitt jag vet har jag alltid sparat i det.

Min frga var mer - Om man skulle fixa ett pensionsspar - var skulle dessa pengar d "hnga"? Jag har lst mycket av det ts upp av avgifter/skatter. Var vl ngra r tillbaka man kunde spara 6000kr/r skattefritt. Nja.. antar ngon vet mer?

Det du tnker p r IPS, rtten att dra av har frsvunnit s det ska du absolut inte spara i, d det i s fall blir dubbelbeskattning (du stter in skattade pengar och betalar skatt igen nr du tar ut som).

Gr som nmnts tidigare i trden, ISK eller kapitalfrskring p ngot stlle som inte tar ngon avgift, tex avanza eller nordnet. Du har d valfriheten att ta ut det tidigare om det skulle bli aktuellt.

Spara i ngra breda, billiga fonder, tex avanza zero, avanza global, spiltan aktiefond investmentbolag, spiltan global investmentbolag osv.

Isk kom 2012 fr vrigt.
Citera
2019-12-13, 21:44
Medlem
Har en Frga. 2011 brjade jag pensionsspara och slutade dec 2016. Jag fick dlig info frn banken att det r lst och gick inte ta ut fre jag var 65. Fr ngra gadar sen ringde nn frn banken o ville att jag ska flytta pengar till en annan "trad". Nr jag diskuterade det p jobbet med kollegor dom hade redan plockat ut vid dec 2016. Jag gick till banken o pratade med dom o plocka ut det. Dom sa det gick o gra det med viss ovillighet... Och skulle skatta 30% p hela beloppet. Det hade visst gtt upp lite gran men tar man 30% p hela beloppet det blir mindre n vad jag har sparat frn brjan. Diskuterade lite med kollegor dom tyckte med att man ska skatta bara vinst men nej..vad r resonemang till det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in