• 1
  • 2
2017-11-12, 17:16
Medlem
Badassoverheres avatar
Har gått och funderat på att pensionsspara, och har kommit fram till att jag vet i stort sett ingenting om vad som gäller i dagsläget.

Är tidig 90-talist så har ett tag kvar till pensionen, ska även efter årsskiftet börja studera till en kandidatexamen, vilket innebär att jag inte kommer ha en stadig inkomst utöver studiebidrag på några år.

Känner ändå att jag har möjlighet att lägga undan några hundralappar varje månad till en början även under min studietid, men vet inget om hur jag ska förvalta dem. Jag vet att inte vill skicka över pengarna till ett konto, hoppas på det bästa, och sen inte se dem förrän pensionen. Utan jag förvaltar de hellre en gång i halvåret/året. Målet är att få ut runt 80% av min inkomst vid pensionen.

Hur ska jag förvalta dem? IPS är ju skit på grund av dubbelbeskattningen, men vad finns det för andra alternativ? Vart bör jag spara? Finns det något bra ställe där man kan få lättläst objektiv info för en färsking som mig?

Tack på förhand
Citera
2017-11-12, 17:35
Medlem
CC75s avatar
Hej

Kan du hålla i pengar? Om svaret är "ja" bör du inte börja pensionsspara där du befinner dig just nu (dvs den plats i livet). Spara pengar så du istället kan komma åt dem om du skulle behöva dem för t ex bostad, bil eller annat.

När du blir lite äldre och börjar tjäna mer pengar kan det kanske löna sig att pensionsspara lite beroende på hur regelverket då ser ut. Dock, rent generellt bör du vara försiktig med att låsa in dina pengar.

// CC
Citera
2017-11-12, 17:38
Medlem
Ta kontakt med din bank ... dom kan hjälpa dig planera.
Citera
2017-11-12, 17:38
Medlem
knasen79s avatar
Öppna ett ISK på din bank och välj att månadsspara i avgiftsfria fonder.
Citera
2017-11-12, 17:52
Medlem
Klart du ska spara.
Men vad du än gör så lås inte upp dina pengar.
Bankerna kommer råda dig till att låsa pengarna till du är pensionär.
Gör inte det.
Spara i fonder eller nått.
Ditt mål ska vara att ha så lite utgifter som möjligt då du är pensionär.
Citera
2017-11-12, 21:27
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Klart du ska spara.
Men vad du än gör så lås inte upp dina pengar.
Bankerna kommer råda dig till att låsa pengarna till du är pensionär.
Gör inte det.
Spara i fonder eller nått.
Ditt mål ska vara att ha så lite utgifter som möjligt då du är pensionär.

Som tidigare bankanställd så måste jag reagera på detta.

När IPS var desto förmånligare, så var det en absolut rekommendation med tanke på avdragsrätten.

Numera rekommenderas det inte, sålänge privatpersonen inte har pensionsrätt i sin anställning eller bedriver näringsverksamhet.

Banken skulle aldrig råda dig till att spara i ett låst sparande. ISK eller KF får du med största sannolikhet rekommenderat, beroende på om du vill styra pengarna till någon särskild (utan att skriva testamente) om du skulle gå bort.
Citera
2017-11-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren79
Ta kontakt med din bank ... dom kan hjälpa dig planera.

Näääe, skulle inte tro det...
En girig bankman med smort munläder kommer bara lura TS att placera i några skitfonder hos banken i fråga. Stay away from those bloodsuckers!
Citera
2017-11-12, 23:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen

När IPS var desto förmånligare, så var det en absolut rekommendation med tanke på avdragsrätten.

Numera rekommenderas det inte, sålänge privatpersonen inte har pensionsrätt i sin anställning eller bedriver näringsverksamhet.

Banken skulle aldrig råda dig till att spara i ett låst sparande. ISK eller KF får du med största sannolikhet rekommenderat, beroende på om du vill styra pengarna till någon särskild (utan att skriva testamente) om du skulle gå bort.
Givetvis rekommenderar dom inte IPS, så dåliga kan inte ens storbankerna vara. Däremot rekommenderar dom ISK eller KF, och en del tar till och med betalt för den senare och vissa av dom begränsar instrumenten som kan stoppas in i försäkringen till endast fonder Dessutom föreslår dom allt som oftast sina egna fonder...krävs rätt blåsta kunder för att inte inse varför Dom erbjuder dessutom ett långt mer begränsat utbud av instrument än t.ex. AVA och NON, tar mer betalt i courtage och har mycket sämre plattformar att handla från. Ser man sen till en jämförelse med Degiro, som till skillnad från AVA och NON inte bara är gratis till 80 eller50 K, utan till 1 miljon, så framstår storbankerna som om möjligt ännu sämre.
Citera
2017-11-13, 15:20
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Givetvis rekommenderar dom inte IPS, så dåliga kan inte ens storbankerna vara. Däremot rekommenderar dom ISK eller KF, och en del tar till och med betalt för den senare och vissa av dom begränsar instrumenten som kan stoppas in i försäkringen till endast fonder Dessutom föreslår dom allt som oftast sina egna fonder...krävs rätt blåsta kunder för att inte inse varför Dom erbjuder dessutom ett långt mer begränsat utbud av instrument än t.ex. AVA och NON, tar mer betalt i courtage och har mycket sämre plattformar att handla från. Ser man sen till en jämförelse med Degiro, som till skillnad från AVA och NON inte bara är gratis till 80 eller50 K, utan till 1 miljon, så framstår storbankerna som om möjligt ännu sämre.

Så med andra ord ISK eller KF. Vilka banker kan ni rekommendera, sett till avgifter, utbud osv? Nordnet? Avanza?

Lättast för mig som är ny torde väl vara att mer eller mindre kopiera en portfolio som matchar min profil för risk/avkastning och sedan förvalta den årligen?

Är det värt för mig att långtidsspara (pensionsspara) i en passiv fondportfölj som jag förvaltar årligen & parallellt med detta spara med en mer kortsiktig approach till en insats för hus till exempel? Eller bör jag satsa fullt ut på att få ihop till en insats och därefter börja pensionsspara?
Citera
2017-11-13, 15:46
Medlem
jack.danielss avatar
Du skall öppna ett ISK på tex avanza och välja en eller flera indexfonder. Avanza zero är tom avgiftsfri. Sen ordnar du med en månatlig överföring på vad du anser du kan avvara, om det så bara är en hundralapp så är det bättre än inget. Titta vad du har för andra kostnader som du betalar utan att tänka på det : senaste ajfån med abbonemang 450kr, dina viaplayabbonemang 500kr, obligatoriska? Krogbesök 1000kr/mån......grejen är att du kan avvara ett antal hundralappar i månaden utan att haverera ekonomiskt, sen skall du bara glömma avkastning och utveckling, alltså vara med på alla nedoch uppgångar, kanske öka på det om du får bättre ekonomi! Man skall inte spara för tungt när man är ung, för en ålderdom som i värsta fall inte kommer.....men som sagt några hundralappar!
Citera
2017-11-13, 16:15
Medlem
flaskborstes avatar
Satsa på att ha ett färdigbetalt hus i bra skick och låga driftkostnader när du tar pension.
Ex så sitter jag nu själv med ett hus som kostar 2700 med el och sophämtning/slamtömning och nyinstallerad fullbetald bergvärme anläggning. Även sotning och försäkring ingår i det..

Då räcker en pension lite längre..Så jag och frugan lägger 1900 var i månaden till huset och boendet..överskottet lägger vi i sparande för kommande utgifter som kyl/frys mindre reparationer och liknande.

Så 0 kr i lån på huset är nog ett av de bättre alternativen att pensionsspara i.
Citera
2017-11-13, 20:16
Medlem
y.ys avatar
G nivå: pensionsspara 3% av inkomsten, och ha ett avbetalt boende om 40år
VG nivå: pensionsspara 7% av inkomsten, och ha ett avbetalt boende om 30år
MVG nivå: pensionsspara 10% av inkomsten, och ha ett avbetalt boende om 20år

Målet 80% av inkomsten i pension är visserligen rimligt men svårt att greppa och leva efter i vardagen. Föredrar att spara X% av inkomsten då det är lättare att leva efter och kontrollera både per månad eller per år.

Boende och pensionssparande står inte i konflikt mot varandra snarare står de gemensamt mot kortsiktiga utgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in