Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 23:19
  #1
Medlem
Hej hopp tjena, jag har letat och sökt men har ej funnit den information jag behöver, så nu vänder jag mig till de hjälpsamma och dryga experterna på dödsnazistknarkarsajten flashback, ni är mitt enda hopp.

Jag har precis införskaffat mig min första bil och, eftersom att det är första bilen så måste jag ju självklart kunna pumpa lite musik.
Så jag begav mig ut på blocket för att leta reda på en schysst baslåda, där fann jag:
https://www.sonicelectronix.com/item...-GTO1514D.html

För att driva baslådan behövde jag ju såklart ett slutsteg, så jag haffade ett biltema 4x150w slutsteg:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...eg-2000030988/
Plus lite sladdar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...mm-2000032880/

Min tanke var ju då att om jag bryggar alla 4 kanaler så borde jag ju få ett en hel del kräm till lådan, (inte för att jag behöver, redan nu låter mustigt och tryggt).
Problemet är att så fort jag försöker brygga så lyser protectlampan rött, vilket betyder att slutsteget antingen blir överhettat, eller att högtalarkablarna är felkopplade.
Med tanke på att jag redan får ut ett bra ljud börjar jag nästan fundera på om den inte automatiskt bryggar om jag bara drar sladdar ur en kanal, men jag vet inte.
Så finns det någon skön lirare där ute som vet vad jag håller på med?

Här kommer två bilder på hur det är kopplat och vad jag har för inställningar:
http://forumbilder.com/image/w4D
http://forumbilder.com/image/w4F

Så här gjorde jag när jag försökte brygga, vet inte om det begripligt, men de röda och blåa strecken ska indikera hur jag kopplade:
http://forumbilder.com/image/w4Y
Citera
2017-11-11, 23:27
  #2
Medlem
Swe1227s avatar
Monoblock, har du hört talas om monoblock?! Va fan skaffar du ett 4-kanaligt slutsteg om du ska driva en baslåda. Du får helt enkelt skaffa ett monoblock, och sen använder du din fyrkanalare till att driva högtalarna inne i bilen.
Citera
2017-11-12, 00:07
  #3
Medlem
Man köper inte ett 4-kanaligt steg för att driva en baslåda. Det är gör att driva 4 eller 2 bryggat. Bryggar du en baslåda på 2 kanaler (vilket framgår i manual med illustrerad bild på steget ) så kommer du bara få ut 50% eftersom tanken är att du ska brygga 1 högtalare till på 2 kanaler.
Dessutom ger steget 50w / kanal, det är lika starkt som att dra ett tåg med en Nissan Micra, duger knappt till att driva orginalhögtalarna i en bil typ.

Sen förstår jag inte, har du köpt ett baselement eller en baslåda? För du länkar till ett element.

Om du nu tvunget måste åka runt o låta som en EPA så köper du isf deras monosteg, som på papper ger 700w bryggat i jämförelse med 120w som du köpt nu.
__________________
Senast redigerad av KLR 2017-11-12 kl. 00:14.
Citera
2017-11-12, 05:15
  #4
Medlem
För det första måste du veta att om du bryggkopplar ett steg, då lastas steget med 2 ohm om du kopplar en 4 ohms spole till den. Där har monoblock en fördel. Basen din har 2 talspolar. När du bryggkopplar så har du 2 kanaler, och det betyder att du ska koppla en kanal till varje talspole. Det innebär 4 sladdar från slutsteget. Av manualen (finns online) framgår hur du ska koppla 2 högtalare. Du har kopplat fel.

Till de som har skrivit i den här tråden: basen har en känslighet på 96 dB, qms 7,15, så det krävs inte 700 watt för att få den att spela. För jag behöver väl inte tala om för er att konens rörelser kan kontrolleras elektriskt och mekaniskt? Antingen använder du ett monsterslutsteg (elektrisk kontroll), eller så köper du en bas med hög känslighet och hög qms. Qms anger mekanisk Q eller dämpning, dvs kontroll. Gissa vad som är billigare och vad som låter bäst? För när det gäller slutsteg så säger antalet watt ingenting om kontroll. Det är där slutstegets dämpfaktor kommer in. Den ska vara så hög som möjligt. Återigen det där ordet dämpning! Det står för KONTROLL!
Citera
2017-11-12, 07:35
  #5
Medlem
Fuzzs avatar
Står i manualen hur du ska göra. Du kan aldrig bryggkoppla 4 kanaler till sammans utan du får gå på anslutning av två högtalare.
Citera
2017-11-12, 10:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Monoblock, har du hört talas om monoblock?! Va fan skaffar du ett 4-kanaligt slutsteg om du ska driva en baslåda. Du får helt enkelt skaffa ett monoblock, och sen använder du din fyrkanalare till att driva högtalarna inne i bilen.

För att det kostade nästan hälften så lite och jag är inte en rik person.
Tycker att det är en lustig fråga av dig när jag klart och tydligt uttryckt att jag inte vet vad jag håller på med. Hursomhelst så tog du dig tid och gav ett svar, och det tackar jag för.


Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Man köper inte ett 4-kanaligt steg för att driva en baslåda. Det är gör att driva 4 eller 2 bryggat. Bryggar du en baslåda på 2 kanaler (vilket framgår i manual med illustrerad bild på steget ) så kommer du bara få ut 50% eftersom tanken är att du ska brygga 1 högtalare till på 2 kanaler.
Dessutom ger steget 50w / kanal, det är lika starkt som att dra ett tåg med en Nissan Micra, duger knappt till att driva orginalhögtalarna i en bil typ.

Sen förstår jag inte, har du köpt ett baselement eller en baslåda? För du länkar till ett element.

Om du nu tvunget måste åka runt o låta som en EPA så köper du isf deras monosteg, som på papper ger 700w bryggat i jämförelse med 120w som du köpt nu.

Så du menar att om jag bryggar ihop kanalerna innan de går till baslådan så får lådan mindre kräm?
Jag trodde det framgick när jag skrev tråden att jag inte vet vad jag håller på med, och deras manual hjälper inte mig mycket då jag inte kan något om ohm eller kanaler.
På varenda sida av kartongen i ett hörn så står det klart och tydligt 4x150 W, om du vill kan jag lägga upp en bild, men det känns som onödigt arbete för oväsentlig information ändå.
Det är en hel låda, men jag fick ingen manual, kartong eller någonting till, det syns heller inte vilken modell det är på den. Så den länken är det närmsta jag hittar till det försäljaren beskrev den som.
Nja, jag har faktiskt ingen större lust att låta som en epa, men det lustiga är att jag kan faktiskt höja på basen rätt bra utan att tarmarna börjar vibrera och backluckan skramlar.



Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För det första måste du veta att om du bryggkopplar ett steg, då lastas steget med 2 ohm om du kopplar en 4 ohms spole till den. Där har monoblock en fördel. Basen din har 2 talspolar. När du bryggkopplar så har du 2 kanaler, och det betyder att du ska koppla en kanal till varje talspole. Det innebär 4 sladdar från slutsteget. Av manualen (finns online) framgår hur du ska koppla 2 högtalare. Du har kopplat fel.

Till de som har skrivit i den här tråden: basen har en känslighet på 96 dB, qms 7,15, så det krävs inte 700 watt för att få den att spela. För jag behöver väl inte tala om för er att konens rörelser kan kontrolleras elektriskt och mekaniskt? Antingen använder du ett monsterslutsteg (elektrisk kontroll), eller så köper du en bas med hög känslighet och hög qms. Qms anger mekanisk Q eller dämpning, dvs kontroll. Gissa vad som är billigare och vad som låter bäst? För när det gäller slutsteg så säger antalet watt ingenting om kontroll. Det är där slutstegets dämpfaktor kommer in. Den ska vara så hög som möjligt. Återigen det där ordet dämpning! Det står för KONTROLL!

Verkar som om jag gjort fler fel än bara kopplat fel, kanske helt enkelt ska sälja slutsteget och köpa ett nytt. Om jag nu ska kolla på nya slutsteg, vad är det som indikerar dämpfaktorn? Du har kanske tips på något hyffsat slutsteg som inte kostar skjortan och slipsen?



Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Står i manualen hur du ska göra. Du kan aldrig bryggkoppla 4 kanaler till sammans utan du får gå på anslutning av två högtalare.

Du förtjänar fan en pizza efter att på ett oerhört oengagerat sätt svarat som de andra.
Citera
2017-11-12, 11:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VuxenMuppen
Verkar som om jag gjort fler fel än bara kopplat fel, kanske helt enkelt ska sälja slutsteget och köpa ett nytt. Om jag nu ska kolla på nya slutsteg, vad är det som indikerar dämpfaktorn? Du har kanske tips på något hyffsat slutsteg som inte kostar skjortan och slipsen?
Manualen finns ONLINE hos Biltema. http://www.biltema.se/biltemadocumen...24-763_man.pdf Scrolla ner så ser du hur du ska koppla 2 högtalare. Du har 2 spolar, alltså ska du se en spole som en högtalare. Sen kopplar du som sagt en kanal till varje spole.

Koppla det du har rätt först och gör en utvärdering efter några veckors inspelningstid och pill på inställningar.

Har du gjort nåt som kostat dig skjortan och slipsen är du en avfälling enligt Jehova's vittnen.
Citera
2017-11-12, 12:14
  #8
Medlem
Swe1227s avatar
Använd ditt 4-kanaliga steg till dina högtalare inne i bilen så kommer du få ett fint ljud i hela registret från diskant till bas. Annars om du bara har basen kopplat till slutsteg så kanske du bara hör bas och diskanterna hänger inte med.
Citera
2017-11-12, 12:30
  #9
Medlem
Ok, låt mig förklara ordentligt. Om du kollar manualen och på "inkopplingsalternativ" så tittar du på bild 2 hur man kopplar 2 högtalare, du använder den övre raden till 1 talspole och den undre till nr 2.

På övre raden i bryggat läge blir vänster längst ut - och höger längst ut +, samma på under raden.
Istället för - + och - + till 2 högtalare på övre raden kommer du bara att använda ->- + - + <-
Men då du har en komplett baslåda så lär inte båda spolarna vara kopplade till uttaget på lådan, dv.s om du har ett uttag på lådan också? Då får du klippa bort dom kablarna till baselementet och koppla te.x övre raden på steget i bryggat läge till 1 sida på elementen, och undre raden i bryggat läge till andra sidan elementen. Det hänger då på att ditt element har 2st av dessa (röd & svart):
http://www.mds.se/media/catalog/prod...gziw200x_2.jpg

Kika här för Paint skillz:

https://imgur.com/a/HD8EL
__________________
Senast redigerad av KLR 2017-11-12 kl. 12:41.
Citera
2017-11-12, 14:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Manualen finns ONLINE hos Biltema. http://www.biltema.se/biltemadocumen...24-763_man.pdf Scrolla ner så ser du hur du ska koppla 2 högtalare. Du har 2 spolar, alltså ska du se en spole som en högtalare. Sen kopplar du som sagt en kanal till varje spole.

Koppla det du har rätt först och gör en utvärdering efter några veckors inspelningstid och pill på inställningar.

Har du gjort nåt som kostat dig skjortan och slipsen är du en avfälling enligt Jehova's vittnen.

Jag har inga problem att hitta manualen, jag har problem att förstå vad det är jag ser på bilden, men det verkar som att KLR har förstått vilken typ av hjälp jag behöver.
Jo det har du väl rätt i.
Jag kanske inte ville ha kvar varken skjortan eller slipsen?


Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Använd ditt 4-kanaliga steg till dina högtalare inne i bilen så kommer du få ett fint ljud i hela registret från diskant till bas. Annars om du bara har basen kopplat till slutsteg så kanske du bara hör bas och diskanterna hänger inte med.

Det är en audi Originalljudet är egentligen riktigt bra, men skulle jag vilja byta det är inte så lätt att koppla om då jag måste få loss plasten på insidan av dörrarna


Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Ok, låt mig förklara ordentligt. Om du kollar manualen och på "inkopplingsalternativ" så tittar du på bild 2 hur man kopplar 2 högtalare, du använder den övre raden till 1 talspole och den undre till nr 2.

På övre raden i bryggat läge blir vänster längst ut - och höger längst ut +, samma på under raden.
Istället för - + och - + till 2 högtalare på övre raden kommer du bara att använda ->- + - + <-
Men då du har en komplett baslåda så lär inte båda spolarna vara kopplade till uttaget på lådan, dv.s om du har ett uttag på lådan också? Då får du klippa bort dom kablarna till baselementet och koppla te.x övre raden på steget i bryggat läge till 1 sida på elementen, och undre raden i bryggat läge till andra sidan elementen. Det hänger då på att ditt element har 2st av dessa (röd & svart):
http://www.mds.se/media/catalog/prod...gziw200x_2.jpg

Kika här för Paint skillz:

https://imgur.com/a/HD8EL

Tack, det här har hjälpt en hel del, jag får ta mig en titt inuti lådan
Citera
2017-11-12, 15:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VuxenMuppen
Tack, det här har hjälpt en hel del, jag får ta mig en titt inuti lådan
Är det så att talspolarna är parallellkopplade lastar du ner steget med 1 ohm, vilket den inte klarar, därför går den i protect.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback