Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-11, 23:08
  #1
Medlem
Hur hanterar ni nykterister att vara bland folk som inte är nyktra? Vad gör ni istället när ni vill vara sociala? Vad gör ni för att släppa loss?
Citera
2017-11-11, 23:17
  #2
Medlem
TooOldForThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennySonnysson
Hur hanterar ni nykterister att vara bland folk som inte är nyktra? Vad gör ni istället när ni vill vara sociala? Vad gör ni för att släppa loss?

Hej Kenny! Jag tror hemligheten ligger i att byta ut umgänget mot folk som är nyktra.
Citera
2017-11-11, 23:17
  #3
Medlem
PappaPundares avatar
Att va nykter bland fyllon är sällan kul. Jag skulle aldrig palla gå ut nykter. Sitter hellre hemma i så fall.
Citera
2017-11-11, 23:26
  #4
Medlem
note-its avatar
Man umgås inte med människor som är onyktra på samma sätt man själv var. Att släppa loss på det sättet är inte ett behov längre. Det finns alltid något man är intresserad av och det intresset blir upplevs bättre som nykter.
Citera
2017-11-11, 23:28
  #5
Medlem
Nirps avatar
Är det någon lugnare tillställning där människor ("vanligt" folk, ej alkoholister) dricker öl/vin och pratar osv brukar jag dricka alkoholfri öl, att "släppa loss" är inga större problem, man är ju anpassningsbar. T.ex. är det ju ofta väldigt roligt när det pratas ganska ohämmat, och då får man helt enkelt bjuda på sig själv trots att man är nykter, inget stort problem, tycker jag. Kan vara knepigt när man är osäker i situationen.

När det är rejäl fest och fylla brukar jag tröttna ganska snabbt, det är inget vidare roligt att höra samma sak om och om igen, men det blir heller inte lika mycket av sådant när jag är nykter, det tappar mycket av sin charm.

Jag gillar att gå på rave och dansa, där är det helt okej att vara nykter, folks rus gör mig inget och det blir oftast inte lika centralt med berusningen, utan det är musik/dans som är i fokus.

Helt klart blir det ju inget av det där med att bara sitta och dricka och snacka skit med de gamla vännerna särskilt ofta, det tappar charmen om man ska sitta där nykter i samma miljö där man oftast suttit och supit.

Nytt umgänge där alkohol inte är centralt hjälper ju med det sociala, då kan man spela spel, titta på film, diskutera, promenera, gå ut och göra andra aktiviteter (bowling, biljard, äta ute, whatever), det spelar inte så stor roll.

Det finns mycket saker att göra där det inte är centralt att man har en öl i handen... Men det tänker man ju inte på när man är aktiv alkoholist direkt.
Citera
2017-11-11, 23:32
  #6
Medlem
Nykterist helt är ju jag inte men jag har åtminstone provat att dricka läsk under en middagsbjudning och dra när alla blev fulla. Kändes nice, däremot vet jag inte om jag orkar krogen. Har dock iallafall ett par fd partypolare som idag behöver nyktra vänner så framtiden får utvisa om man vågar sig ut helt nyktert men i goda vänners sällskap.
Citera
2017-11-12, 09:16
  #7
Medlem
prova nytt umgänge såsom många andra redan skrivet.

http://tempelriddareorden.se

är ett sånt alternativ.
Citera
2017-11-12, 11:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooOldForThis
Hej Kenny! Jag tror hemligheten ligger i att byta ut umgänget mot folk som är nyktra.

Jo fast nyktra människor är tråkiga dom med, dels anledningen till att jag söp så mkt och blev en idiot på fyllan.
Och det är inte som att man helt plötsligt kan bara byta vänner hur som helst.
Citera
2017-11-12, 11:28
  #9
Medlem
Va som någon skrev, man dricker ju för att man ska tycka att andra människor ska bli mer intressanta. Att umgås med fulla människor då man själv är nykter är enbart en plåga
Citera
2017-11-12, 11:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
Va som någon skrev, man dricker ju för att man ska tycka att andra människor ska bli mer intressanta. Att umgås med fulla människor då man själv är nykter är enbart en plåga

Japp, så frågan återstår då, vad gör man istället för komma ur denna sörjan till att börja med?
Citera
2017-11-12, 12:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennySonnysson
Japp, så frågan återstår då, vad gör man istället för komma ur denna sörjan till att börja med?
Ja antingen stannar man hemma eller så får man umgås med nyktra personer eller sådana som inte blir helt efterblivna då dom dricker. Hittar man någon go drog som får en att komma in i rätt stämning kan man ju köra på det ist för alkohol.
Citera
2017-11-12, 12:59
  #12
Medlem
Tjena,

Precis som tidigare har skrivit så tror jag att man får välja sina tillfällen och aktiviteter. Att gå och sätta sig på en bar fungerar i en timme för mig. Sen blir det både tråkigt och tjatigt.
Gå ut och ha en aktivitet planerad så blir det roligare.
Att gå ut och dansa och våga släppa loss är något man får öva på, det blir lättare för varje gång.

Jag tror inte man behöver byta sitt umgänge, få ditt umgänge att hänga med på nya aktiviteter istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback