2017-11-10, 18:53
Medlem
MarleyCinnamons avatar
I våras fick jag medicinen Truxal (25 mg) utskriven mot tvångstankar och ångest . Var dock länge sedan jag tog skiten då den mest gjorde mig degig och yr i skallen. Dock har jag för närvarande rätt svåra sömnproblem och hade behövt något lugnande och sömngivande att sova på i helgen. Har ingen annan sömnmedicin hemma, så vet någon om det är okej att ta sån tablett på kvällen innan jag lägger mig? Alltså tillfälligt då! Tills jag fått något mildare utskrivet specifikt för sömnen.
Citera
2017-11-10, 19:11
Medlem
Jag käkar Quetiapine för sömnen och har gjort det i ca 1 år om inte längre. Det har fungerat kanon för mig, inga bieffekter vad jag vet om iallafall. Ska inte vara vanebildande heller men har lite halvsvårt att sova utan.

Truxal är väl ett neuroleptikum precis som Quetiapine.
Citera
2017-11-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WuTangCamber
Jag käkar Quetiapine för sömnen och har gjort det i ca 1 år om inte längre. Det har fungerat kanon för mig, inga bieffekter vad jag vet om iallafall. Ska inte vara vanebildande heller men har lite halvsvårt att sova utan.

Truxal är väl ett neuroleptikum precis som Quetiapine.

Tyvärr så ger inte alltid läkare den rätta informationen då det brukar vara bättre att skicka med ett recept, sedan är den saken ur världen.
Quetiapine är beroendeframkallande, vissa anser att det är lika svårt som benso. Det bör inte klippas rakt av, utan det är lika viktigt där med ett nedtrappningsschema.

Utsättningsbesvär/abstinens ger ju mycket obehagliga, och långvariga, symtom p.g.a. att receptorerna för GABA, glutamat och dopaminet ska läka. Quetiapine påverkar dopaminet.

Dessutom så kan de ge ett positivt utslag vid test för metadon. För att utesluta det så måste de ta ytterligare ett prov. (detta står i FASS). Därför är det klassat som en drog.
Senast redigerad av sabrina56 2017-11-25 kl. 13:28.
Citera
2022-10-04, 22:02
Medlem
Lyckadmutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Tyvärr så ger inte alltid läkare den rätta informationen då det brukar vara bättre att skicka med ett recept, sedan är den saken ur världen.
Quetiapine är beroendeframkallande, vissa anser att det är lika svårt som benso. Det bör inte klippas rakt av, utan det är lika viktigt där med ett nedtrappningsschema.

Utsättningsbesvär/abstinens ger ju mycket obehagliga, och långvariga, symtom p.g.a. att receptorerna för GABA, glutamat och dopaminet ska läka. Quetiapine påverkar dopaminet.

Dessutom så kan de ge ett positivt utslag vid test för metadon. För att utesluta det så måste de ta ytterligare ett prov. (detta står i FASS). Därför är det klassat som en drog.

Va?

Utsättningssymptom?

Åt i över tre år och lade av, det stämmer inte. Sämre sömn (tog längre tid att somna), men ”mycket obehagliga och långa symptom” är ju skitsnack. Var ngt annat du åt som gav dig utsättningsbesvär.
Citera
2022-10-04, 22:10
Medlem
Lyckadmutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56

Stämmer inte heller, står inte i FASS.

Vad jag ogillar när folk hittar på grejer om så något så viktigt som mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in