• 1
  • 2
2006-01-16, 02:19
Medlem
taggtråds avatar
Jag har en jpegbild på 800x600 pixlar, svart-vit. Jag skulle vilja förstora den så att den blir ca 1,5 meter bred, och sedan skriva ut den på nåt flexigt sätt så att det blir bra kvalitet och den ser ut som vilken affisch som helst.

Hur skall jag bära mig åt?
Citera
2006-01-16, 07:31
Medlem
tyrolerhattens avatar
det blir nog ganska svårt är jag rädd.

en bild på 800*600 pixlar innehåller alldeles för lite information (antar att det är något slags foto vi snackar om) för att det ska bli bra.

ett alternativ är att använda rasterbator
Citera
2006-01-16, 07:50
Medlem
slippys avatar
Hmm 420 A3 papper.
Citera
2006-01-16, 08:49
Medlem
Tex.

http://www.gold-software.com/AcePoster-file1381.html
http://www.tomdownload.com/utilities...r_printery.htm
Citera
2006-01-16, 15:26
Medlem
taggtråds avatar
Någon som vet om Ace Poster verkligen bibehåller bildens kvalitet eller om den rastebatar den?

För övrigt, fanns det inte en plugin till photoshop som användes för just detta syfte?
Citera
2006-01-16, 16:27
Medlem
ofins avatar
vad är det för bild?

håller nog med föregående talare om att bilden innehåller för lite info för att palla med att blåsas upp till posterformat och bibehålla sin kvalle. Är den svartvit så borde väl rastorbator med rätt inställningar funka bra för att få ett snyggt prickigt resultat.
Citera
2006-01-16, 16:33
Medlem
nuhjs avatar
nu e inte jag en hejare på detta, men kan man inte vektorisera skiten i illustrator?
Citera
2006-01-16, 16:44
Medlem
ofins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
nu e inte jag en hejare på detta, men kan man inte vektorisera skiten i illustrator?

beror helt på. är det ett foto med massvis färger så går det inget vidare om man vill ha ett fotofint resultat. Är det däremot en bild med starka konstraster och få färger så kan det mkt väl gå vägen.
Citera
2006-01-16, 20:29
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofin
beror helt på. är det ett foto med massvis färger så går det inget vidare om man vill ha ett fotofint resultat. Är det däremot en bild med starka konstraster och få färger så kan det mkt väl gå vägen.

då borde ju det funka ypperligt i detta fall
Citat:
Ursprungligen postat av taggtråd
Jag har en jpegbild på 800x600 pixlar, svart-vit
Citera
2006-01-16, 20:49
Medlem
ofins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
då borde ju det funka ypperligt i detta fall

ah, jo kanske. men bara för den är svartvit behöver den ju inte ha höga kontraster... borde dock funka hyfsat med rastorbator om man sätter så det blir små prickar.. blir ungefär samma effekt som med ett (gammalt) tidningsfoto som ju som (väl?) är enbart uppbyggt av 100% svarta prickar av varierande storlek/täthet på vit bakgrund.
Citera
2006-01-29, 21:46
Medlem
taggtråds avatar

Här är själva bilden. Skulle vektorisering funka på den, tror ni?
Citera
2006-01-30, 11:32
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taggtråd

Här är själva bilden. Skulle vektorisering funka på den, tror ni?
Nej, den där bilden kan du inte vektorisera med bra resultat.

Jag föreslår att du testar att skala upp bilden till önskad storlek med något av de föreslagna programmen och sedan testar du skriva ut en del av den på A4 så att du ser ungefär hur taskig kvalitet det blir innan du skickar in den för uppförstoring. Då kan du avgöra om det är värt besväret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in