Citat:
SnakePlisssken|65523289]Ytterst osäkert - 538 säger 79,1% chans att demokraterna vinner i kongressen (och det omvända i senaten), men allt kan förstås ännu hända..
https://projects.fivethirtyeight.com/2018-midterm-election-forecast/house/
Ja vi får väl se hur mitt antagande åldras

(jag tittar på hur R gått upp och D gått ned över tid)
Citat:
Trump har polariserat folket något oerhört - (de flesta) demokraterna avskyr honom samtidigt som (de flesta) republikanerna älskar honom. Alltså kan han både vara hatad #1 och älskad #1 samtidigt, dock i olika läger..
Eller så är det lite som i Sverige, en liten aktivistklick sitter på twitter och i etablerad media och tycker sådant som de bredare lagren i befolkningen inte håller med om. Blir det majoritet i hela kongressen så är det en stark inikation på att Trumps politik är populär för annars hade det nog blivit som med de flesta sittande presidenter att dom förlorar majoriteten i huset (om dom hade den).
Citat:
Hur kom du fram till den teorin?
Som glad amatör gissar jag att USA försöker tvinga fram en kris i Kina lagom till kraschen så att dom får ta den största smällen. Lyckas man måla upp Kinas problem som enorma samtidigt som det blir en lågkonjunktur och dom börjar slira så kommer kapitalet söka sig från Kina till "safe heavens", tex. USA, statspapper, USD

Sen kan man ju underblåsa det hela lite genom högre räntor så kapitalet strömmar snabbare in i usa och direkt genom att hedge funds och banker abrupt drar sig ur Kina, typ Soros style.
Ryssland trodde jag länge skulle vara nästa kandidat men obalanserna i Kina är nog större.
Gör ju inte Trump direkt mindre deep state när han agerar så men ett smart sätt att exportera lågkonjunkturen till någon annan.