Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Vi kan diskutera vad du vill, skälet att jag ger källor till mina påståenden (det du kallar klipp och klistra) är för att det alltid efterfrågas om jag inte gör det. Själv var jag med både före och under murens fall - på båda sidor om muren (Edit: dock endast i Östeuropa, jag var aldrig i Sovjet/Ryssland då) - så några lektioner tror jag inte jag behöver men diskussioner är alltid trevligt.
Om du menar att Putin skapat ett tryggare samhälle som i mindre korrumperat så har du helt enkelt fel, den har aldrig varit så utbredd som idag och genomsyrar nu det ryska samhällets samtliga skikt - mutor ses som en självklar ”löneförmån” för allt från småskolelärare, polis, sjukhuspersonal, näringsidkare osv upp till topp-politikernivå.. det går helt enkelt inte att etablera ett företag eller ens leva ett normalt liv utan omfattande mutor i vardagen i Ryssland av idag.
Om du menar att färre lever i extrem fattigdom har du rätt, det är färre fattiga i Ryssland idag än före Putin, dock är det en utveckling som går åt fel håll och idag lever några miljoner fler ryssar under fattigdomsgränsen än för t.ex. 5 år sedan.
Att antyda att Trump skulle ha större utmaningar med korruption får nog ses som ett skämt, båda länder har dock enorma problem med fattigdom och utanförskap.
Dina källor är felaktiga, ta del av resultatet istället...
Definitionen av korruption är missbruk av offentlig makt för privat vinning. Offentlig makt är de som utövar de offentliga organen. Offentliga organ har grundats för att verka för det allmänna intresset och finansieras i huvudsak av offentliga samfund.
Vi kan båda enas om att det betyder kort och gott att man berikar sig själv via politiska kontakter på bekostnad av folket.
Om man nu anser att Ryssland är korrumperat så är det självfallet att det är mer korrumperat under Putin än under Jeltsin då Jeltsin reformerade landet och privatiserade allt, mao så kan inte Jeltsins missbruk av landets makt definieras som korruption.
Putin har i viss mån förstatligat och tillsatt utvalda personer för att driva företagen. Självklart finns det en privat vinning i detta men så länge det inte missbrukas på bekostnad av folket är det inte korruption. Jag känner flertal Ryssar och mutor existerar inte, alla har normala jobb, deras lön ökar årligen, de har semester och en fungerande välfärd. Deras liv under Putin har förbättrats markant.
Utvecklingen går åt rätt håll, efter Ukraina lyckades de dels hålla sin Rubel stabil trots sanktioner och oljekrisen samt utveckla och stärka den inhemska handeln. Idag är Ryssland i många fall självförsörjande. Ett helt annat land än på 90-talet...
Vad hände på 90-talet då? Sovjetunionen föll och med den ekonomin, för att rädda ekonomin så privatiserade Jeltsin i princip allt. Man gjorde det genom att trycka ut obligationer och delade ut till befolkningen. Problemet var att folket hade inga kunskaper om marknadsekonomi och var inte intresserade i möjligheter att investera i företag, de behövde mat.
Man började sälja dem och de tappade i värde, detta gjorde i sin tur att x antal personer, backade av IMF gick in och köpte upp allt av intresse extremt billigt och på ett mycket enkelt sätt förflyttades makten från staten till några utvalda och folket fick lida.
Jeltsin införde en västerländsk politik och några få utvalda fick ta del av allt. Helt förutbestämt. Det är politisk korruption...