2017-11-13, 14:21
Medlem
Jag tycker inte att man ska behöva vara öppen med vem man är på flashback.

Men allt har sin baksida och det ska man vara medveten om. Anonymiteten på flashback har fler fördelar än nackdelar tycker jag men nackdelarna finns där. När anonymiteten används som ett verktyg för att skada andra så tycker inte jag att det är bra.
Citera
2017-11-13, 14:26
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aner0990

Men allt har sin baksida och det ska man vara medveten om. Anonymiteten på flashback har fler fördelar än nackdelar tycker jag men nackdelarna finns där. När anonymiteten används som ett verktyg för att skada andra så tycker inte jag att det är bra.

Så enligt dig ska man bara få vara anonym om man skriver rätt saker och har rätt åsikter? Annars så missbrukar man sin anonymitet?
Citera
2017-11-13, 16:56
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Noterar att du väljer att vara anonym...

Man kan ju se det där med anonymitet på flera sätt. Personligen så kan någon som är anonym försöka förolämpa eller "skada" mig om de vill, men just eftersom de är anonyma så ser jag ingen anledning att bry mig speciellt mycket om det. För att bli skadad och förolämpad krävs det ju två personer, en som utför det och en som väljer att bli det.

Och nej, forumet har ingen ambition att bli "socialt" utan man värderas efter det man skriver, inte vem man är.
Citera
2017-11-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Så enligt dig ska man bara få vara anonym om man skriver rätt saker och har rätt åsikter? Annars så missbrukar man sin anonymitet?

Det känns som att du försöker missförstå mig?
Jag har aldrig skrivit att man inte ska få vara anonym även om vissa tolkat det så. Jag är för anonymitet på internet. Men jag är inte alltid för vad anonymiteten leder till. Jag är aldrig för spridande av hat men det betyder inte att jag vill förbjuda eller registrera dessa åsikter.
Citera
2017-11-13, 17:10
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Det känns som att du försöker missförstå mig?
Jag har aldrig skrivit att man inte ska få vara anonym även om vissa tolkat det så. Jag är för anonymitet på internet. Men jag är inte alltid för vad anonymiteten leder till. Jag är aldrig för spridande av hat men det betyder inte att jag vill förbjuda eller registrera dessa åsikter.

Ok, men du vill inte att de sprider dessa åsikter då det är hat?
Citera
2017-11-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Noterar att du väljer att vara anonym...

Man kan ju se det där med anonymitet på flera sätt. Personligen så kan någon som är anonym försöka förolämpa eller "skada" mig om de vill, men just eftersom de är anonyma så ser jag ingen anledning att bry mig speciellt mycket om det. För att bli skadad och förolämpad krävs det ju två personer, en som utför det och en som väljer att bli det.

Och nej, forumet har ingen ambition att bli "socialt" utan man värderas efter det man skriver, inte vem man är.

Om någon lägger en anonym lapp med hot i din brevlåda varje dag så kanske du väljer att bli förolämpad? Även om du inte gör det så finns det många som gör det, jag är en av dem.

Ditt sista stycke tycker jag är mycket bra, jag önska att det var så oftare i samhället.
Citera
2017-11-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ok, men du vill inte att de sprider dessa åsikter då det är hat?

Nja det är en svår fråga. Hat är ju subjektivt och det gör det hela mycket komplicerat.
Det jag skriver kan mycket väl uppfattas som hat och det är jag medveten om.

Jag vill dock inte bestämma vad andra ska eller inte ska skriva, men jag vill gärna att vi försöker förstå varandra istället för att medvetet skapa avstånd mellan varandra.
Citera
2017-11-13, 17:50
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Om någon lägger en anonym lapp med hot i din brevlåda varje dag så kanske du väljer att bli förolämpad? Även om du inte gör det så finns det många som gör det, jag är en av dem.

Ditt sista stycke tycker jag är mycket bra, jag önska att det var så oftare i samhället.
Det är en viss skillnad. Din brevlåda är fysisk, internet är det inte. Det är mer att jämföra med om någon skriver ut din adress på forumet med texten "Jag vet vem du är och var du bor", vilket ju inte är tillåtet.

Hot och dylikt tappar ju liksom sin tyngd om man uttrycker det anonymt, medan åsikter inte gör det i lika stor grad. Man ska ju också tänka på skälet till anonymiteten nämligen att det idag i Sverige är ganska vanligt att råka ut för repressalier om man utrycker fel åsikter. Det är där själva problemet ligger och det som tvingar fram anonymitetsbehovet. Om det inte hade varit så så hade inte anonymiteten behövs.
Citera
2017-11-13, 18:04
Medlem
Citat:
Det är en viss skillnad. Din brevlåda är fysisk, internet är det inte. Det är mer att jämföra med om någon skriver ut din adress på forumet med texten "Jag vet vem du är och var du bor", vilket ju inte är tillåtet.

Ja det är stor skillnad. Ibland behövs det regler som inskränker yttrandefriheten för att öka yttrandefriheten.

I Trafiken så behöver vi lagar, inte för att minska våran frihet utan för att öka den. Hur skulle det se ut om man fick välja vilken sida av vägen man ska köra på? Vi har lagar för att öka våran frihet genom att inskränka den.
Citera
2017-11-14, 20:52
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Jag menar att man använder anonymiteten enbart för att sprida hat och förakt inte att man är ärlig med vem man är.
Jaha. Då var det något annat. Topic gjorde att jag missförstod.
Men anonymiteten är en grundpelare trots att den som du säger missbrukas. Som tur är blir de värsta avstängda.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in