Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-09, 15:28
  #1
Medlem
Lao Tzus avatar
Någon som vet mer?

Finns det risk för dominoeffekter så att kärnvapen avfyras?
Citat:
Mystery as huge blaze breaks out at Putin's top secret spying HQ as intelligence service denies claims three trapped workers perished.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-Moscow.hotmil
__________________
Senast redigerad av Lao Tzu 2017-11-09 kl. 16:13.
Citera
2017-11-09, 15:44
  #2
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Någon som vet mer?

Finns det risk för dominoeffekter så att kärnvapen avfyras?

Blaze betyder i detta sammanhang brand, inte blixt. Alltså en brand som brutit ut.
Citera
2017-11-09, 15:49
  #3
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Någon som vet mer?

Finns det risk för dominoeffekter så att kärnvapen avfyras?
Jag har svårt att tänka mig att de förvarar kärnvapen på underrättelsetjänstens högkvarter. Men även en kärnvapensilo borde tåla en brand eller liknande olyckor. Om du däremot tänker dig att detta var ett attentat utfört av en främmande makt, så blir väl de diplomatiska förbindelserna ganska ansträngda så att säga. Men jag har svårt att tro att ett attentat som dödat tre personer utmynnar i kärnvapenkrig.
Citera
2017-11-09, 16:10
  #4
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Blaze betyder i detta sammanhang brand, inte blixt. Alltså en brand som brutit ut.
Aha-tack-jag ändrade till eldslågor för att inte förväxla med fire-brand
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag har svårt att tänka mig att de förvarar kärnvapen på underrättelsetjänstens högkvarter. Men även en kärnvapensilo borde tåla en brand eller liknande olyckor. Om du däremot tänker dig att detta var ett attentat utfört av en främmande makt, så blir väl de diplomatiska förbindelserna ganska ansträngda så att säga. Men jag har svårt att tro att ett attentat som dödat tre personer utmynnar i kärnvapenkrig.
Tänkte mer att det finns en möjlighet bränna av lite kärnvapen från en kommandocentral där än att dom förvarade kärnvapen direkt där.
Citera
2017-11-09, 16:54
  #5
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Aha-tack-jag ändrade till eldslågor för att inte förväxla med fire-brand
Tänkte mer att det finns en möjlighet bränna av lite kärnvapen från en kommandocentral där än att dom förvarade kärnvapen direkt där.
Nja, det krävs för många handgrepp och krypterade mekanismer för att en kärnvapenmissil ska kunna vådaskjutas pga kortslutning eller elfel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback