2018-03-01, 22:47
  #1009
Medlem
Instämmer, men när Dan Eriksson i egen hög person fräckt nog står och dömer ut ''gatukamp'' som ''misslyckat'' (det som Motståndsrörelsen huvudsakligen inriktar sig på) på DfS' offentlighetsförklarande presskonferens så blir det naturligtvis tjafs och sedan finns det säkert en massa i bagaget mellan Motståndsrörelsen och Motgift som i hög grad bidrar till den ''rådande'' stämningen.

Att ha Ingrid Carlqvist på en ledande position är likväl fruktansvärt fel. Den tråden jag länkade, liksom en massa annat, påvisar i allra högsta grad detta faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av KameradPosten
Så otroligt onödigt att det ska finnas en fejd mellan NMR och DFS. De inkräktar inte på varandras områden (mer än i olika mediaprojekt kanske) och borde ha absolut noll att bråka om.
Citera
2018-03-01, 23:39
  #1010
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Alfredsson
Instämmer, men när Dan Eriksson i egen hög person fräckt nog står och dömer ut ''gatukamp'' som ''misslyckat'' (det som Motståndsrörelsen huvudsakligen inriktar sig på) på DfS' offentlighetsförklarande presskonferens så blir det naturligtvis tjafs och sedan finns det säkert en massa i bagaget mellan Motståndsrörelsen och Motgift som i hög grad bidrar till den ''rådande'' stämningen.
Det är uppenbart att gatuaktivism är sämre än mengslöst, där med inte sagt att det DfS håller på med är mycket bättre.

Smr är dock ganska slipade med sin lögnpropaganda om Hitler osv, har dock svårg att de mycket positivt med att försöka övertyga folk om en historia skild ifrån den officiella.

Tycker det är skandal att de låser svegot articklarna, borde inte målet vara att nå ut till många?
Citera
2018-03-01, 23:42
  #1011
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KameradPosten
Så otroligt onödigt att det ska finnas en fejd mellan NMR och DFS. De inkräktar inte på varandras områden (mer än i olika mediaprojekt kanske) och borde ha absolut noll att bråka om.
Förvisso synd. Men startskottet till fejden (om det nu finns en sådan) var väl i princip att NMR ogillar att DfS ens startades. Man kan ju fråga sig varför.

Citat:
Ursprungligen postat av J.Alfredsson
Instämmer, men när Dan Eriksson i egen hög person fräckt nog står och dömer ut ''gatukamp'' som ''misslyckat'' (det som Motståndsrörelsen huvudsakligen inriktar sig på) på DfS' offentlighetsförklarande presskonferens så blir det naturligtvis tjafs och sedan finns det säkert en massa i bagaget mellan Motståndsrörelsen och Motgift som i hög grad bidrar till den ''rådande'' stämningen.

Att ha Ingrid Carlqvist på en ledande position är likväl fruktansvärt fel. Den tråden jag länkade, liksom en massa annat, påvisar i allra högsta grad detta faktum.
Jasså, det var inte vad jag hörde. Det kan inte vara så att du övertolkar saken? För vad är det som säger att Dan specifikt menar NMR, eller ens motsätter sig "aktiviteter på gatan". Vad han talar om kan ju lika gärna vara en form av generell nationalistisk självkritik snarare än något kategoriskt som att döma ut allt som misslyckad gatukamp. Det blir ju bara löjligt om folk inom NMR tar åt sig i så fall eftersom NMR själva valt att bedriva partipolitik vid sidan om massa annat.
Citera
2018-03-01, 23:43
  #1012
Medlem
Är det meningslöst? Det imponerande deltagarantal som Motståndsrörelsen har lyckats samla under sina demonstrationer tyder snarare på den raka motsatsen. Att man belyser ''historisk'' propaganda och ägnar sig åt liknande saker ser jag heller ingenting fel med.

Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det är uppenbart att gatuaktivism är sämre än mengslöst, där med inte sagt att det DfS håller på med är mycket bättre.

Smr är dock ganska slipade med sin lögnpropaganda om Hitler osv, har dock svårg att de mycket positivt med att försöka övertyga folk om en historia skild ifrån den officiella.

Tycker det är skandal att de låser svegot articklarna, borde inte målet vara att nå ut till många?
Citera
2018-03-01, 23:48
  #1013
Medlem
Vilka andra nationellt sinnade rörelser ägnar sig åt ''gatukamp'' idag än Motståndsrörelsen och möjligtvis Nordisk Ungdom? Jag kan åtminstone inte beskåda några andra exempel. Att då Motståndsrörelsen reagerar på att Eriksson håller en självbelåten monolog om ''misslyckad gatukamp'' ser jag därmed inte alls som särskilt förbryllande.

Sedan så har Motståndsrörelsen, i synnerhet Pär Öberg, sagt att de inte alls vänder sig emot idén med DfS utan bara irriterade sig på Erikssons ord på presskonferensen vilket de har påtalat i såväl Studio som Radio Nordfront, men visst är det bra med politisk självrannsakan och Eriksson har ju själv i allra högsta grad varit delaktig i s.k. ''misslyckade projekt'' (se SvP och ND). Och jag anser på intet sätt att Motståndsrörelsen har patent på allt vad gatuaktivism heter, men att de är den överlägset dominanta organisationen i den kategorin torde stå bortom allt rimligt tvivel.

Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Förvisso synd. Men startskottet till fejden (om det nu finns en sådan) var väl i princip att NMR ogillar att DfS ens startades. Man kan ju fråga sig varför.

Jasså, det var inte vad jag hörde. Det kan inte vara så att du övertolkar saken? För vad är det som säger att Dan specifikt menar NMR, eller ens är motståndare till att vara "aktiviteter på gatan". Vad han talar om kan ju lika gärna vara en form av generell nationalistisk självkritik snarare än något kategoriskt som att döma ut allt som händer på gatan. Det blir ju bara löjligt om folk inom NMR tar åt sig i såfall eftersom NMR själva valt att bedriva partipolitik.
__________________
Senast redigerad av J.Alfredsson 2018-03-01 kl. 23:58.
Citera
2018-03-01, 23:58
  #1014
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Alfredsson
Vilka andra nationellt sinnade rörelser ägnar sig åt ''gatukamp'' idag än Motståndsrörelsen och möjligtvis Nordisk Ungdom? Jag kan åtminstone inte beskåda några andra exempel. Att då Motståndsrörelsen reagerar på att Eriksson håller en självbelåten monolog om ''misslyckad gatukamp'' ser jag därmed inte alls som särskilt förbryllande.

Sedan så har Motståndsrörelsen, i synnerhet Pär Öberg, sagt att de inte alls vänder sig emot idén med DfS utan bara irriterade sig på Erikssons ord på presskonferensen vilket de har påtalat i såväl Studio som Radio Nordfront.
Olika former av gatukamp har pågått länge och inte bara av NMR. Vill man som du tolka Dan bör nog även ditt exempel NU inräknas, vilket ingen påstår. Om inte så behöver ingen ta åt sig i onödan och skapa massa konflikter som inte finns.

Edit:Vad jag minns från Nordfront programmet om DfS så gick "kritiken" i princip ut på att det var fel att DfS startades eftersom några i NMR själva faktiskt hade tänkt i samma banor. Minns jag kanske fel?
__________________
Senast redigerad av skillnad 2018-03-02 kl. 00:01.
Citera
2018-03-01, 23:58
  #1015
Medlem
KameradPostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Alfredsson
Instämmer, men när Dan Eriksson i egen hög person fräckt nog står och dömer ut ''gatukamp'' som ''misslyckat'' (det som Motståndsrörelsen huvudsakligen inriktar sig på) på DfS' offentlighetsförklarande presskonferens så blir det naturligtvis tjafs och sedan finns det säkert en massa i bagaget mellan Motståndsrörelsen och Motgift som i hög grad bidrar till den ''rådande'' stämningen.

Att ha Ingrid Carlqvist på en ledande position är likväl fruktansvärt fel. Den tråden jag länkade, liksom en massa annat, påvisar i allra högsta grad detta faktum.

Förstår att NMR tolkat Dans uttalande på det sättet. Jag uppfattade det mer som att han förklarade vilket tomrum DFS önskade att fylla. Att alla inte kan ägna sig åt gatuaktivism och att nå parlamentarisk makt för att det är att agera planlöst. Man ska kanske inte satsa alla pengar på en häst, så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Förvisso synd. Men startskottet till fejden (om det nu finns en sådan) var väl i princip att NMR ogillar att DfS ens startades. Man kan ju fråga sig varför.

Tror att det kan ligga i Södermans avhopp till del. NMR har ofta uttryckt sig negativt om Motgift, SvP och alla projekt han varit inblandad i efter att han lämnade Motståndsrörelsen.
Sen sa de också vid DFS lansering att de tycker att skapandet av en intresseförening passiviserar folkvreden. Att nationella kommer känna sig nöjda med att sitta och dricka en kopp kaffe inne i Svenskarnas Hus istället för att delta i demonstrationer exempelvis.
Jag håller inte med om den bilden. Ett sånt tunnelseende som NMR uppvisar är i såhär pass viktiga frågor är otroligt farligt.
Citera
2018-03-01, 23:59
  #1016
Medlem
Jag lade till lite i mitt svar. Se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Olika former av gatukamp har pågått länge och inte bara av NMR. Vill man som du tolka Dan bör nog även ditt exempel NU inräknas, vilket ingen påstår. Om inte så behöver ingen ta åt sig i onödan och skapa massa konflikter som inte finns.
Citera
2018-03-02, 00:06
  #1017
Medlem
Nu tror jag att du minns fel, snarare berömde i synnerhet Öberg, även Emil Hagberg, idén. Visserligen sa de att de hade haft något liknande i tankarna och försökt köpa ett hus i någon kommun de är verksamma i, men att kommunledningen blåste dem. Dock sa dem, återigen framförallt Öberg, att det inte var något fel på idén utan att det var Erikssons ord dem/han irriterade sig på.
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Edit:Vad jag minns från Nordfront programmet om DfS så gick "kritiken" i princip ut på att det var fel att DfS startades eftersom några i NMR själva faktiskt hade tänkt i samma banor. Minns jag kanske fel?
Citera
2018-03-02, 00:09
  #1018
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KameradPosten
Tror att det kan ligga i Södermans avhopp till del. NMR har ofta uttryckt sig negativt om Motgift, SvP och alla projekt han varit inblandad i efter att han lämnade Motståndsrörelsen.
Sen sa de också vid DFS lansering att de tycker att skapandet av en intresseförening passiviserar folkvreden. Att nationella kommer känna sig nöjda med att sitta och dricka en kopp kaffe inne i Svenskarnas Hus istället för att delta i demonstrationer exempelvis.
Jag håller inte med om den bilden. Ett sånt tunnelseende som NMR uppvisar är i såhär pass viktiga frågor är otroligt farligt.
Om så är fallet tycker jag det är en konstig inställning att tjura över någons avhopp i tid och otid. Kritik går också att framföra på olika sätt. En del är bättre en del sämre. Det mesta som framkommit från NMR ifråga om DfS tycker jag varit massa onödigt gnäll.
__________________
Senast redigerad av skillnad 2018-03-02 kl. 00:18.
Citera
2018-03-02, 00:17
  #1019
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Alfredsson
Nu tror jag att du minns fel, snarare berömde i synnerhet Öberg, även Emil Hagberg, idén. Visserligen sa de att de hade haft något liknande i tankarna och försökt köpa ett hus i någon kommun de är verksamma i, men att kommunledningen blåste dem. Dock sa dem, återigen framförallt Öberg, att det inte var något fel på idén utan att det var Erikssons ord dem/han irriterade sig på.
Ok. Men de ord, vilka de nu exakt var, har väl inget med DfS att göra. Ett konstigt resonemang tycker jag speciellt eftersom NMR själva sysslar med annat än just gatukamp.
Citera
2018-03-02, 00:27
  #1020
Medlem
Jo, men alltihop har antagligen också som bekant att göra med en hel del som bägge sidor har i bagaget. Det är väl knappast någon slump att Motståndsrörelsen polemiserar över DfS med tanke på Motgifts inblandning, även om jag i allra högsta grad förstår irritationen.
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Ok. Men de ord, vilka de nu exakt var, har väl inget med DfS att göra. Ett konstigt resonemang tycker jag speciellt eftersom NMR själva sysslar med annat än just gatukamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in