2018-06-17, 23:57
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Han ser ju sig själv som pastor och citerar titt som tätt ur Bibeln, och bär han samtidigt inte en torshammare? Men jag kanske bara har fått för mig att han är anhängare till asadyrkarna.

Ja jag vet inte, jag frågor dig. Har ingen koll på detta gäng numera.

Tyckte det lät omåttligt idiotiskt men nu när du säger det har jag nog sett någon bild på Söderman där han har ett halsband med en torshammer, att han då påstår sig vara en gudstroende man är ju för fan bisarrt.

Seriöst vad fan är det här för människor egentligen?
Citera
2018-06-18, 00:21
Medlem
Citat:
Överlag tycker jag ändå att recensionen lät positiv, även om dina två utdrag är lite lustiga.

Ang. Ingrids tro så blev hon ju precis i början av Ingrid & Conrads historia också kristen, och började bära ett kors runt halsen. Dock sa hon senare att hon aldrig var kristen på riktigt, utan gjorde det mest som en gest mot islamiseringen. Därefter blev hon som vi alla vet asatroende. Kul att hon redan har hunnit byta asatro-församling, det visste jag inte om. Hon verkar sammantaget vara lite sökande när det kommer till religion.

Inte bara när det kommer till religion. Ingrid är nog sökare i många avseendet och kommer så förbli resten av livet. Men vad många av dessa sökare egentligen söker är inte sanningen utan ett socialt sammanhang där de kan passa in.
Citera
2018-06-18, 00:54
Avstängd
Offerviljas avatar
Det fria Sveriges vice ordförande är ingen sökare, utan hon är en narcissist. Snälla, för det vita folkets skull så ber jag er om att läsa på om narcissism. Ingrid Carlqvist är en mycket sjuk människa och den lille Conrad är en "Flying Monkey". Jag fattade saker och ting typ två år innan självaste Emil Hagberg, så lyssna på mig nu för fan!

Videor om narcissistisk personlighetsstörning:

https://www.youtube.com/watch?v=gIPishGjX_g

https://www.youtube.com/watch?v=ekGwW9-gfh0
Citera
2018-06-18, 07:20
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Ja jag vet inte, jag frågor dig. Har ingen koll på detta gäng numera.

Tyckte det lät omåttligt idiotiskt men nu när du säger det har jag nog sett någon bild på Söderman där han har ett halsband med en torshammer, att han då påstår sig vara en gudstroende man är ju för fan bisarrt.

Seriöst vad fan är det här för människor egentligen?
Förlåt, ställde inte frågan specifikt till dig utan bara öppet för vem som helst att svara.

Hurusom, så har Magnus på sig både kors och torshammare samtidigt på sin Facebook-profilbild: https://imgur.com/a/twWAMWc https://m.facebook.com/magnus.soderman.3/ Vilket borde bekräfta att karln är både kristen och hedning på samma gång.
Citera
2018-06-18, 07:23
Medlem
Citat:
Förlåt, ställde inte frågan specifikt till dig utan bara öppet för vem som helst att svara.

Hurusom, så har Magnus på sig både kors och torshammare samtidigt på sin Facebook-profilbild: https://imgur.com/a/twWAMWc https://m.facebook.com/magnus.soderman.3/ Vilket borde bekräfta att karln är både kristen och hedning på samma gång.

Vi ska väl inte utesluta att han eventuellt bär kors och hammare för att det är "coolt" och "inne" eller av annan puckad anledning. Att bära en tors hammare eller för den delen ett kors är ju på intet sätt en bekräftelse över individens trostillhörighet.
Citera
2018-06-18, 07:31
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Vi ska väl inte utesluta att han eventuellt bär kors och hammare för att det är "coolt" och "inne" eller av annan puckad anledning. Att bära en tors hammare eller för den delen ett kors är ju på intet sätt en bekräftelse över individens trostillhörighet.
Religiös i någon form var han iaf 2009: https://www.nordfront.se/magnus-soderman-jag-ar-starkt-gudstroende.smr

Citat:
Stämmer det att du varit aktiv i svenska Ku Klux Klan och Kreativisternas kyrka?
– Nej, jag har inte varit aktiv i svenska KKK, ej heller i Kreativistens kyrka. Detta är medvetna eller omedvetna felaktigheter som florerar om mig. Jag har varit medlem i Aryan Nations samt är pastor i Church of Jesus Christ Christian, båda organisationerna grundades och leddes av pastor Richard Butler och de upphörde att existera vid hans död. Detta var spännande och lärorika år vilka jag kommer att vårda. Vissa försöker göra sig lustiga över min pastorstitel vilket jag tycker är komiskt, eftersom jag inte på något sätt önskar bort den. Pastor är något man blir på livstid och min utnämning kvarstår. Orsaken till att jag inte använder mig av titeln är att jag inte är verksam inom någon församling. Pastor är latinets ord för herde, och en herde anser jag mig fortfarande vara. Det jag lärde mig, eller snarare den gåva jag fick, är ett gudstroende som alltid kommer att finnas med mig. Min gudstro har visserligen förändrats och fördjupats, men den finns kvar.

Men hur går din tro på gud ihop med Svenska motståndsrörelsen, som använder hedniska symboler?
– När det kommer till min gudstro så har den väldigt litet att göra med kristendomen och Bibeln – det jag menar när jag säger gudstroende är att jag tror på en gud, en Skapare i någon bemärkelse, utan att för den skull bekänna mig till någon religiös strömning. Även medlemmarna i SS var tvungna att erkänna sig som gudstroende. Svenska motståndsrörelsen är inte en religiös organisation även fast det ”hedniska” är predominerande i uttryckssätt såväl som symboler – detta eftersom användandet av vår ras arketyper, vilka är förkristna, naturligt utmynnar i detta. Varje enskild medlem har rätt till sin egen tro och uppfattning så länge den inte går emot organisationens mål och världsåskådning.
Citera
2018-06-19, 01:32
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Religiös i någon form var han iaf 2009: https://www.nordfront.se/magnus-soderman-jag-ar-starkt-gudstroende.smr

"Men hur går din tro på gud ihop med Svenska motståndsrörelsen, som använder hedniska symboler?
När det kommer till min gudstro så har den väldigt litet att göra med kristendomen och Bibeln – det jag menar när jag säger gudstroende är att jag tror på en gud, en Skapare i någon bemärkelse, utan att för den skull bekänna mig till någon religiös strömning. Även medlemmarna i SS var tvungna att erkänna sig som gudstroende. Svenska motståndsrörelsen är inte en religiös organisation även fast det ”hedniska” är predominerande i uttryckssätt såväl som symboler – detta eftersom användandet av vår ras arketyper, vilka är förkristna, naturligt utmynnar i detta. Varje enskild medlem har rätt till sin egen tro och uppfattning så länge den inte går emot organisationens mål och världsåskådning."

Han är alltså inte kristen. Han säger sig tro på en Gud, en skapare. Menar han en (1) Gud bokstavligt eller inte? Personligen skiter jag i vad han tror på men faktum är att man kan inte vara både monoteist och polyteist ( så som tex. Asatroende) samtidigt. Det kan man bara lyckas med om man lider av personlighetsklyvning. Det går inte att ta honom på allvar tyvärr.... flum, flum....
Citera
2018-06-19, 10:08
Medlem
Frejssons avatar
Tänkte på en grej.

Läste nån artikel om NMR i typ Aftonbladet. Var om kassören och NMRs konton. Det som var intressant var att man misstänkte att 5 miljoner hade kommit in på 2 år. Där snackar vi pengar man kan göra vettiga saker med.

DFS är inte ens i närheten. Ingrid blev ju sur när nmr fick in 70 lax på swish under en demonstration.
Citera
2018-06-19, 12:15
Medlem
JuliusSpenglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devons
"Men hur går din tro på gud ihop med Svenska motståndsrörelsen, som använder hedniska symboler?
När det kommer till min gudstro så har den väldigt litet att göra med kristendomen och Bibeln – det jag menar när jag säger gudstroende är att jag tror på en gud, en Skapare i någon bemärkelse, utan att för den skull bekänna mig till någon religiös strömning. Även medlemmarna i SS var tvungna att erkänna sig som gudstroende. Svenska motståndsrörelsen är inte en religiös organisation även fast det ”hedniska” är predominerande i uttryckssätt såväl som symboler – detta eftersom användandet av vår ras arketyper, vilka är förkristna, naturligt utmynnar i detta. Varje enskild medlem har rätt till sin egen tro och uppfattning så länge den inte går emot organisationens mål och världsåskådning."

Han är alltså inte kristen. Han säger sig tro på en Gud, en skapare. Menar han en (1) Gud bokstavligt eller inte? Personligen skiter jag i vad han tror på men faktum är att man kan inte vara både monoteist och polyteist ( så som tex. Asatroende) samtidigt. Det kan man bara lyckas med om man lider av personlighetsklyvning. Det går inte att ta honom på allvar tyvärr.... flum, flum....
Det där sa Söderman när han var med i Motståndsrörelsen. På den tiden var han väldigt antikristen även om det kanske var på väg att försvinna när han gjorde den där intervjun. En antikristen artikel han skrev tidigare:

https://www.nordfront.se/den-morka-religionen.smr

Efter att Söderman lämnade Motståndsrörelsen har han politiskt och religiöst rört sig i en mer kristet konservativ riktning. Så idag är han kristen, men han vurmar också för hedendom och tillhör den gruppen som vill undvika konflikter i religionsfrågan. På sociala medier gillar de här personerna att skylta med kors+torshammare och de gillar både vikingar och korsriddare. Tror framför allt att det är mer fritänkande protestantiskt orienterade kristna som är på det viset, de traditionella katolikerna tenderar att vara mer eller mindre öppet fientliga till hedendom.

Hur han tacklar problemet med att hedendomen är polyteistisk vet jag inte, men min känsla är att det här med religion mycket är en fråga om "estetik" snarare än någon djup och konsekvent religiositet. Det ser bra ut och låter bra att kunna använda den här religiösa retoriken och Söderman är mer retoriker än filosof.
Citera
2018-06-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejsson
Tänkte på en grej.

Läste nån artikel om NMR i typ Aftonbladet. Var om kassören och NMRs konton. Det som var intressant var att man misstänkte att 5 miljoner hade kommit in på 2 år. Där snackar vi pengar man kan göra vettiga saker med.

DFS är inte ens i närheten. Ingrid blev ju sur när nmr fick in 70 lax på swish under en demonstration.

Nja, ska man vara ärlig så borde de väl få in hyfsat mycket också.

Dfs har sagt att de har över 1000 medlemmar, det blir minst 2,4 miljoner på två år.
De har samlat in 500k+ till huset.
Svegot vet jag inte men en tidig siffra tror jag var ca 580 betalande kunder, om vi leker med tanken att det är 700 nu så blir det 1,68 miljoner på två år.
Utöver det så har de väl nån typ av webshop, tar betalt för diverse arrangemang etc.
Citera
2018-06-19, 19:04
Medlem
Vredenselds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acetal
Nja, ska man vara ärlig så borde de väl få in hyfsat mycket också.

Dfs har sagt att de har över 1000 medlemmar, det blir minst 2,4 miljoner på två år.
De har samlat in 500k+ till huset.
Svegot vet jag inte men en tidig siffra tror jag var ca 580 betalande kunder, om vi leker med tanken att det är 700 nu så blir det 1,68 miljoner på två år.
Utöver det så har de väl nån typ av webshop, tar betalt för diverse arrangemang etc.

En liten uppdatering, Svegot har fler prenumeranter än vad DFS har medlemmar. Insamling för svenskarnas hus har precis kommit över 600k. Jag tyckte också Svegot verkade lite malplacerat i början, men det gör nytta och ägs av föreningen. Merparten av nya medlemmar hittar till DFS genom Svegot.

Ifall man är medlem har man tillgång till månadsmöte med styrelsen. Uppenbarligen ingen här som är medlem antar jag, för det är mycket information som inte är med i tråden^^

En kampanj har lanserats för att legalisera pepparspray. https://www.scribd.com/document/381805548/Kampanjblad-Legalisera-Pepparspray
Citera
2018-06-19, 19:57
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSpengler
Det där sa Söderman när han var med i Motståndsrörelsen. På den tiden var han väldigt antikristen även om det kanske var på väg att försvinna när han gjorde den där intervjun. En antikristen artikel han skrev tidigare:

https://www.nordfront.se/den-morka-religionen.smr

Efter att Söderman lämnade Motståndsrörelsen har han politiskt och religiöst rört sig i en mer kristet konservativ riktning. Så idag är han kristen, men han vurmar också för hedendom och tillhör den gruppen som vill undvika konflikter i religionsfrågan. På sociala medier gillar de här personerna att skylta med kors+torshammare och de gillar både vikingar och korsriddare. Tror framför allt att det är mer fritänkande protestantiskt orienterade kristna som är på det viset, de traditionella katolikerna tenderar att vara mer eller mindre öppet fientliga till hedendom.

Hur han tacklar problemet med att hedendomen är polyteistisk vet jag inte, men min känsla är att det här med religion mycket är en fråga om "estetik" snarare än någon djup och konsekvent religiositet. Det ser bra ut och låter bra att kunna använda den här religiösa retoriken och Söderman är mer retoriker än filosof.

Man skulle nästan kunna sträcka sig till att kalla det "kosmetik". Ja, det är mycket möjligt att du har rätt i din analys. Låter troligt. Dessutom är han ju en nationalromantiker av stora mått, något han ska ha all cred för, i rättvisans namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in