Citat:
Ursprungligen postat av
Kjome-och-Renvall
Dan Eriksson i november 2017: "Nej, det handlar inte om något nytt mediaprojekt"
Dan Eriksson i februari 2018: "Det är ju det här vi alltid velat göra" (inför lanseringen av nyhetsajten Svegot)
Var och en får själva bedöma trovärdigheten hos Dan Eriksson.
Precis.
Dan sa i.o.m. starten av Svegot att de från november inte bett användare att förnya Motgift-medlemskap, eftersom de visste att Svegot skulle lanseras och inte ville binda upp folk i Motgift som ändå var på väg bort.
Och föreningen heter SVEGOT-DFS.
Så det är uppenbart att Svegot varit med i bilden ända sedan DFS startades, trots att Dan lovade att det inte var ett mediaprojekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
spyhink
Jag vet inte men min magkänsla säger mig att kommer svegot gå plus ekonomiskt kommer man inte i första hand skeppa pengarna vidare till DfS utan till att kunna avlöna några redaktionsmedlemmar. Men det är som sagt bara min spekulation. Jag kan ha fel.
Mmm, de kommer aldrig göra så bra vinst att de kommer skjuta tillbaka pengar till DFS. Det kommer alltid finnas skribenter att betala, utrustning att köpa, produktionsbolag (Motgift) att betala, studios att investera i, frilansjournalister att betala, osv. De kan alltid hitta nya poster att kasta pengar på, även om jag tror att Svegot kommer gå på knäna en lång tid framöver.
T.ex. har Björn aldrig (vad jag vet) tjänat pengar på Motgift, så bara att kunna betala honom vore ett enormt mål. Förutom honom så är det två styrelseledamöter som heller inte tidigare varit avlönade av I&C och Motgift, som nu också är skribenter på Svegot. Så bara att I&C och Motgift tillsammans ska bli så lönsamma att de kan bära ytterligare 3 personer vore enormt.