2017-11-25, 14:46
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Men klingar det då inte rakt mot den tanken att vara beroende av en förening som agerar stat?
Vill man bo kvar i huset man fått hyra av föreningen får vi anta att man i fortsättningen måste vara medlem? Den bilden jag får är att föreningen ska ersätta staten/kommunens roll. Men det är också bara min tolkning av det som sas.

Tillägg: Framför allt det faktum att allt i samhället ska ägas gemensamt. Affärer, butiker, nöjen osv. Allt ska ägas gemensamt genom föreningen.
Känns som ett problem som vi kan spara till att lösa till när Sverige är befriat. Spontant har vi nog viktigare och mer delikata problem i närtiden...
Citera
2017-11-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är bara du som säger det.

Han som höll i presskonferensen sa detta explicit. Titta på den igen om du är osäker på vad som sas.
Citera
2017-11-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Konceptet är inte nytt. Coop/Konsum är ett kooperativ. Landshypotek likaså. Denna form av företagande är inte särskilt ovanlig i Sverige.

Nejnej, absolut inte ovanlig. Däremot överraskade det mig att denna nya högergruppering (eller vad man nu ska kalla dem) väljer denna typ av företagsform.
Citera
2017-11-25, 14:49
Medlem
Riktigt intressant projekt. Helt rätt att arbete långsiktigt. Självklart ska vi ha partier i framtiden men otroligt viktigt att bygga liknande projekt där människor kan börja känna tillit till varandra i detta samhälle och det som väntar.
Citera
2017-11-25, 14:50
Medlem
Citat:
Dulny känns totalt malplacerad i sammanhanget. Han svamlade något om "altrajtare". Han är en person som slänger sig med svengelska väldigt ofta, detta utöver att han översätter jargong-ord från USA till svenska hela tiden. Totalt konstgjort. Väldigt icke-svenskt.

Håller helt med! Hatar denna ytliga tillgjorda "coolhet". Massa internetnördiga begrepp. Snack om ett vitt imperium även som skämt känns inte alls seriöst i detta allvarliga sammanhang. Inget fel med att vara positiv men det får inte bli överdrivet och ja... väldigt icke-svenskt.

/Incestuous
Citera
2017-11-25, 14:50
Medlem
Har nu läst igenom föreningens stadgar och är lite fundersam. I teorin torde samma styrelse kunna sitta på obegränsad tid.

1. Endast aktiva medlemmar är valbara till styrelsen.
2. Styrelsen beslutar vilka som är aktiva.
3. Styrelsen kan göra om aktiva medlemmar till vanliga medlemmar med 2/3 majoritet.

I teorin innebär detta alltså att en enad styrelse skulle kunna plocka bort valbara kandidater från listan och såldes eliminera allt motstånd rörande föreningens styrning.

Minst sagt problematiskt.

Tillägg: Bör även tilläggas att endast aktiva medlemmar har rösträtt i styrelsevalet.
Styrelsen kan alltså både besluta om vilka kandidater som finns samt vilka som får rösta.
Senast redigerad av Nulb 2017-11-25 kl. 14:58. Anledning: Tillägg
Citera
2017-11-25, 14:51
Medlem
Gillar skarpt Robin Holmgrens tal! Positivt, lagom skämtsamt och uppmuntrande!
Citera
2017-11-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Har nu läst igenom föreningens stadgar och är lite fundersam. I teorin torde samma styrelse kunna sitta på obegränsad tid.

1. Endast aktiva medlemmar är valbara till styrelsen.
2. Styrelsen beslutar vilka som är aktiva.
3. Styrelsen kan göra om aktiva medlemmar till vanliga medlemmar med 2/3 majoritet.

I teorin innebär detta alltså att en enad styrelse skulle kunna plocka bort valbara kandidater från listan och såldes eliminera allt motstånd rörande föreningens styrning.

Minst sagt problematiskt.

Samtidigt tror jag att man vill undvika att man av misstag blir övertagna av klistermärkesbrigaderna (NMR) eller andra element. Till exempel sådana betalda av Ryssland.
Citera
2017-11-25, 14:56
Medlem
Citat:
Samtidigt tror jag att man vill undvika att man av misstag blir övertagna av klistermärkesbrigaderna (NMR) eller andra element. Till exempel sådana betalda av Ryssland.

Eller valfri annan gruppering.
Du har helt rätt i det du säger, men den interna demokratin i föreningen blir absolut lidande.
Blir lite falskt när de talar om att det till 100% ska vara en medlemsstyrd förening och sen när man läser stadgarna inser man att styrelsen inte bara har makten att bestämma vilka som kan väljas till ny styrelse utan också vilka som har rätt att rösta på denna.

Likväl finns det inga riktlinjer i stadgarna för hur styrelsen ska agera rörande denna fråga. Detta innebär att styrelsen har helt fria tyglar att helt enkelt plocka bort någons aktiva medlemsskap.
Citera
2017-11-25, 14:58
Medlem
Citat:

Men är anti-islam lösningen på problemet att vi blir minoritet om 7 år?
Citera
2017-11-25, 15:00
Medlem
motarbetars avatar
Nu är frågan vart i Sverige det första föreningshuset kommer öppna? Lite segt att ligga och köra 50 mil för att kunna ta sig dit när man känner för det.

Få hoppas de öppnar tre st relativt snabbt i Stockholm, Göteborg och syd Sverige.

Förövrigt, tror jag det kan bli väldigt lyckat när allt kommit igång.
Citera
2017-11-25, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Nu är frågan vart i Sverige det första föreningshuset kommer öppna? Lite segt att ligga och köra 50 mil för att kunna ta sig dit när man känner för det.

Få hoppas de öppnar tre st relativt snabbt i Stockholm, Göteborg och syd Sverige.

Förövrigt, tror jag det kan bli väldigt lyckat när allt kommit igång.

Tror att det kommer bli i mindre orter, både med tanke på huspriser men även för att de verkar sträva efter att successivt ta över orten/samhället bit för bit. Dock så håller jag med dig om att vore bra om de inte ligger alltför långt ifrån de större städerna om det ska kunna bli någon större uppslutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in