Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det som kommer finnas på plats från idag är https://detfriasverige.se/, där man kan registrera sig som medlem. Då får man ett medlemskort, access till deras medlemspodcast, deras skrift som utvecklar konceptet mer, access till bokföringen, möjlighet att gå på alla deras tillställningar, och ett gäng klistermärken. Är man bland de första 100-medlemmarna får man ett numrerat guldkort. (Kanske glömt något)

Absolut, det har du helt rätt i.
Däremot är ju detta ganska löst vad det egentligen innebär. Majoriteten av planerna ligger ju en bit in i framtiden och baseras på att de får tillräckligt med medlemmar.
Citera
2017-11-25, 14:36
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Absolut, det har du helt rätt i.
Däremot är ju detta ganska löst vad det egentligen innebär. Majoriteten av planerna ligger ju en bit in i framtiden och baseras på att de får tillräckligt med medlemmar.
Ja, det har du rätt i.

https://www.detfriasverige.se/ samlar de in pengar till det första Svenskarnas Hus. 1 000 000 kr är målet.
Citera
2017-11-25, 14:36
Bannlyst
Citat:
Det som kommer finnas på plats från idag är https://detfriasverige.se/, där man kan registrera sig som medlem. Då får man ett medlemskort, access till deras medlemspodcast, deras skrift som utvecklar konceptet mer, access till bokföringen, möjlighet att gå på alla deras tillställningar, och ett gäng klistermärken. Är man bland de första 100-medlemmarna får man ett numrerat guldkort. (Kanske glömt något)

Pinsamt uselt då med andra ord. Detta luktar katastrof lång väg tyvärr.
Citera
2017-11-25, 14:37
Medlem
Var det någon mer som reagerade på det underliga i att man tycks vilja ersätta staten med föreningen i de mindre samhällen man har för avsikt att bygga upp?

"Biografer, caféer, allt som behövs för att få samhället levande. Dessa ska ägas och drivas av det fria Sverige" (inte exakt citat)

Tanken i sig klingar ganska kommunistisk, eller är det jag som har för dålig koll på alternativhögerns politik?

Disclaimer: Jag är absolut inte påläst rörande denna politiska rörelse. Skulle nog säga att jag står en bra bit från dem rent politiskt. Däremot är jag nyfiken.
Senast redigerad av Nulb 2017-11-25 kl. 14:38. Anledning: Disclaimer
Citera
2017-11-25, 14:38
Medlem
Nu funkar hemsidan! https://www.detfriasverige.se/
Citera
2017-11-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Stort steg att registrera sig som ideell förening.
Varken Dulny, Carlqvist, Conrad, Söderman eller någon annan kan ta ut någon ersättning från denna. Hoppas de skaffar sig ett hederligt arbete som oss andra.

Dulny känns totalt malplacerad i sammanhanget. Han svamlade något om "altrajtare". Han är en person som slänger sig med svengelska väldigt ofta, detta utöver att han översätter jargong-ord från USA till svenska hela tiden. Totalt konstgjort. Väldigt icke-svenskt.
Citera
2017-11-25, 14:40
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Var det någon mer som reagerade på det underliga i att man tycks vilja ersätta staten med föreningen i de mindre samhällen man har för avsikt att bygga upp?

"Biografer, caféer, allt som behövs för att få samhället levande. Dessa ska ägas och drivas av det fria Sverige" (inte exakt citat)

Tanken i sig klingar ganska kommunistisk, eller är det jag som har för dålig koll på alternativhögerns politik?
Du har dålig koll på alternativhögern. De flesta i althögern är f.d. libertarianer, som alltså tror att vi klarar oss utan en stat. Istället tror man på familj och civilsamhället. Alltså att folket själva kan organisera samhället, utan något behov av någon stat. Att vi då tar vårat eget ansvar och själva upprättar infrastruktur för att stötta varandra är alltså helt i linje med denna synen.
Citera
2017-11-25, 14:42
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Du har dålig koll på alternativhögern. De flesta i althögern är f.d. libertarianer, som alltså tror att vi klarar oss utan en stat. Istället tror man på familj och civilsamhället. Alltså att folket själva kan organisera samhället, utan något behov av någon stat. Att vi då tar vårat eget ansvar och själva upprättar infrastruktur för att stötta varandra är alltså helt i linje med denna synen.

Framförallt handlar det om att man anser att svenskar och andra vita folk måste lära sig att organisera sig utanför staten av överlevnadsskäl då man anser att staten i nuvarande form är en fientlig entitet som löper världsjudenhetens ärenden.

Man är alltså inte emot staten i sig, som koncept. Det har jag svårt att tro i alla fall.
Citera
2017-11-25, 14:42
Medlem
Citat:

Men klingar det då inte rakt mot den tanken att vara beroende av en förening som agerar stat?
Vill man bo kvar i huset man fått hyra av föreningen får vi anta att man i fortsättningen måste vara medlem? Den bilden jag får är att föreningen ska ersätta staten/kommunens roll. Men det är också bara min tolkning av det som sas.

Tillägg: Framför allt det faktum att allt i samhället ska ägas gemensamt. Affärer, butiker, nöjen osv. Allt ska ägas gemensamt genom föreningen.
Senast redigerad av Nulb 2017-11-25 kl. 14:43. Anledning: Tillägg
Citera
2017-11-25, 14:44
Medlem
Citat:

Tanken i sig klingar ganska kommunistisk,

Jag tror att de känner att Sverige, hela landet, behöver ha en lokal förankring. Att folk känner sig hemma där de är. Allt babbel om "amerikanisering" handlar i grund och botten om detta. De borde fortsätta på det spåret. Det känns inte som om någon av dem har funderat tillräckligt mycket på det och kan därför inte uttrycka det särskilt bra.

A-kassa/sjukförsäkring-systemen kommer från industri-Sverige, där folk jobbade i industri för stora arbetsgivare. Det är inte sannolikt att det Sverige kommer tillbaka på samma sätt någonsin.
Citera
2017-11-25, 14:45
Medlem
Citat:
Men klingar det då inte rakt mot den tanken att vara beroende av en förening som agerar stat?
Vill man bo kvar i huset man fått hyra av föreningen får vi anta att man i fortsättningen måste vara medlem? Den bilden jag får är att föreningen ska ersätta staten/kommunens roll. Men det är också bara min tolkning av det som sas.

Tillägg: Framför allt det faktum att allt i samhället ska ägas gemensamt. Affärer, butiker, nöjen osv. Allt ska ägas gemensamt genom föreningen.

Konceptet är inte nytt. Coop/Konsum är ett kooperativ. Landshypotek likaså. Denna form av företagande är inte särskilt ovanlig i Sverige.
Citera
2017-11-25, 14:46
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Det är bara du som säger det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in