• 1
  • 2
2017-11-09, 19:54
Medlem
Är du tjänstledig från ett annat jobb när du pluggar eller ska du söka jobb efter studierna? När man börjar ett nytt jobb så får man räkna med att det tar upp emot 7 veckor innan man får första lön. Om du dessutom ska söka jobb så kan det så klart dröja ett tag innan du får lön. Skulle därför rekommendera dig att ha så stor buffert som möjligt. Faktum är att studielån har rätt låg ränta och det är bättre att leva på dessa som arbetslös än att riskera att behöva låna på bank. Eventuellt kommer du att få betalt när du gör x-jobb men det är inget som du kan räkna med men framförallt så tar det kanske ett par månader då uppsatsen ska vara godkänd.

Tänk inte bara här och nu utan planera redan nu med tanke på hur din ekonomi kommer att se ut när studierna är klara.
Citera
2017-11-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Om du inte behöver alla pengar du lånar dig till så minska lånet...

Jag har pengar så jag kan betala av mitt studielån från 3 års studier. Men som sagt i tråden så är det ganska korkat med tanke på räntan på 0.3-0.4 %. Jag har ca det dubbla på mitt sparkonto. Och fonderna har gått helt okej på dessa tre år.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Att du ens tänker på att ha en reservbuffert som student innebär att du liksom inte behöver oroa dig. Men som minimum om man kan är det väl exakt det du skriver som är bra att ha. Om man skulle missa några tentor och inte få CSN på ett tag eller om det är något akut som tandläkare som måste betalas.
Precis så här tänker jag idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Philippakatt
Hur kan du ens ha en levnadskostnad på "långt under 10k"? Generösa föräldrar?

Långt är väl att ta i, men god marginal iaf. Jag har låg hyra, inget busskort osv. I princip bara mat, kläder, hyra, öl som kostar pengar. Kurslitteratur betalar facket.

Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Om du utökar din buffert gör du det på bekostnad av ditt långsiktiga sparande. Det kan bli dyrt. Syftet med din buffert verkar inte vara att du inte ska behöva ta ett smslån om någon nödvändig hushållsapparat går sönder utan snarare att du ska kunna unna dig spontana nöjen. Jag tycker verkligen inte att det finns någon anledning att utöka den.

Och man ska under inga omständigheter låta bli att spara för att kunna ta mindre studielån. Det är oerhört korkat.

Precis. Jag har majoriteten av mitt långsiktiga sparande i fonder. Men sen är det den här bufferten som inte är i fonder. Nu är den väl inte jätte stor heller, så det finns kanske ingen anledning att minska bufferten för att öka det långsiktiga sparandet? Att röra studielånet finns inte på kartan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Är du tjänstledig från ett annat jobb när du pluggar eller ska du söka jobb efter studierna? När man börjar ett nytt jobb så får man räkna med att det tar upp emot 7 veckor innan man får första lön. Om du dessutom ska söka jobb så kan det så klart dröja ett tag innan du får lön. Skulle därför rekommendera dig att ha så stor buffert som möjligt. Faktum är att studielån har rätt låg ränta och det är bättre att leva på dessa som arbetslös än att riskera att behöva låna på bank. Eventuellt kommer du att få betalt när du gör x-jobb men det är inget som du kan räkna med men framförallt så tar det kanske ett par månader då uppsatsen ska vara godkänd.

Tänk inte bara här och nu utan planera redan nu med tanke på hur din ekonomi kommer att se ut när studierna är klara.
Jag är visserligen tjänstledig, men jag kommer definitivt söka nytt jobb efter studier. 7 veckor är inga problem. Jag bedömer att jag kan klara mig 3 månader idag utan att röra mina långsiktigt sparade pengar, utan endast ta från min buffert. Studielån plockar jag självklart max ifrån, och sparar för framtiden.
Citera
2017-11-10, 00:24
Medlem
Queen-Obscences avatar
Jag brukade se till att ha minst två månadshyror på kontot och resten in på sparande. Har tyvärr varit rätt så dålig att spara under mina 7 år på universitetet men det var det jag försökte gå efter. Det räddade mig när jag var arbetslös under 3 månader och a-kassan/soc valde att totalskita i mig medan de ger nyanlända stöd utan krav :@ (En annan fråga visserligen men....)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in