Citat:
Ursprungligen postat av
Iclypso
Jag har alltid haft en summa som buffert. Dels en summa som man alltid kan plocka pengar från inom någon minut (5-10tkr). Nu har jag även en buffert på ca 20tkr på ett sparkonto med en ränta. Utöver detta så har jag även mitt sparande, det här är som sagt mina buffertsummor för oväntade kostnader.
Hur mycket bör man ha som student egentligen? Varje månad får jag i runt 10k i lån och bidrag. Mina levnadskostnader är en bra bit under detta, så jag har egentligen god marginal för att tex klanta mina studier i ett kvartal och leva utan CSN utan att ta av mina sparpengar.
Bör jag utöka min buffert? Bör jag minska min buffert? Personligen så tycker jag att det är trevligt att ha en reservbuffert, sen att den inte bara går till kris utan även oväntade kostnader som tex spontanresor, spelar inte så stor roll i min värld.
Om du utökar din buffert gör du det på bekostnad av ditt långsiktiga sparande. Det kan bli dyrt. Syftet med din buffert verkar inte vara att du inte ska behöva ta ett smslån om någon nödvändig hushållsapparat går sönder utan snarare att du ska kunna unna dig spontana nöjen. Jag tycker verkligen inte att det finns någon anledning att utöka den.
Och man ska under inga omständigheter låta bli att spara för att kunna ta mindre studielån. Det är oerhört korkat.