2017-11-08, 18:58
Medlem
Klock989s avatar
Har beslutsångest då jag inte kan bestämma mig över tre jobberbjudanden jag sitter på just nu. Jag tog examen från GU i somras och har jobbat ett par månader nu (på en kvalificerad tjänst) men har fått tre erbjudanden med start till våren 2018:

1. Aktieanalytiker på en av de 4 storbankerna
(Innebär att arbeta med aktieanalys av småbolag, samt sälja in dessa till professionella investerare)
+Bra ingångslön
+Bra löneutveckling (?)
+Har ett stort intresse för aktier
-Långa arbetsdagar och mycket stress
-Man får inte själv köpa aktier som analytiker, vilket dödar intresset till viss del

2. Biträdande jurist på en av de större advokatbyråerna (tänk Vinge, Mannheimer, Lindahl)
(Man jobbar som biträdande jurist i 3 år och blir sedan advokat)
+Bra karriär som advokat (?)
+Bra merit för andra jobb om jag skulle vilja byta (?)
+Bra löneutveckling (?)
-Dålig ingångslön (blivit erbjuden 27 tusen i månaden)
-Måste jobba 3 år innan jag blir advokat
-Långa arbetsdagar (?)

3. Konsult på PwC
(Konsult inom företagstjänster av varierat slag, främst transaktioner samt M&A)
+Verkar vara bra att ha på CV:et (?)
+40-timmars vecka (?)
-Ger ev. sämre löneutveckling än de andra alternativen (?)
-Risk för att jobbet blir enformigt (tex. jobba med bolagstransaktioner) (?)

Alla frågetecken i för/nackdelar är jag alltså lite osäker på. Alla jobben verkar kul på sitt sätt samt verkar vara bra meriter för framtiden, så tittar mkt på "objektiva" saker som lön/arbetstider/utvecklingsmöjligheter. Vad hade ni valt om ni stod i detta dilemma?

(ursäkta ev. stavfel, skriver från mobilen)
Senast redigerad av Klock989 2017-11-08 kl. 19:04.
Citera
2017-11-08, 19:48
Medlem
Klock989s avatar
200 visningar och inget svar? Kom igen :/
Citera
2017-11-08, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klock989
200 visningar och inget svar? Kom igen :/

Det var ena tråkiga djävla jobb, du. Livet erbjuder bättre saker. Skulle tex föredra hemtjänsten före det där du räknade upp.
Citera
2017-11-08, 20:16
Medlem
Jag håller med om att det låter trist. Men att bli advokat låter coolt (beroende på inriktning förstås). Fast vägen dit...
Citera
2017-11-08, 20:39
Medlem
Är nog inga 40h/veckor om det är Corporate Finance på PWC. Känner en som jobbar på EY och där hör 12h+ dagar till vardagen.

Alla är bra tjänster så hade främst valt efter intresse. Då du säger att du har ett stort intresse för aktier så kanske första alternativet är det bästa. Du kommer tjäna tillräckligt mycket pengar oavsett vad du väljer.
Citera
2017-11-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag håller med om att det låter trist. Men att bli advokat låter coolt (beroende på inriktning förstås). Fast vägen dit...

Advokat tror jag suger.
Sitta där och försvara våldtäktsmän och mördare.
Kanske får dom fria och såg går dom ut och mördar en jävel till

EDIT.. och alla andra advokatjobb är ju mycket pappersarbete höhö
Citera
2017-11-08, 20:44
Medlem
Klock989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Är nog inga 40h/veckor om det är Corporate Finance på PWC. Känner en som jobbar på EY och där hör 12h+ dagar till vardagen.

Alla är bra tjänster så hade främst valt efter intresse. Då du säger att du har ett stort intresse för aktier så kanske första alternativet är det bästa. Du kommer tjäna tillräckligt mycket pengar oavsett vad du väljer.

Är det så långa dagar även på Big 4? Vet att det är 60-70 h per vecka som gäller inom investment banking / corp på bank, men har för mig att det ska vara kortare inom Big 4 (kanske har fel?)

Vilket av jobben tror du ger mest ekonomisk utdelning på sikt?
Citera
2017-11-08, 20:44
Medlem
Klock989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Advokat tror jag suger.
Sitta där och försvara våldtäktsmän och mördare.
Kanske får dom fria och såg går dom ut och mördar en jävel till

EDIT.. och alla andra advokatjobb är ju mycket pappersarbete höhö

Det är en affärsjuridisk byrå och inte en straffrättsbyrå.
Citera
2017-11-08, 20:45
Medlem
Metallharrys avatar
Gå på magkänslan. Annars känns ju spontant som att val 2 ger mest annars. Fördjupa sig inom juridik är aldrig fel oavsett inriktning i arbetslivet senare.
Citera
2017-11-08, 20:52
Medlem
Klock989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Gå på magkänslan. Annars känns ju spontant som att val 2 ger mest annars. Fördjupa sig inom juridik är aldrig fel oavsett inriktning i arbetslivet senare.

Kan du utveckla? Varför ser du advokat som ett bättre jobb än aktieanalytiker/konsult (sett till objektiva faktorer)?
Citera
2017-11-08, 22:13
Medlem
Har du inga värderingar i kroppen eller något inre kall som kan leda dig?

Har du utbildat dig så länge och nått så bra resultat att du får så här fina erbjudanden utan att känna något högre syfte med din yrkeskarriär?

Det känns lite som om du kunde lagt till sopåkare som ett fjärde alternativ bara jobbet hade ansetts vara ett statusyrke och haft en hög lön.

Jag rekommenderar dig att fundera lite mer på vem du är innerst inne, vad du står för och tycker skänker mening på ett större plan och i ett längre perspektiv.

Annars är risken stor att du får lägga ansenliga summor på att gå till skrynklarn om 10-15år.

Häpnadsväckande förresten att arbetsgivare av den här digniteten är så kassa på rekrytering att hoppjerkor som ts utan högre tydligare mål ramlar igenom urvalet.
Citera
2017-11-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klock989
Är det så långa dagar även på Big 4? Vet att det är 60-70 h per vecka som gäller inom investment banking / corp på bank, men har för mig att det ska vara kortare inom Big 4 (kanske har fel?)

Vilket av jobben tror du ger mest ekonomisk utdelning på sikt?

M&A-projekt har ofta väldigt korta deadlines och då kan det bli långa dagar. Är dock inte lika tufft som investmentbanking såklart.

Svårt att spekulera i vad som ger bäst ekonomisk utdelning på sikt. Advokat och aktieanalytiker ger nog högst lön skulle jag gissa, kanske liten fördel aktieanalytiker men är inte så insatt i lönerna inom den branschen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in